bruinkool

Kinntech
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 60
Homepage: kinntech.nl
Subject:

bruinkool

· 
Posted: 20.12.2016 - 22:51  ·  #1
Enige tijd geleden was er een kleine discussie over bruinkool briketten voor de houtkachel in het topic "wat heb jij vandaag met je Volvo gedaan" , hierin werd ook speciaal naar Duitsland gereden om ze daar te halen omdat naar ik aanneem ze daar goedkoper zijn en wel zoveel goedkoper dat het uit kan om ervoor naar Duitsland te rijden.

Mijn vraag is nu, wie gebruikt er bruinkool briketten voor z'n houtkachel, waar haal je ze en tegen welke prijs ?

Is er nog verschil in kwaliteiten, waar moet ik op letten of moet ik nog ergens rekening mee houden ?
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Re: bruinkool

· 
Posted: 20.12.2016 - 23:03  ·  #2
Ik heb ze vorig jaar is geprobeerd , via internet gekocht .
in Duitsland zijn ze wel goedkoper , maar ligt een beetje aan hoe ver en hoeveel je in 1x kan meenemen of het loont .
Openhaard is ongeschikt , het ruikt nogal , dus dichte kachel , ik woon buitenaf , buurman 500mtr verderop , ben dus niemand tot last .
Woon je in dorp , ook gezien de recentelijke ophef over stoken , vind ik het niet erg vriendelijk zeg maar en zou ik het zeker niet doen .

Spul brand wel lang en dat leek me makkelijk af en toe . je hebt er wel meer as van .

Hornbach levert het ook goedkoop .
Kinntech
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 60
Homepage: kinntech.nl
Subject:

· 
Posted: 20.12.2016 - 23:12  ·  #3
Wij wonen 50 km van de grens en ook wij wonen buitenaf, dus dat hoeft allemaal het probleem niet te zijn.

Wij hebben nu sinds een week een houtkachel op de CV aangesloten en doel van de briketten is om te proberen de kachel 's nachts gloeiend te houden zodat de warmte in de kachel en met name de vloerverwarming blijft omdat het anders 's morgens zo lang duurt voordat de vloer weer warm is.
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 21.12.2016 - 07:51  ·  #4
Wij hadden eerder voor de verbouwing ook een kachel en stookte ook regelmatig briketten. Deze zorgen voor een enorme warmte. Ook in de kachel waardoor de beplating zelfs krom trok in de kachel.
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.12.2016 - 08:04  ·  #5
Een cv kachel kan ze.makkelijk hebben , die kan veel harder gestookt worden , warmte gaat in het water , daar zou ik me geen zorgen om maken .

Heb ook een cv kachel en vloerverwarming, kan prima , maar je moet wel zorgen dat de vloerverwarming als eerste in lijn zit met warm water .
Heeft me wel een paar jaar gekost om het naar de zin te krijgen .

Wel van 4500 naar 1200 kuub gas gegaan , niet alleen de kachel , nieuw dak ramen en muur isolatie .
626Ronin
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 21.12.2016 - 09:19  ·  #6
en hoev€€l briketten heb je verstookt om dat gas te besparen? bruinkool schijnt zelfs vermalen in de slechtere (niet eens alleen goedkopere (kuch*weber*kuch) barbecue briketten te zitten (inderdaad, veel as en gore rook).
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 21.12.2016 - 11:09  ·  #7
Ik stook 2 pakken van 25 kg in 5 weken.

Prijs is daarvoor iets van 10 euro 50

Maar ik stook er niet mee,
Ik hou de kachel aan.

Dwz is de temperatuur te hoog gaan er briketten op tot het weer wat minder heet is geworden.

Ik stook dus hout. En bij 23 graden op de thermometer liggen er briketten op en koel ik de zaak af tot ca 20 graden.
Een uur of 3 later dus.

Daarna gaat er weer hout op
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.12.2016 - 11:24  ·  #8
Quote door 626Ronin

en hoev€€l briketten heb je verstookt om dat gas te besparen? bruinkool schijnt zelfs vermalen in de slechtere (niet eens alleen goedkopere (kuch*weber*kuch) barbecue briketten te zitten (inderdaad, veel as en gore rook).

Ik stook gewoon hout en een keer 500kg bruinkool gekocht om te proberen , is makkelijk op te slaan brand lang , en gooi er een paar blokken op voor ik naar bed ga zodat ie nog aan is de volgende ochtend (gloeit nog net genoeg ) daar doe ik dus al 2 jaar mee .

Het hout heb ik allemaal voor niets , moet het wel zagen etc natuurlijk , net bij mijn broer de singel rond zijn bedrijf opgeschoond , weer 20kuub hout voor de komende jaren .
Ik kan de gas rekening makkelijk betalen , maar vind een houkachel en alles erom heen leuk en lekkere warmte , dus het nuttige met het aangename .

Maar zoals ik al zei ik zet andere niet in de rook omdat ik ver van iedereen weg woon , in een dorp kan ik begrijpen dat andere zich eraan storen , en gezien de ophef de laaste tijd , denk ik dat het gewoon verboden wordt op termijn , en het is een punt .
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 21.12.2016 - 12:20  ·  #9
Grootste probleem met een houtkachel is het aansteken en het uitgaan.

Beide momenten zorgen voor stank.

Een goed brandende houtkachel heb je eigenlijk weinig last van.
Bruinkool stinkt meer dan hout, vooral als het zacht smeult.

Tevens vervuilt hte glas wat harder.

Uiteindelijk zal er een verbod of een voorschrift komen.
Of zoiets van stookverbod bij bepaalde weersomstandigheden.

Selected quotes for multi-quoting:   0