Bougies vervangen (stotteren en slechte koude start)

Simonron
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

Bougies vervangen (stotteren en slechte koude start)

· 
Posted: 21.09.2012 - 14:15  ·  #1
Beste allemaal,

In mijn vorige draad (controlelampje motormanagement) heb ik melding gemaakt dat mijn Volvo V70 2.4 op lpg af en toe bij afnemen snelheid begon te stotteren. Onderzoek heeft niets opgeleverd (diagnose Volvo-dealer en lpg-inbouwstaion)
Ik heb toen i.o.m. de verkopende garage en het lpg-inbouw station besloten een andere lpg-pomp te plaatsen, waarbij we allebei 50% van de kosten zouden dragen. Dit omdat er nog geen directe aanleiding lijkt te bestaan de pomp te vervangen omdat deze 99% (en misschien wel 100%) van de tot nu toe gereden kilometers probleemloos werkt.

Nu ging de auto het weekend ineens slecht starten bij een koude motor en daarna even stotterend lopen. Dat stotteren leek precies op het voorgaande genoemde stotteren. Ik heb toen voor mijzelf de conclcusie getrokken dat het preventief vervangen van de lpg-pomp waarschijnlijk niet de oplossing van het probleem is. In overleg met de garage heb ik onder garantie de bougies laten vervangen en tot nu toe bij de koude start geen enkel probleem ondervonden. En ook nog geen nieuw stotterprobleem bij het rijden. Sterker nog, we hebben het idee dat de auto iets pittiger rijdt en directer reageert op het gaspedaal.

Zou dit dan de (simpele) oplossing voor beide problemen zijn geweest??
Stijn
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Homepage: steinkeuken.nl
Subject:

Re: Bougies vervangen (stotteren en slechte koude start)

· 
Posted: 21.09.2012 - 16:06  ·  #2
Mijn Maserati stottert bij het optrekken, voornamelijk boven 4000 toeren. Na vervanging van bougiekabels was het probleem voorbij, maar sinds een toerrit afgelopen zondag is het probleem weer terug. Binnenkort kijken we naar de (en nu wordt het voor mij abracadabra taal :'( ) vonk-bougie-afstand-elektrode- achtige dingen. Klinkt allemaal wel verdraaid dicht bij de door jou genoemde zaken.
Ik hoop voor jou en mij dat de problemen dan ook goed opgelost kunnen worden.
Simonron
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.09.2012 - 17:48  ·  #3
Ik ben benieuwd naar de afloop. Houdt ons op de hoogte.
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.09.2012 - 19:26  ·  #4
ik heb een T5 op LPG (vialle LPi)
met die auto had ik tijdens het rijden ook last van stotterende moter.
oorzaak: een relaisblok dat de benzine injectoren moet uitschakelen als de moter op LPG draait. (deze zit bij mij tussen airbox en linker spatbord geschroefd tegen het binnenscherm)
Als 1 zo'n relaitje in dat relaisblok 1 B-injector niet gesloten kan houden dan wordt er in die betreffende cilinder tegelijk LPG en B ingespoten.
Daardoor wordt het mengsel ineens veeeeeeeeel te rijk en gaat de moter stotteren omdat die ene cilinder dan niet meedoet.
Als je een lange rit maakt gaat uiteindelijk ook het check engine lampje op het dash aan.
Simonron
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.09.2012 - 20:49  ·  #5
Bedankt voor de informatie.

Het stotteren heeft in de 4000 km nu 6 keer plaats gevonden. Dus meestal reed de auto prima.
Bij het startprobleem werd de andere kant opgedacht. Namelijk lekkende injectoren waardoor er een mengsel van benzine en gas bij het starten ontstond.
Wel hetzelfde principe overigens.

Gebeurde het stotteren bij jou regelmatig?
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.09.2012 - 11:02  ·  #6
ja , regelmatig en altijd tijdens normaal rustig rijden op LPG met warme moter.
NB bij het starten start een Vialle LPi moter ALTIJD op benzine. Dat is een belangrijk gegeven bij het foutzoeken.
De hele LPG installatie gaat pas meedoen en de B-injectoren worden pas uitgeschakeld als de koudstartfase gedaan is.
Ben123

Subject:

· 
Posted: 17.10.2012 - 20:05  ·  #7
Klepspeling bij die motoren op lpg is zeer belangrijk.
Koud slecht starten enz is vaak het gevolg als de kleppen te strak staan.
Simonron
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.10.2012 - 22:05  ·  #8
Nu een maand verder en de problemen zijn niet terug gekomen.
Dus gewoon goed starten bij koude motor en geen gestotter meer.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 19.10.2012 - 22:39  ·  #9
Nou Ronald,

Klinkt alsof de problemen verleden tijd zijn.
Mooi, want nu kun je genieten van je Volvo en daar is hij ook voor. ;-)
Simonron
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.11.2012 - 17:29  ·  #10
Hallo Allemaal,

Helaas waren de problemen na het vervangen van de bougies niet voorgoed voorbij. Ze zijn toch weer terug gekomen.

Ik ben vandaag naar een ander LPG-station geweest (Henk Boertien te Wezep).
Een waar de Volvo-dealer mij naar verwees omdat zij ook alles door hen laten doen.
De klachten kwamen hen bekend voor. Het stotteren bij een afnemende snelheid (met name vanaf snelweg)

Zij hebben een aantal malen eerder dit probleem opgelost door het vervangen van een metalen behuizing op het inlaatspruitstuk waar de injectoren op aangesloten zijn. Ze kunnen niet met zekerheid zeggen of dit het probleem op gaat lossen maar op basis van hun ervaringen hebben ze zeer goede hoop. Dus ook bij mij hebben ze de 5 behuizingen vervangen. Ik hoop dat hiermee het probleem daadwerkelijk en voorgoed is opgelost. Ik houd jullie op de hoogte.

Nog een compliment voor Auto Uniek te Mill waar ik de Volvo 3 maanden geleden gekocht heb. Ik heb hier 3 maanden bovag-garantie bij gekregen en alle klachten die er zijn geweest hebben ze naar volle tevredenheid afgehandeld. In de meeste gevallen door het laten uitvoeren van de reparatie bij mij in de buurt.
Bij hen staat het motto 'Afspraak is afspraak' hoog in het vaandel. Zeer betrouwbare garage!

Selected quotes for multi-quoting:   0