Quote door trabbit
Bougies van de turbo's zijn 2x duurder dan de bougies voor de atmosferische motor.
Waarom op lpg eerder de olie verversen, terwijl die minder vervuilt? Voorschrift is bij mij om de 20.000km op benzine volgens het boekje.
Bougies eerder vervang snap ik wel.
dan hoop ik dat die turbo-bougies ook 2x beter zijn
en misschien kunnen ze daarom ook wel langer mee dan de non-turbo?
de olie in een lpg motor vervuilt op het oog misschien minder, maar veroudert stiekum misschien wel sneller. (de *zogenaamde* hogere verbrandingstemperatuur?)
Ik heb in mijn tijd als vrachtwagenmonteur bij wagenparken geleerd dat als een motor olie begon te verbruiken (de chauffeur vaker olie kwam bijvullen) dat de wagen aan de "beurt" was. dat klopte meestal met de voorgeschreven interval of iets eerder.
ik heb dat verhaal van dat toenemende verbruik toen overgenomen voor mijn eigen benzine- en later lpg-auto's en als je ook het brandstofverbruik nog ziet oplopen, tegelijk met dat ie z'n olie gaat opeten* wordt het zelfs een economisch rekensommetje: 1x vaker olie verversen verdient zichzelf bij mij
OP GAS ruimschoots terug.
*of je nou bijvult of ververst?