De brug mag best wat bewegen, ik vind dit niet uitzonderlijk.
de motorsteun mag geen scheuren in het dikke gedeelte hebben. (onder boven) . links en rechts tussen midden en zijkant rubber ligt normaal los.
Bij twijfel vervangen, zo duur zijn de niet en je auto knapt er van op. Check meteen de steun onder het blok bij de transmissie, die is waarschijnlijk nog een stuk slechter
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb nu nieuwe OE steunen besteld. De baksteun doe ik later, ik heb een plaat onder de auto dus moet even ergens een brug huren.
Tijdens onze vakantie op de Veluwe hebben we een stukje over een grindweg gereden. Niet te hard, gewoon even van de natuur genieten daar. Ondanks dat toch een flinke put gepakt (met de 16 inch wielen) en daarna op de weg trilde hij wat. Ik dacht eigenlijk misschien wel een loodje verloren. Geen probleem, de 17 inch gaan er toch onder straks. Inmiddels zitten die er onder maar het was daarmee niet over. Het is vooral tussen de 90-110 dat het zich voordoet bij een constante snelheid. Met het gas erop is het een stuk minder. Wel aanwezig maar niet zo storend als bij deellast. Het lijken zijdelingse trillingen en ik voel het eigenlijk in de hele auto. Het stuur, de bestuurdersstoel en ook in de pook als ik die vasthoud. Tijdens schakelen eigenlijk niet echt.
Nu, 800 km later, hoor/voel je met schakelen bij lagere toerentallen ook een bonk. Zou dit dat dan de baksteun kunnen zijn die op dat weggetje het laatste tikje gehad heeft?
Ik heb al aan de aandrijfassen gevoeld en daar voel ik geen speling. Als ik aan de assen trek richting mezelf dan zit daar een mm speling op, aan beide kanten. Volgens mij is dit normaal?
Speling in de lengterichting van de aandrijfas is inderdaad normaal.
Wat betreft de trillingen. In 99,9% van de gevallen is het toch de band.
Je moet een diepe put echt met 100km/u pakken voordat je naaf krom gaat.
De aanname dat een band netjes rond is klopt vaak niet.
De aanname dat een band op de balanceer-snelheid op dezelfde wijze vervormd als bij 100km/u klopt niet.
De aanname dat iedere monteur daadwerkelijk weet hoe zijn balanceerapparaat werkt klopt soms ook niet.