Carterventilatie tijdig vervangen.

OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

· 
Posted: 04.11.2017 - 17:25  ·  #91
Quote door Walterj

En de ultieme vraag Chris; heeft een turboblok over of onderdruk in het Carter? De mijne heeft geen tot lichte overdruk, ventilatie vervangen, alleen de door jou genoemde leiding niet doorgeblazen (wat ik nog steeds moet doen).
Maar ik reed ooit met een S60 T4 van 2012 met een ton op de klok, en die blies zo hard door de olievulopening dat ik geen olie kon bijvullen terwijl de motor draaide. Dus ja, overdruk of onderdruk, ik weet het niet.

Een turboblok hoort ook onderdruk te hebben. Bij mij lekte de motor olie als een zeef, via alle keerringen. De handschoentest bij stationair leverde niks geks op, handschoentje trok netjes naar binnen. Beetje gas geven en 't werd een ballon, niet in orde dus.

Bij mij waren alle aansluitingen niet of nauwelijks vervuild, maar de catchtank zelf zat vol mayonaise. Als ik de olieafscheider doorblies, was er echter niks aan de hand: kon alles doorblazen. Toch vervangen, en de olielekkage is prompt verdwenen. Handschoentje wordt ook bij toeren maken bijna opgevreten.

Misschien dat 't inderdaad te maken had met verstoppingen in andere leidingen, ik heb alles wel zorgvuldig schoongemaakt en doorgeblazen, maar ik vond 't vooral gek dat die olieafscheider sterk vervuild, maar wel gewoon open was en toch voor overdruk zorgde.
ROVOR
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 10.12.2018 - 17:47  ·  #92
Vandaag deze klus gedaan en goed te doen. Ik heb hier nog wat dingen toegevoegd waar ik tegenaan liep.
ook ik was ongeveer 5 uur kwijt aan deze klus.

Zorg voor verschillende maten slangenklemmen

Quote door Walterj

Deze write-up is met een 2.4T in een v70N. Ik heb het koelsysteem niet afgetapt en ook de stuurbekrachtiging laten zitten.

- eerst accu loskoppelen
- turbobuis en plastic panelen op de kop verwijderen, rubber slang los koppelen van de ontluchting
- brandstofdruk aflaten, rechts zit een autoventiel, binnenin stiftje indrukken en benzine opvangen met een doek
- koppeling in benzine toevoer losmaken, hier heb ik een tooltje gemaakt van aluminium plaat, zie foto
- injectors loskoppelen en rail verwijderen, beetje heen en weer bewegen en tegelijk trekken
- buis tussen gasklep huis en intercooler losmaken, twee stekkers losmaken. de buis kan er nu nog niet uit.

Hier heb ik de buis wel weggehaald. Mijn tip is om hier ook het gasklephuis te verwijderen. Dit ivm het rare tstukje hier verderop omschreven. Ik kon er niet bij en kreeg het niet los. Als het gasklephuis is verwijdert kun je er veel beter bij.
Als je ervoor kiest om het gasklephuis te verwijderen moet je van te voren wel een pakking bestellen.

- oliepeilstok en houder verwijderen
- slangen (3 in mijn geval) van inlaat spruitstuk verwijderen
- bouten (6) losdraaien van inlaatspruitstuk. De onderste 3 hoeven er niet uit alleen los, echter het geeft wel meer bewegings vrijheid als je ze wel weghaalt. De meest linkse is lastig te bereiken, met een 1/4" doppen set en de juiste verlengstukken kun je precies over de dynamo er bij
- links onder op het spruitstuk zit een raar tstuk wat enorm onhandig zit en met veel geduld en steeksleutel17 los te krijgen is.

-met een beetje draaien en kantelen kan het spruitstuk er uit (benzineleiding evt beetje verbuigen)
- stekker gasklephuis losnemen
- intercoolerbuis wegnemen.
Nu heb je het pcv bakje vrij en kun je deze uitbouwen, zit met twee boutjes, de linker is wat lastig te bereiken, er zit ook een temperatuursensor, deze heb ik ook weggehaald, dan kun je overal lekker bij.
- alles lekker schoonmaken, openingen leghalen.
- onderdelen en slangen vervangen en je kunt weer gaan opbouwen
Ik heb ook de o ringen van de injectoren vervangen; eerst de blokkeerstrip met 3 schroeven verwijderen, dan de injectoren er uit trekken, met enig beleid, heen en weer bewegen en trekken komen ze los. Er komt nu nog wel benzine uit. Opletten dus!
Ik weet niet of de injectoren per cylinder ingeleerd oid zijn, ik heb ze genummerd zodat ze op de zelfde plek terug gemonteerd worden. Ik ben van mening dat de o ringen nog wel hadden kunnen blijven zitten, maar ik had ze toch in huis.....
Bij het terugplaatsen van de injectorrail in het spruitstuk goed opletten dat alle o ringen goed mee gaan naar binnen, bij mij lekte er eentje, en ik heb ze met wat silicone joint gemonteerd, daardoor glijdt het er makkelijker in.
Ik heb normale slangklemmen gebruikt, dat past overal prima.
De benzinerail hoef je niet te ontluchten.
Als laatste contact op 2 en accu weer aansluiten.

