Met alle respect; ik zou die endlinks vervangen door iets van een bewezen bekend merk en niet door die onbekende toei..... Meestal gaat het met die onbekende zooi maar even goed en sta je binnenkort weer te sleutelen....
het bonkende geluid voor is weg: Er was een stuurkogel kapot. Die zijn allebei vervangen, alsmede alle draagarmrubbers. Dat scheelt, de auto voelt veel directer aan.
De Nivomaten zijn achter wel een end op. Ze lekken niet maar ze zijn slap. Ik zag dat R&D carparts een complete set verkoopt voor 750 ex (nivomats, veren en stabilisatorstang). Dat is zon beetje de beste prijs die ik vind dus ik overweeg ook de ombouw naar reguliere schokbrekers, dus de ombouw. Ik rijd eigenlijk nooit met een caravan alleen met mijn vouwwagen met een kogeldruk van een kilo of 60. Aan de andere kant wil je de auto natuurlijk zo veel mogelijk in zijn originele conditie houden.
Mijn onderstel is iets verlaagt maar ik tik regelmatig met de trekhaak tegen de grond.
Of als ik iets aan de trekhaak heb hangen zakt hij te ver in naar mijn mening
Heb de nivomats vervangen voor gewone (sachs) schokbrekers en veren (geen verlaging) en ben er tevreden over. De nivomats waren op na bijna 3 ton, verschil met nieuwe schokbrekers merk je dan wel. Maar dat had je ook gemerkt met nieuwe nivomats natuurlijk. Vond ze erg duur vandaar de conversie naar gewone schokkers.
Met vakantie bepakking (kofferbak ramvol, kids, dakkoffer, fietsendrager) ligt hij wel vrij laag, maar loopt niet aan, ook niet over hobbelige Italiaanse en Franse bergweggetjes. En met rijden merk ik niet dat de kont laag hangt. De andere 50 weken is de auto sowieso niet volgestouwd.
Ik heb zwaardere veren laten monteren in combinatie met standaard schokdempers. Dat werkt zeer goed! Auto rijdt strakker en is mooi op hoogte. Aanhanger en volle belading geen probleem.
Voor de vakantie heb ik dan toch het besluit genomen om de ombouw naar gewone schokbrekers met zwaardere veren te laten doen. Dat scheelt wel, de auto rijdt een stuk strakker dan met de slappe oude schokbrekers. Ik heb op vakantie gereden met een vouwwagen met 65 kg kogeldruk, de bak vol met koffers en met 4 man er in en ik zie m dan wel wat zakken maar ik vind het best meevallen. Om voor die paar cm en die 2000 km dat ik met zon lading rijdt weer Nivomaten te zetten was best een beetje een over-investering geweest.