CEM mogelijke veroorzaker huidige storingsmeldingen?

De Don
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

CEM mogelijke veroorzaker huidige storingsmeldingen?

· 
Posted: 04.06.2018 - 13:34  ·  #1
Na twee jaar van bijna onafgebroken storingsmeldingen begin ik mij toch wel af te vragen,of deze meldingen niet door de centrale elektronische module zelf veroorzaakt worden.
Ik krijg herhaaldelijk meldingen als,motormanagement service,en anti skit service vereist.

Zo ook vandaag weer,deze keer ook de storing weer uitgelezen,en alle meldingen herleiden tot zaken die allemaal al vervangen zijn.
Ik noem,de ABS sensor,map sensor,LMM,lambda sonde,en wat al niet meer.
Enigste wat ik nu nog kan verzinnen zijn de twee sensoren van de hoofdremcilinder,die zouden nog een keer schoongemaakt kunnen worden.

Maar,ik vraag mij nu dus af,of het inderdaad mogelijk is dat de CEM niet goed meer functioneert?
In de uitgelezen storingsmeldingen van vandaag,kwam o.a een melding voor van een mogelijke massakabelbreuk,en of slecht contact regelunit.
Kan de CEM defect zijn? En is dit te controleren? Of,maakt de CEM wellicht slecht contact? ,door oxidatie o.i.d?
Doeke Dobma
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: CEM mogelijke veroorzaker huidige storingsmeldingen?

· 
Posted: 04.06.2018 - 13:50  ·  #2
De 'bovenkant' van je CEM komt uit onder je paravaan en inderdaad, veel klachten kunnen voortkomen uit vocht/corrosie in de CEM. Je zou deze eens kunnen demonteren en visueel inspecteren, ook stekkers en dergelijke.
Vocht in/op de CEM is een vaker voorkomend probleem.
De Don
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.06.2018 - 14:46  ·  #3
Quote door Doeke Dobma
De 'bovenkant' van je CEM komt uit onder je paravaan en inderdaad, veel klachten kunnen voortkomen uit vocht/corrosie in de CEM. Je zou deze eens kunnen demonteren en visueel inspecteren, ook stekkers en dergelijke.
Vocht in/op de CEM is een vaker voorkomend probleem.

Dat had ik mij ook al bedacht toen ik mijn vraag stelde,ik vroeg mij alleen af of er nog speciale handelingen nodig zijn,of kun je de CEM zonder problemen los nemen?

Quote door JOv70BI

Martijn je was toch al eens in Elst daar testen checken ze toch op vochtproblemen CEM en co?

Precies,dat zou je mogen aannemen.
Doeke Dobma
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 04.06.2018 - 18:33  ·  #4
Quote door De Don

Dat had ik mij ook al bedacht toen ik mijn vraag stelde,ik vroeg mij alleen af of er nog speciale handelingen nodig zijn,of kun je de CEM zonder problemen los nemen?

Ik heb hem er eens uitgehaald voor eenzelfde inspectie. Probeer Google en YouTube voor handleidingen. Accu los. Van bovenaf relatief simpel, leg een handdoek over de (onderkant van de) voorruit, voor je het weet tik je er net gereedschap tegenaan; barst! Wisserarmen demonteren, paravaan eraf, wissermotor etc demonteren. Dan kun je zo de afdekkap boven de CEM wegnemen. Bovenzijde 2x stekker losnemen, nu kun je al aardig kijken.
Onderzijde alle kabels afnemen, let op er zit er ook 1 aan de achterkant (CEM heeft L-vorm). Uit m'n hoofd zit er een dikke tie-rip omheen, die op zijn beurt een klem aan de linkerkant vasthoudt. Ik weet het niet goed meer, maar logisch inzicht deed de klus klaren.

Ik heb daarna de CEM geopend en alle printen goed kunnen bekijken. CEM openen, daar is volgens mij geen voorschrift voor, maar een schone tafel, genoeg licht, het juiste gereedschap en gezond verstand brengt je een heel eind :)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 04.06.2018 - 22:44  ·  #5
Bij de mijne zat de stekker niet goed vast bij aanschaf, dat geeft ook rare effecten. Zou eerst eens goed controleren of de bedrading netjes is. Maar wederom een tegenvallende prestatie in elst.
De Don
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.06.2018 - 07:40  ·  #6
Het is niet de bedoeling,om hier de deskundigheid van een forumsponsor in twijfel te trekken.
Ik ben ervan overtuigd,dat Dennis en de zijne alle door mij opgedragen werkzaamheden naar eer en geweten hebben uitgevoerd.

Het valt me wel tegen dat ik na twee jaar investeren nog steeds geen storingsvrije Volvo heb.
Binnenkort heb ik de V namelijk wel dagelijks nodig.
Ik ga de CEM binnenkort zelf nader inspecteren.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 05.06.2018 - 08:25  ·  #7
Graag even de lijst met vida storingscodes uploaden, kijken we even mee met je.
De Don
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.06.2018 - 15:17  ·  #8
Ik heb één foto,misschien heeft de monteur er nog een paar,zal hem even een whatsapp sturen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).

Selected quotes for multi-quoting:   0