buitenste rubbers achteras v70 classic vervangen

Remko
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

buitenste rubbers achteras v70 classic vervangen

· 
Posted: 13.06.2021 - 15:10  ·  #1
Goedemiddag,

Sinds enige tijd heb ik een bonkend geluid bij korte heftige hobbels. Na was onderzoek zag ik dat rechts-achter een rubber (silentbloc?) veeeel te veel speling had, dus die verdenk ik van de oorzaak...
Ik denk dat ik dan dit onderdeel moet vervangen.

Nu zit die (buiten de paar boutjes van de montageplaat met 2 bouten vast. Buitenste buit is er uit te draaien, binnenste bout kan ik wel de moer vanaf draaien, maar dan blijft het draadeind wel zitten. Ik neem aan dat deze er ook op één of andere manier uit moet? Als ik dan alles los heb, zou dit onderdeel er zo uit moeten komen toch?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten,
Remko
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

Re: buitenste rubbers achteras v70 classic vervangen

· 
Posted: 13.06.2021 - 15:17  ·  #2
Er is een speciale tool voor van Volvo, met een extra toevoeging voor stijfheid aangezien die snel krom trekt.

Maar legio mensen is het gelukt door simpelweg het rubber weg te boren en weg te stoken met een gasbrander. Ze kunnen behoorlijk vast zitten dus reken op wat beunerij of geweld :D

P.s. vervang niet alleen die twee aan de buitenkant, maar ook de twee die aan de ander uiteindes van dezelfde as zitten.
Remko
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.06.2021 - 15:37  ·  #3
Dan even voor mijn beeldvorming… Dit onderdeel wordt met het smalle gedeelte in de draagarm gestoken en wordt dan op zn plaats gehouden door een bout door het kleine gat (links op foto) te draaien toch? Wat moet er dan los gestookt worden??

Of zie ik het helemaal verkeerd voor me? 😬
ravado
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 13.06.2021 - 16:34  ·  #4
Het rubber zit strak en in de loop der tijd, hard het uit dus dan is wegboren een alternatief voor de speciale tool..

Ik heb ook al 6x een boor gebruikt, gaat prima, indien met beleid gehanteerd ;-)
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 13.06.2021 - 17:03  ·  #5
Reken er ook op dat je kracht moet zetten om de nieuwe rubber in die buis/koker te krijgen.... Ik heb toen bij mijn 850, er een spanband overeen gespannen, en toen aan gaan trekken.
ravado
Subject:

· 
Posted: 13.06.2021 - 17:20  ·  #6
Valt wel mee, vind ik. Ik maak het aluminium aan de binnenkant goed schoon met een staalborstel op de boormachine. Dan ruim in het vet zetten. Rubber er voor plaatsen en met de moker rustig op zijn plaats tikken. Althans zo doe ik het.

Met een spanband en ratel zal het ook prima lukken.
Remko
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.06.2021 - 17:32  ·  #7
Dus dit onderdeel zit gewoon in de draagarm geschoven/geperst? Waar is dan dat kleinste gat voor? (Linker gat op de foto in de eerste post)
ravado
Subject:

· 
Posted: 13.06.2021 - 17:35  ·  #8
Daar zit een bout doorheen. Soort borging.
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.06.2021 - 17:36  ·  #9
Quote door Remko

Nu zit die (buiten de paar boutjes van de montageplaat met 2 bouten vast. Buitenste buit is er uit te draaien, binnenste bout kan ik wel de moer vanaf draaien, maar dan blijft het draadeind wel zitten. Ik neem aan dat deze er ook op één of andere manier uit moet? Als ik dan alles los heb, zou dit onderdeel er zo uit moeten komen toch?

De binnenste bout (nr.3 op de tekening) moet er ook uit, die kan ook behoorlijk vast zitten.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Remko
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.06.2021 - 19:22  ·  #10
Kijk, dat helpt; een exploded view! Thx!

Die heb ik inderdaad al met een vuistje (moer er op om de draad te beschermen) proberen naar boven te meppen, maar tot nu toe zonder resultaat. Staat nu in de kruipolie!
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2021 - 18:50  ·  #11
Aanvulling, ter info

De binnenste bout (nr.3 op de tekening) moet er ook uit, die kan ook behoorlijk vast zitten.

Die bout heeft een gekarteld nek en zit met die karteling in de draagarm getrokken. Vandaar dat die eruit geslagen moet worden. De kop heeft geen inbus/zeskant dus de karteling voorkomt het meedraaien bij het aandraaien van de moer. Volvo schrijft voor dat deze bout vervangen dient te worden als deze gedemonteerd is geweest.

Selected quotes for multi-quoting:   0