In mijn laatste bericht op dit forum had ik aangegeven terug te komen met een soort van manual, voor diegenen die een bumperwissel overwegen. Waar moet je op letten.
Zoals je in het eerdere bericht hebt kunnen zien zat er ca. 3 cm speling tussen bumper en chassis. Wat ik niet wist (maar Remon van Autorima wel) is dat de chassisbalken van een V70 ca. 3 cm langer zijn dan die van een S60. Dit betekent dat er aanpassingen aan zowel auto als bumper nodig zijn om de bumper passend te krijgen. De goedbedoelde adviezen om ook de bumperbalk van een S60 aan te schaffen omdat daarop de nokken meer naar voren(of achteren, heb ze naast elkaar gezien, maar weet niet meer wat bij welke hoort) zijn geplaatst bieden geen soelaas, omdat de bumperbalk van de S60 en V70 even dik zijn. Daardoor worden de chassisbalken in ieder geval niet korter. Daarnaast heb je nodig van de S60 de plastic bevestigingspanelen die aan de zijkant voor de wielen aan het chassis worden gemonteerd.
Stap 1 verwijder het binnenwerk uit de bumper, en zaag de units waar de mistlampen in horen er af. Plaats deze units terug. Omdat de units voor de mistlampen hun steun van het bovendeel van het binnenwerk missen, zijn deze vastgezet met tweecomponentenlijm.
Stap 2 aan de onderkant van de bumperbalk zit voor de radiateur wat plastic in de weg, dat zaag je voor een klein stukje weg.
Stap 3. Omdat je het binnenwerk mist, moet je een oplossing maken voor de twee originele bevestigingspunten waar de bumper mee op de bumperbalk zit gebout. Dit is gedaan door een metalen strip te maken die met popnagels aan de bumper is bevestigd. De popnagels zitten achter de afwerkstrip die er later op komt.
Stap 4. Omdat de bumperbalk voor de S60 bumper te ver naar voren steekt moet er zelfs na verwijdering van het binnenwerk op de hoeken een stuk uit de bumperbalk worden gezaagd, waardoor de bumper weer 'om' de bumperbalk past. Op de foto's is de bumperbalk voor en na wegzagen te zien. Wat er is weggezaagd valt reuze mee. Daarna kan de bumper gemonteerd worden.
Stap 5. De bumper zit nu rechtstreeks tegen de bumperbalk aan. De kentekenplaatbevestiging zit normaal in het binnenwerk geschroefd, maar deze is nu met zelftappers in de bumperbalk geschroefd, waardoor de bumper in feite nog wat extra bevestigingspunten aan het chassis heeft gekregen.
Ik hoop dat hiermee duidelijk is geworden hoe bij mijn auto de klus geklaard kon worden. Het
is dus geen kwikfix, maar wel te doen.
Groeten
Fons