Kopervet en aluminium is geen goede combi.
Ik gebruik nooit vet, nieuwe ring, schroefdraad is altijd wat vettig door de olie, normaal vastzetten, en is tot nog toe altijd gewoon los gekomen.
Ik gebruik nooit vet, nieuwe ring, schroefdraad is altijd wat vettig door de olie, normaal vastzetten, en is tot nog toe altijd gewoon los gekomen.
Same here, gewoon 'normaal' vast zetten en je draait hem er de volgende keer zo weer uit. Mocht je jezelf niet vertrouwen, even een momentsleutel gebruiken. Vet op die plek lijkt me echt wat overbodig.. :thumb:
Uiteraard wel voorzichtig te werk gaan. De pan is wel van aluminium.
Afzuigen, Smart heeft standaard geen aftapplug..... waarom zullen er carterpannen met aftapplug in de aftermarket worden aangeboden denk je?
Met de Ardeca Ester olie is de olie na 15.000 km nog niet zwart maar licht bruin. :thumb:
Drab in het carter zal er dan echt niet zijn.
Gaat de olie echt zwart worden dan zal ik af en toe de carterplug eruit halen om een en ander te en.
De esterolie moet verkleuren, dat komt door de opname van koolresten.
Is normaal, en kan geen kwaad, juist goed dat hij vuil absobeerr...
Stel nu dat men te lang rijdt, op slechte olie, en alleen leegzuigt.... dat is geen aanrader..
Plug er eens uitdraaien en lang laten lekker kan nooit kwaad.
Het is ook zinnig altijd even een goed flush/reiniger door de olie te gooien voor het aflaten.
Dat houdt je blok ook schoon, die topic van die kapotgelopen v70 met brokken en meuk in de pan en als resultaat daarvan 7 bar oliedruk en uitgedrukte keerringen.
Dit had helemaal niet nodig geweest, mits men goed onderhoud had gepleegd, daar hoort bovenstaand bij.
De esterolie moet verkleuren, dat komt door de opname van koolresten.
Is normaal, en kan geen kwaad, juist goed dat hij vuil absobeerr...
Vanaf nieuw ververs ik de olie al om de 10/15.000 km. Olie is nog nooit echt zwart geweest. Het is een benzine motor met het laatste carter afzuigsysteem (2011, dat wil zeggen, gewoon een open ouderwets afzuigsysteem). Het is een van de laatste 2.5T's die geleverd is in Nederland.
Geen last van verstoppen van de carter ontluchting en zwarte troep die zich daar in ophoopt.
Hij heeft nu 127.000 km gelopen. Ben benieuwd wanneer de olie meer koolresten te verwerken krijgt. :shame:
Inmiddels 6 pagina's over een vastzittende carterplug
Tip van de dag: stel het aantal getoonde berichten in op 50 per pagina, scheelt je een boel klikken. :thumb:
Hi Otto, beetje off-topic maar wel interessant: hoe doe ik dat dan? zojuist van alles doorgeklikt in configuratiescherm, niet gezien. :shame: dank.
DJ
Eerst inlogen dan rechts bovenin het scherm naar "Mijn configuratiescherm". Dan klikken op het tabblad "Settings". Klikken op "Display settings" zodat het open vouwt en dan "post per page" aanpassen.