Breekbouten contactslot

hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

Breekbouten contactslot

· 
Posted: 09.02.2021 - 23:04  ·  #1
Ik weet dat binnen niet al te lange tijd mijn contactslot het gaat begeven,
Steeds vaker krijg ik de sleutel wel in het slot maar wil hij niet ronddraaien.

Kan maarzo 2 weken probleemloos zijn en dan. Twee dagen op rij dat ik hem niet kan omdraaien.

Ook niet als ik de automaat een beetje jutter.

Nu lees ik iets over breekbouten die verwijdert moeten worden.

Waar zitten die dingen en ik sprak iemand die zijn auto bij een “monteur” gebracht had die bijna een hele dag bezig is geweest on 2 bouten te verwijderen.

Iemand tips mbt het vervangen van een contactslot, naast bij de dealer bestellen.
ravado
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Breekbouten contactslot

· 
Posted: 10.02.2021 - 05:57  ·  #2
Die breekbouten zitten op de stuurkolom. Daarmee wordt het contactslot vastgezet aan de stuurkolom. Om er bij te komen moeten de plastic kappen van de stuurkolom er eerst af.
Om de bouten eruit te krijgen, kan je er met een drevel een punt in slaan en met een beiteltje de bouten los tikken.

Zelf vind ik het makkelijkst om de stuurkolom er uit te halen en dan op de werkbank de bouten los te tikken maar er zijn meerdere manieren om het voor elkaar te krijgen. In ieder geval niet een hele dag werk. Hooguit een paar uur.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 10.02.2021 - 12:45  ·  #3
De hele stuurkolom eraf halen gaat mij in elk geval iets te ver.
Zitten de bouten aan de onderkant?
Kan me sowieso niet voorstellen dat iets makkelijk zal zijn dus het zal wel een pokke klus zijn.

Voorlopig ga ik sowieso wachten met deze klus tot het eind maart is of liefst nog wat later.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 10.02.2021 - 13:18  ·  #4
Goed idee, om met een centerpons een put te slaan in de bout en dan al tikkend de bouten los maken. Geduld is hierbij belangrijk. En het vast zetten zou ik met gewone bouten doen, nieuwe breekbouten heeft denk ik niet zoveel meerwaarde bij een 20 jaar oude auto. Zeker omdat je het ook niet kunt zien als de kappen er op zitten.
Ewoutvolvo
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 10.02.2021 - 13:24  ·  #5
Ik heb laatst ook mijn contactslot vervangen. De filmpjes om deze los te tikken door eerst een gaatje te slaan lijken leuk, maar gaan in de praktijk lastig.
De linkerbout kreeg ik er uit met een metaalboortje op de boormachine. De rechterbout met een dremel met een klein slijpschijfje erop. Even werk, maar zeker geen hele dag.

Selected quotes for multi-quoting:   0