Ik had naast de pcv pot en slangen ook een nieuwe inlaatpakking en de o ringen voor de injectoren.

De pot zat wel prut in, maar hij was niet verstopt, dus die had ik kunnen laten zitten. De slang naar boven, naar het klepdeksel was uitgehard, nog wel dicht, maar hij brak vrij makkelijk toen ik het probeerde.

De foto's:
[staan niet zoals ik ze heb geupload.....]
ROVOR
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 12.12.2018 - 14:11  ·  #93
En nog een kleine aanvulling.

Voor het loskoppelen van de benzinetoevoer heb ik het tooltje gebruikt uit onderstaande youtube filmpje. Simpel en werkte in mijn geval perfect!!

https://www.youtube.com/watch?v=hkZRSMGqQ0E
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 13.12.2018 - 07:41  ·  #94
Ik lees nergens dat je de banjobout, en bij behorende t-stuk (dop17) hebt vernieuwd.

Is vrij essentieel bij deze klus.

De dealer vernieuwd de hele alu-pijp.

Ik vernieuw alleen dat t-stuk.
Jan-B
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 60
Subject:

· 
Posted: 13.12.2018 - 09:09  ·  #95
Quote door ROVOR

En nog een kleine aanvulling.

Voor het loskoppelen van de benzinetoevoer heb ik het tooltje gebruikt uit onderstaande youtube filmpje. Simpel en werkte in mijn geval perfect!!

https://www.youtube.com/watch?v=hkZRSMGqQ0E

Top filmpje, bedankt
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.12.2018 - 13:38  ·  #96
Dit ben je nog extra nodig ROVOR: zie foto

Ik ben er vrij zeker van, dat als je die niet vernieuwd, de carterventilatie nog niet optimaal werkt, lees, bijna niet werkt!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 13.12.2018 - 17:12  ·  #97
Dat zwarte buisje aan die banjobout zat bij mij potdicht, van voor tot achter.
ROVOR
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.12.2018 - 17:36  ·  #98
Quote door Blade

Dit ben je nog extra nodig ROVOR: zie foto

Ik ben er vrij zeker van, dat als je die niet vernieuwd, de carterventilatie nog niet optimaal werkt, lees, bijna niet werkt!

is dat zo? dan moet ik weer aan de slag. Stond volgens mij ook niet vermeld bij de "how to".
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.12.2018 - 06:39  ·  #99
Dan klopt de howto niet. De complete sets die worden aangeboden ook niet.

Doe de handschoenen test maar, dan weet je het zeker!
GS@pie
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 14.12.2018 - 10:42  ·  #100
@Blade, Hoe was het nou ook weer. Moet er nu lichte vacuum zijn, of juist druk?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.12.2018 - 10:46  ·  #101
Vacuum! Zowel bij olievuldop, als bij peilstok. Wel beider per keer testen, dus niet tegelijk.
Barre gaander
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 100
Subject:

· 
Posted: 14.12.2018 - 18:19  ·  #102
Handschoen test??? Ik was zowat mijn arm kwijt nadat blade mijn bolide onder handen nam (carter ventilatie/oliedruk herstel) vakman pur sang de 260 arabische paarden roffelen over de keien.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 14.12.2018 - 19:09  ·  #103
Het is jammer dat 'ie zo ver weg zit. Mijn carter ventilatie zal met de tijd ook vervangen moeten worden, en vor dat soort klusjes beschik ik eigenlijk niet over een groot genoege garage... :P
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 14.12.2018 - 20:20  ·  #104
Een dergelijke klus hoeft toch niet persé onder dak uitgevoerd te worden?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.12.2018 - 08:26  ·  #105
Quote door Barre gaander

Handschoen test??? Ik was zowat mijn arm kwijt nadat blade mijn bolide onder handen nam (carter ventilatie/oliedruk herstel) vakman pur sang de 260 arabische paarden roffelen over de keien.

Volgens mij hadden we iets meer paardjes gezien 😉

Tom, je bent van harte welkom!

Selected quotes for multi-quoting:   0