Quote door Bolbo
Is niet echt woke voor een 23-jarige millennial om rond te rijden met een 22 jaar oud 2.9 liter milieudelict met open carterventilatie...
Het gaat er niet om dat de open verbinding vettig wordt, maar de ongefilterde uitlaatgassen die eruit komen, ongekataliseerde ellende waar niemand beter van wordt. Kon je trouwens ook nog wel eens flinke koppijn van krijgen als je stilstaat en dat wordt door je ventilatie naar het passagierscompartiment gezogen, dan ben je jezelf effectief aan het vergiftigen. Kan ik over meepraten, ik heb eens een lekke katalysator gehad, word je echt niet blij van. Nu gaan er - als het goed is - natuurlijk wel maar een klein deel van de uitlaatgassen het carter in, dus hopelijk valt het mee, maar ik vind het nou niet echt een knappe oplossing. Auto's hebben sinds de 80er jaren al gesloten carterventilatiesystemen (of nog eerder, maar ik ken het uit mijn vroegere klassieker), die hebben ze er echt niet voor niks op gezet als het niet zou uitmaken.
Olieverbruik (indien niet door lekkage) heb je doorgaans maar via 2 wegen: slechte schraapveren of slechte klepseals (of lekke turbo, maar die heb jij niet denk ik) - volgens mij kan je vrij makkelijk achterhalen waar het probleem zou moeten zitten (bijv. gassen op snelweg, in 1x gas los laten = gasklep dicht = hoog vacuum in inlaat, zuigt olie langs klepseals indien niet goed = oliewolk achter auto).
Vieze schraapveren zouden kunnen verbeteren door een motoroliespoeling te doen (bijv middels LiquiMoly olietoevoeging, 10 min. stationair draaien met het additief en daarna olie vervangen) - of professioneel laten doen maar dat is duurder.