Ik moet het allemaal nog een beetje ervaren, heb er pas 1500km met deze auto op zitten en tot nu toe 3x getankt.
Bijhouden van het verbruik deed ik al met de V40 en heb deze traditie dus met de S60 voortgezet.
De V40 1.9D (115pk) deed gemiddeld 1:17, waarbij ik dagelijks 92km rijd. Hiervan is 25km binnendoor en de rest snelweg.
Mijn rijstijl is vrij rustig, normaal optrekken, beetje anticiperen op de voorliggers en stoplichten, maar geen overdreven stijl volgens het nieuwe rijden. Op de snelweg rijd ik meestal zo tussen de 130 en 140, en waar mogelijk met cruise controll.
Nu met de S60 kom ik niet veel verder dan 1:15 met dezelfde rijstijl. Of eigenlijk ben ik nog rustiger gaan rijden, 120 op de snelweg met CC en toch ietsje meer het nieuwe rijden toegepast. Valt me dus wat tegen. Dat was de eerste week, de week erna ben ik wat vlotter gaan rijden, beetje sneller optrekken, toerental tussen de 2000 en 2500 houden en op de snelweg 140. Ik kwam na 700km uit op een verbruik van 1:13.
De boordcomputer klopt voor geen meter, die geeft gemiddeld 5.9 ltr per 100km aan (1:16,9), na een tankbeurt kom ik dus op 1:14, een afwijking van 20% dus. De km teller heb ik geijkt met mijn GPS en die wijkt maar 1km/u af. Als ik op de teller 120 rijd, dan is dat volgens de GPS 119. Dus daar kan de afwijking niet vandaan komen.
Wat ik me trouwens afvraag, ik heb het idee dat de auto bij een kruissnelheid van 135 km/u zuiniger rijd dan bij 120, kan dat?
Hij maakt iets meer toeren, lijkt wat soepeler te rijden, minder motorgeluid en de boordcomputer geeft dan 4.9 aan, terwijl ik bij 120 een verbruik van rond de 5.6 heb. Ik meet dit met de CC aan op gelijk wegdek met een warme moter (ca 20 min. warmgedraaid).
Als dat zo zou zijn, dan ga ik voortaan een tikkie harder rijden