Vandaag is het mij mij ook gebeurd. De bougie eruit.... normaal onderweg en opeens reed de wagen slechter
Dit was na onderzoek de bougie die los zat. Helaas wat het meteen stukje van de onderkant zoek... deze kan nog in de cilinder zitten. maandag wordt er met een camera in gekeken en hoop dat het mee valt....
Voor de 2de keer in 2 maanden klapte er een en dezelfde bougie uit, te weten de 5de.
Heb alle suggesties en aanbevelingen in dit topic ter harte genomen en vandaag met behulp van een Midlock ruim- en snijijzer een draadbus in het bijna volledig draadloze bougiegat geplaatst.
Misschien ter leering ende vermaeck schrijf ik mijn handelingen die tot een, naar het lijkt, succesvolle reparatie leidde.
Als je het al wist, dan lezen anderen die het nog niet weten, vredig door.
De Midlock 281-T is een ruimer en draadsnijder in 1.
Het hele hulpstuk smeerde ik in met groene zeep en ging aan de slag.
Je snapt het mogelijk al direct: de spaanders worden gevangen en vastgehouden in de zeep.
Na 2, hooguit 3 omwentelingen de ruimer terugdraaien en de zeep er af blazen, inclusief het snijsel, in de prullenbak. Dat deed ik dus letterlijk, want snel en handig.
Nieuwe zeep erop en na dit enkele keren herhaald te hebben, smeer je op het deel dat de draad snijd vet voor de smering.
Ook nu na 2 tot 3 omwentelingen eruit draaien, schoon blazen en weer zeep op het onderste deel en vet op het deel dat draad snijdt.
Het is bewerkelijk en tijdrovend, maar na 10 van die dingen inbrengen zal ik er best handig én snel in worden.
Ik hoop echter dat het hier bij blijft, dus zal er nooit snel in worden.
De foto's tonen het hulpgereedschap voor het indraaien en erna.
Morgen maar eens lekker rijden!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Ik haak even in hiertussen, als dat mag
Kort geleden ook mijn bougies vervangen en deze erin gezet met warme motor... inmiddels 2500km verder zonder problemen.. Is er nu reden tot paniek, of kan ik rustig op vakantie?
Het is een beetje afhankelijk hoe warm, en hoe strak je ze hebt gedaan.
Zitten ze er met een echt warme motor, er heel strak in, dan heb je risico dat de schroefdraad vervormd is,
Maar is dat zo, dan is dat niet veranderd als je ze nu er even uit haalt,
En de kans dat het gebeurt is ook wel echt heel klein hoor
Mooi dat het weer gefixt is, en sterker als het origineel nu. Met zeep had ik zelf niet gedaan. Als er alsnog iets af valt krijg je het niet meer uit je cilinder. Als je de zuiger in bdp zet, de draad erin maakt en vervolgens uit zuigt met een dun slangetje is echt alles eruit.
Bij mij was precies hetzelfde gebeurd zojuist. Er is wel een stukje van de bougie afgebroken helaas. Ik heb meteen even met een camera aan de binnenkant gekeken of ik het stukje kon zien zitten.
Ik kan zelf niets zien. Ik neem contact op met de lokale garage om nieuw schroefdraad te laten zetten.
Of hebben jullie nog ander advies?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
stukje van de bougie afgebroken? Of van de bobine? Dat stukje bobine is niet magnetisch lijkt me...
Dat wordt nog even priegelen, maar ik zie geen reden waarom je die stukjes niet weer terug eruit krijgt.