Interessante materie en een mooie test! Geeft in het kort even duidelijk de voor- en nadelen van smalle en brede banden weer.
Dank voor het delen :thumb:
Heb 245x40x18 onder mijn auto.
Was in het begin bang voor een stugge auto. Maar nee, dankzij die forse rubbers ligt de auto als een blok op de weg en nauwelijks nog windgevoelig en het stugge valt mij niet op.
Mijn vorige classic kon daar niet aan tippen. Breder dan die 245 zou ik niet gaan ivm aquaplanning.
Voordelen van bredere banden:
• veel kortere remweg (op droog en nat wegdek),
• grip in de bochten.
Voordelen van smallere banden:
• hoger rijcomfort,
• lagere rolgeluid emissie,
• goedkoper (banden en desbetreffende velgen),
• lager brandstofverbruik.
In wezen is een bandkeuze steeds een compromis van comfort, rolweerstand, brandstofverbruik, remweg en grip. Daarnaast spelen subjectieve factoren een rol, als uiterlijk en een afgeleide factor: Wah kos dah?
lekker objectief:
"Let op! Banden in gegeven bandenmaten hadden verschillende loopvlakpatronen. " (en ook zeer uiteenlopende snelheidsindexen, waarvan de Y band gegarandeerd meer grip geeft dan de H band..)
appels en peren?! =)
ertussen allemaal plaatjes van winterbanden en onderaan staat dat het verhaal over zomerbanden gaat..
het verhaal over aquaplaning is weggevallen?
Het argument dat brede banden meer grip hebben ben ik het niet mee eens. De druk (= kg per cm2) neemt af naarmate de band breder wordt. In dat licht bezien zal een auto op 245 banden eerder gaan glijden in de bochten dan wanneer dezelfde auto op 195 banden staat.
Idemdito voor de remweg. Zeker in geval van gladheid.
Brede banden zijn alleen nuttig bij een zachte ondergrond.
Het argument dat brede banden meer grip hebben ben ik het niet mee eens. De druk (= kg per cm2) neemt af naarmate de band breder wordt. In dat licht bezien zal een auto op 245 banden eerder gaan glijden in de bochten dan wanneer dezelfde auto op 195 banden staat.
Idemdito voor de remweg. Zeker in geval van gladheid.
Brede banden zijn alleen nuttig bij een zachte ondergrond.
Als je het 100% theoretisch benaderd heb je gelijk. In de praktijk is het verschil echter wel aanwezig. Wat namelijk ever vergeten is dat de rubbersamenstelling en profilering van bredere banden ook anders is.20 % bredre zegt nl niet dat er ook daadwerkelijk 20% meer rubber op straat staat. Het grotere oppervlak geeft de bandenfabrikant meer ruimte om een goed profielontwerp te maken. Indien bv voor eer erg open profiel gekozen wordt kan er dus zelfs eenzelfde rubberoppervlak als een smallere band op de weg staan.
Voor bredere banden wortd bijna altijd ander rubber gebruikt. Ik merk dat bv aan onze BMW. Met eenzelfde rijstijl als onze Mini haal ik met 255 breed maar net 20 dkm terwijl met de Mini na 20dkm met eenzelfde merk band(Michelin) nog maar een dikke mm ontbreekt.