Quote door jpelverding
Even een "onderzoekje" gedaan naar bougies voor mijn motorblokje. Afhankelijk van merk en type zie ik allerlei afstanden voorbijkomen, grofweg tussen de 0,7 en 1,1 mm. Los van het topic: Is de afstand tussen massa en elektrode een vast gegeven of heeft ook het merk of type daar iets mee te maken? Dat zou die afstanden voor mij verklaren
Precies!, zou voor mij een verklaring kunnen zijn.
Verschillende designs van tips, afwijkende Siemenswaardes van toegepaste materialen bij de centrale electrode en het al dan niet gebruik van meervoudige massaelectrodes zouden zomaar tot verschillende spleetwaardes kunnen leiden.
Saillant detail, ik heb n.a.v. de opgegeven spleetwaarde door Beru zowel de Beru Z204 als de NGK BKR6ES besteld (volgens Skandix het alternatief voor de originele Volvo bougies)
Het grappige is dat de NGK een spleetwaarde van 0.7mm heeft en die originele Volvo bougie dus waarschijnlijk(!!) afgaand op mijn meting na meer dan 50K dienst idd 1.2 mm was.
Ik kan me iig slecht voorstellen dat drie massa electrodes 0.6mm slijten…
Wel, hoe dan ook de Beru doet het tot op heden prima.
Gevoelsmatig een mooiere loop en acceleratie en ik heb het idee dat de motor wat zuiniger loopt.
We gaan het zien over 300km zoiets.
MOCHT iemand de originele bougies in zijn ongeblazen blok hebben of gaan plaatsen dan zou het super zijn als diegene dan de spleetwaardes eens zou opmeten en hier vermelden.