Carterplug zit wel erg vast

SimonB
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Carterplug zit wel erg vast

· 
Posted: 23.10.2016 - 08:38  ·  #1
Hoi

Gisteren dacht ik mijn olie te vervangen. Eerst was mijn Volvo 5km warm gereden. Echter toen ik onder mijn auto was gekropen kreeg ik de carterplug niet los. Twee verschillende 17 mm doppe geprobeerd. Daarna heb ik het nog met een losse sleutel geprobeerd.

Na dat twee keer ik de sleutel liet glijden over de bout, beginnen de hoekjes afgerond te raken. Dus ik ben gestopt. Ik ga sowieso een nieuwe plug kopen.

Zijn er tips over hoe deze klus te klaren? Zaken als kruipolie lijken mij bij een vettig carter niet echt zinvol meer. Overigens was de plug en carter wel geheel droog.
Maakt een koude of warme motor nog uit? Het lijkt mij dat het aluminium van de carter meer uitzet dan de stalen plug. Dus warm zou beter zijn???

De plug de volgende keer volgens het juiste moment vast te draaien lijkt mij belangrijk. De vorige wissel heb ik echter niet uitgevoerd

Gr Simon
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: Carterplug zit wel erg vast

· 
Posted: 23.10.2016 - 09:13  ·  #2
hij hoort vast te zitten met 38nm uit mijn hoofd.
sommige rammen hem echt vast.
even een tik met de hamer en daarna een goed passende ringsleutel proberen.
soms eerst een beetje vaster alvorens los te maken.

En draai je de goede kant op?
als je er onder ligt is los richting je rechter voorwiel.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 23.10.2016 - 09:21  ·  #3

ala je er onder ligt is los richting je rechter voorwiel.

Moet de steel van de sleutel wel richting je voorbumper gericht zijn :sick:
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 23.10.2016 - 09:28  ·  #4
Hoe bedoel je?

Je kan 2 kanten op draaien.
De bout zit achterop het carter.
links-om richting linker voorwiel is vast.
Rechts-om richting rechter voorwiel is los.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 23.10.2016 - 10:00  ·  #5
Tegen de klok in, dus ;). Maar goed, verlengen van je gereedschap mogelijk? Dan kun je iets meer kracht zetten. En inderdaad een nieuwe plug erin.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 23.10.2016 - 10:25  ·  #6
Zorg dat de motorolie góed warm is, en als het met een goed passende zeskantdop of sleutel niet lukt dan kan je er bijvoorbeeld een goed griptang voor gebruiken. Een nieuwe bout hierna is idd een heel goed idee.

olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.10.2016 - 11:20  ·  #7
Zo een griptang erop , weinig kans , weet je in ieder geval zeker dat de kop nog verder kapot gaat .

Goed passende dop met verlengstuk en flinke klap erop met de vlakke hand ( moet je geen afwashandjes hebben ) , niet strak zetten en vol aan gaan hangen , daar draai je de boel mee kapot , je moet hem even laten schrikken .
Piet_piraat
Subject:

· 
Posted: 23.10.2016 - 11:30  ·  #8
Griptang zou ik inderdaad ook niet doen, draai je waarschijnlijk alles mee kapot. In het ergste geval even mee naar de garage gaan en die het laten opknappen. Meteen nieuwe plug in laten draaien en dan de volgende keer zelf doen.
BIGW
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 23.10.2016 - 11:38  ·  #9
Die mijn zat ook veel te vast, heb deze toen met een goed scherpe waterpomptang los gekregen ben zeker niet diegene met afwashandjes. De volgende wissel heeft zich reeds gemeld, behalve nieuwe filters en olie moet er dus ook een nieuwe plug komen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 23.10.2016 - 11:42  ·  #10
hier zat hij zo vast dat het ringetje zelfs kapot gedraaid was. Halve zolen!
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.10.2016 - 11:48  ·  #11
En een echte 6 kant dop gebruiken , de types voor de slagmoersleutel , de moderne doppen hebben allemaal van die schuine kantjes in de dop tegen het vastlopen , die draaien veel makkelijker de boel kapot .
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 23.10.2016 - 12:14  ·  #12
Of een dop gebruiken die niet op de bout hoeken vastgrijpt maar er net naast, proxxon en würth hebben die weet ik.
En dan kracht zetten om los te draaien ( met een t stuk, niet met een ratel) en dan met een lichte hamer op de achterkant van het tstuk tikken. Niet hard, maar veelvuldig blijven tikken. Deze methode heeft mij al vaak geholpen.

En er zijn ook specaile doppen om een beschadigde boutkop los te krijgen. Hier zit een grove schroefdraad in die zich vast vreet op de boutkop.
SimonB
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.10.2016 - 12:39  ·  #13
Bedankt voor al jullie reacties.

Het moment van 38Nm was mij bekend. Ik kan 600mm pijp aan dopsleutel plaatsen om ook echt dit moment er op te zetten. Ook de methode van tikken op de momentsleutel is mij bekend.

Ook ging ik uit van rechtdraaiende schroefdraad, dus de sleutel onder de auto naar het rechtse voorwiel

In eerste instantie gebruikte ik een zeskantige dop. Toen begon ik aan dat dit te twijfelen (hij zat er niet strak op) en heb ik een 12 kantige dop gebruikt en een nog een twaalfkantige sleutel.

Eerlijk gezegd heb ik niet gelet op de schuine kantjes van de doppen. Ik zal hier straks eens naar kijken en een foto maken.

Gelukkig is de plug zeker niet helemaal rond. Ik heb even gegoogled en vond de zich vastvretende doppen in dit filmpje uitgelegd: https://youtu.be/K-xLUDY9lqM

Groet
Simon
Turbotom
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.10.2016 - 13:38  ·  #14
Tikken op een momentsleutel is mij juist onbekend :'( Lijkt me niet de bedoeling.

Tom
Piet_piraat
Subject:

· 
Posted: 23.10.2016 - 17:05  ·  #15
De 38Nm was mij overigens helemaal niet bekend. Sowieso is men vaak bang dat iets losschiet ofzo.
Laatst nog bij een andere auto op het oliefilter staan beuken. Zoveel kracht moeten zetten dat de plastic dop gescheurd is.

Selected quotes for multi-quoting:   0