Bougies voor LPG

brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Bougies voor LPG

· 
Posted: 04.09.2024 - 21:10  ·  #1
Voor zo ver ik kan nagaan heb ik het volgende niet al eens gepost:

Bij het nalopen van mijn onderhoudsschema viel het mij op dat de bougies die ik nu gebruik op LPG aanmerkelijk langer meegaan dat de originele Volvo bougies. Die bougies beginnen al te slijten bij 20.000-30.000 KM.
De huidige bougies zijn van het Irdium type, wel duurder, maar ze zitten er nu bijna 70.000 km in en nog geen tekenen van slijtage. Daarbij is het verbruik ook gedaald. Nu kan ik bij rustig rijden zelfs 1:11 halen op LPG, daar kon ik vroeger alleen maar van dromen.
Bovenstaande ervaring sluit aan bij wat een paar jaar geleden een Vialle ontwikkelaar vertelde: de multi-tip bougies van Volvo zijn minder geschikt voor LPG.
Maar dat het effect zo groot is, had ik niet verwacht.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: Bougies voor LPG

· 
Posted: 04.09.2024 - 22:48  ·  #2
Ik ben ook zeer tevreden over de iridiums, maar meningen verschillen en dat mag natuurlijk..:-)
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 05.09.2024 - 08:33  ·  #3
Ik gebruik ook de iridium IK20TT bougies. Ik had het verbruik nog niet aan de bougies gekoppeld, maar inderdaad de twee sets die ik gebruikt heb, resulteerden beiden in een lager verbruik (dit kan ik terug zien in de sprint monitor data).
De originele Volvo bougies die ik gebruikt heb gingen bij mij zo'n 40k mee.
De eerste set iridium heb ik vervangen bij 50k, maar die konden idd nog wel ff.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.09.2024 - 09:21  ·  #4
Ik heb geen lpg dus kan daar geen zinnig woord over zeggen , maar in de c30 zitten ze en die zagen er naar 120k nog perfect uit .
Idem in de KTM motorfiets , die wel eerder vervangen , dacht 30k
Heb ze in de v8 uit mijn 55chevy zitten , daar was het het duidelijk merkbaar , motor liep al mooi maar nu net tandje beter , en vooral stationair loopt ie nog mooier , heb toen ook het stationair wat terug gedraaid , vind dat altijd mooi klinken bij een v8 , zit op de 550rpm , verbruik is ook beter , maar heb toen meerdere dingen veranderd , die zullen allemaal wat effect gehad hebben .

Zijn wat duurder , maar de langere levensduur maakt dat weer goed , en als verbruik ook beter is helemaal .

Dus wel fan van , 1 nadeel , bij de c30 is de vervanging 120k , ze zaten vast , en bij 2 is porselein gebarsten tijdens uitdraaien , was al blij dat ze los kwamen en schroefdraad heel bleef , maar heb stukjes uit de cilinder moeten halen omdat ze uit elkaar vielen , ze hadden er 12jaar ingezeten(denk ik ) , voor ze aan de 120k zaten , dacht dat er ook nog ergens stond elke 4 jaar en dat zal wel nagelaten zijn .
En ja heb goede bougie sleutel en dop , ik was blij dat het goed afliep .
Dus niet te lang laten zitten , dat ze niet vast corroderen , wan daar leek het op .
jpelverding
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Subject:

Ik heb gisteren een aantal dingen uitgezocht en besteld

· 
Posted: 05.09.2024 - 12:57  ·  #5
waaronder bougies. In het uitvlooien van soorten en typen zag ik dat er eentje bij motointegrator stond speciaal voor CNG/LPG. Paste wel in de XC90 maar rode letters dus veiligheidshalve Bosch genomen, Platin-Ir dus ik heb goede hoop.

Wel onderhoudshistorie maar wil een aantal dingen tijdig vervangen, dus ook de bobines nieuw besteld. Waarbij het me opviel dat Hella de vergelijkbare Bosch nummers geeft en omgekeerd.. Dit keer Hella gekozen, kijken wat en hoe.

Total 0W 30 quartz gekozen op basis van het instructieboekje en de eisen. En redelijke prijs!
Veldweg
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 05.09.2024 - 16:00  ·  #6
Die Irridium bougies, daar zag ik een tijdje terug een Youtube stukje van, dat die dingen (zelfs bougies dus........) nagemaakt worden.
Trieste zaak, dat ze dat al doen.

Het brommertje van mijn dochter, een Vespa injectie, heb ik onlangs een andere Irridium bougie gegeven, zat er ook al in, maar met de nieuwe bougie erin wil hij 8 van de 10 keer niet starten.
Heb adhv zo'n filmpje gekeken naar de bougie en gemeten: het is -voor zover ik kan zien- geen namaak echter.

Moraal van het verhaal? Niets, dacht dat het een leuk weetje was dat ze nagemaakt worden maar ook in de originele wel eens een foutje (blijkbaar) kan zitten, want oude erin en start altijd.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 05.09.2024 - 16:39  ·  #7
Heb je de electrodeafstand gecontroleerd (met een voelermaatje)?
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 05.09.2024 - 21:18  ·  #8
Ik gebruik al vele jaren "LPG Laser Line 1 NGK 1496" bougies voor mij 2001 V70 T5 op lpg. Toevallig afgelopen weekend nog verwisseld na +/- 60.000km. Wederom bij Motointegrator.de besteld.
Veldweg
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 05.09.2024 - 23:51  ·  #9
Quote door [-Tom-]

Heb je de electrodeafstand gecontroleerd (met een voelermaatje)?

Ik weet niet of je het tegen mij had, maar, ja, dat heb ik gedaan.
Zelfs met een echte, een ronde 'feeler', lol, had ik nog liggen.
s60R
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 10.09.2024 - 20:58  ·  #10
Quote door koennie

Ik gebruik ook de iridium IK20TT bougies. Ik had het verbruik nog niet aan de bougies gekoppeld, maar inderdaad de twee sets die ik gebruikt heb, resulteerden beiden in een lager verbruik (dit kan ik terug zien in de sprint monitor data).
De originele Volvo bougies die ik gebruikt heb gingen bij mij zo'n 40k mee.
De eerste set iridium heb ik vervangen bij 50k, maar die konden idd nog wel ff.

Kep die iridium IK20TT bougies er ook ingedraaid nav jou post,ben er ook over gaan zoeken en vind alleen maar positieve ervaringen.
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.09.2024 - 08:17  ·  #11
Ik heb nog geen problemen gehad met de Volvo bougies. Vervang om de 50k preventief. Gezien ze ook goedkoper zijn bij non-turbo blijf ik bij deze bougies.

Selected quotes for multi-quoting:   0