centrale moer aandrijfas los?

TPR Powerflush
Forumsponsor
Geslacht: n/a
Subject:

Re: centrale moer aandrijfas los?

· 
Posted: 14.04.2015 - 22:15  ·  #16
Wiel er afhalen, en er uit duwen met de duim..
:-)
t.menges
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 14.04.2015 - 22:18  ·  #17
Hartstikke leuk natuurlijk een discussie over loctite :-) maar heeft er ondertussen al iemand een antwoord op mijn vraag? :D
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 14.04.2015 - 22:20  ·  #18
Nee. Kan t me niet zo goed voorstellen. 1 klik?
Baksteen
VolvoV70forum member
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Subject:

· 
Posted: 15.04.2015 - 01:20  ·  #19
Quote door t.menges

Hartstikke leuk natuurlijk een discussie over loctite :-) maar heeft er ondertussen al iemand een antwoord op mijn vraag? :D

Niet zeuren, je vraag ging over de moer van de aandrijfas, daar heb je antwoord op gehad :devil:
Baksteen
VolvoV70forum member
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Subject:

· 
Posted: 15.04.2015 - 01:25  ·  #20
Quote door t.menges

Heb net gekeken en ze zitten aan beide zijden vast :sick: .Het geluid is vaak (maar lang niet altijd) zelf op te wekken door in z'n 2 ongeveer 10 km/h te rijden zonder de koppeling ingetrapt te houden en dan volgas te accelereren. Het geluid is dan vrijwel aan het begin te horen (1 tik). Tevens als ik van 3 naar 2 terug schakel en koppeling op laat komen bij niet al te hoge snelheid. Of als je in zn 2de versnelling hoge toeren rijdt en dan abrubt gas loslaat..

Iemand enig idee wat het verder kan zijn? Ga dit weekend sowieso de draagarm rubbers checken aangezien er soms op ongelijke wegen bij een langzaam genomen scherpe bocht (bij wegrijden bijvoorbeeld) een harde klonk hoorbaar is die ook in het stuur voelbaar is zowel bij voor, als achteruit rijden. In een ander topic op dit forum staat dat dit de draagarmen zouden moeten zijn waarvan de rubbers versleten zijn dus misschien dat een en ander met elkaar te maken heeft...

Teveel mogelijkheden, van rubbers onder of op de veer tot aandrijfassen, homokineet enz.

Gewoon lostrekken en zoeken, voelen, kijken wat het zou kunnen zijn.
Wellicht is loshalen en weer in elkaar zetten als genoeg als er ergens iets niet helemaal op z'n plek zit.
t.menges
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.04.2015 - 05:25  ·  #21
Quote door Baksteen

Quote door t.menges

Niet zeuren, je vraag ging over de moer van de aandrijfas, daar heb je antwoord op gehad :devil:

Daar heb je wel een punt natuurlijk :D
Zullen dit weekend wel eens even kijken!
speedingfreak
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 15.04.2015 - 07:11  ·  #22
Quote door t.menges

Heb net gekeken en ze zitten aan beide zijden vast :sick: .Het geluid is vaak (maar lang niet altijd) zelf op te wekken door in z'n 2 ongeveer 10 km/h te rijden zonder de koppeling ingetrapt te houden en dan volgas te accelereren. Het geluid is dan vrijwel aan het begin te horen (1 tik). Tevens als ik van 3 naar 2 terug schakel en koppeling op laat komen bij niet al te hoge snelheid. Of als je in zn 2de versnelling hoge toeren rijdt en dan abrubt gas loslaat..

Iemand enig idee wat het verder kan zijn? Ga dit weekend sowieso de draagarm rubbers checken aangezien er soms op ongelijke wegen bij een langzaam genomen scherpe bocht (bij wegrijden bijvoorbeeld) een harde klonk hoorbaar is die ook in het stuur voelbaar is zowel bij voor, als achteruit rijden. In een ander topic op dit forum staat dat dit de draagarmen zouden moeten zijn waarvan de rubbers versleten zijn dus misschien dat een en ander met elkaar te maken heeft...

Ik heb bij mij de bovenste motorsteun, onderste torsiesteun en de 2 kleintjes waar die stang tussen de veerpoten aan hangt vervangen. Ik had namelijk vergelijkbare geluiden bij het optrekken en abrubt gas loslaten. Op een goeie dag was ik er klaar mee en heb ik vriendinlief achter stuur gezet hiero op de parkeerplaats en de auto naar voor en naar achter laten rijden met de motorkap open. Onderdelen hiervoor bij skandix besteld en in een uurtje op mijn gemakkie in de garage de boel vervangen.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 15.04.2015 - 08:31  ·  #23
Quote door Baksteen

Quote door t.menges

Ik heb er vd week niet zo op gelet in Elst bij het vervangen vd draagarmen.

Maar ik meende geen moer gezien te hebben.

Of is het een bout waarmee de as aangedaait wordt?
Kan me vergist hebben maar dan hoor ik het wel.
M@rcel
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 15.04.2015 - 10:02  ·  #24
Heb je niet gewoon last van speling op de spiebanen tussen de aandrijfas en hetwiellager? De standaard oplossing van Volvo daarvoor is het verlijmen van de spiebanen ( 🇳🇴 ), beter is het om de naafbouten te vervangen door bouten met rubberconus ( :yes: ).

De dealer levert ze, maar hier heb je een link zodat je kuntzien wat ik bedoel.
http://www.ipdusa.com/prodtype…Position=0
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.04.2015 - 10:18  ·  #25
Quote door M@rcel

Heb je niet gewoon last van speling op de spiebanen tussen de aandrijfas en hetwiellager? De standaard oplossing van Volvo daarvoor is het verlijmen van de spiebanen ( 🇳🇴 ), beter is het om de naafbouten te vervangen door bouten met rubberconus ( :yes: ).

Kijk dat zijn tips . Die zouden ze er standaard in moeten zetten .
t.menges
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.04.2015 - 11:17  ·  #26
Quote door M@rcel

Ja dat met die spiebanen zou ook kunnen natuurlijk maar die bouten op die link van jou zijn toch die achter het naafdopje horen te zitten? Deze zitten bij mij gewoon vast... Of gebruik je de bouten in jou link om speling op te heffen?? Kreeg ook al een pb vanmorgen dat het evt het DM vliegwiel kan zijn. >_< .. Daar zit ik niet echt op te wachten 🇳🇴
M@rcel
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 15.04.2015 - 13:19  ·  #27
Het rubber dempt de beweging in de spiebanen en voorkomt zo het ping/kloinkgeluid bij lastwisselingen.
t.menges
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.04.2015 - 16:45  ·  #28
Quote door M@rcel

Het rubber dempt de beweging in de spiebanen en voorkomt zo het ping/kloinkgeluid bij lastwisselingen.
aha dus als ik het goed begrijp is het dan een kwestie van naafdop loshalen.. Nieuwe bouten met rubber monteren en dop er weer op en dan is dat verlijmen van de spiebanen niet meer nodig dus?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 15.04.2015 - 17:39  ·  #29
Klopt en verlijmen van spiebanen is echt niet handig.. :D
M@rcel
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 15.04.2015 - 23:07  ·  #30
Quote door t.menges

Quote door M@rcel

aha dus als ik het goed begrijp is het dan een kwestie van naafdop loshalen.. Nieuwe bouten met rubber monteren en dop er weer op en dan is dat verlijmen van de spiebanen niet meer nodig dus?
Helemaal correct.
De bouten zijn redelijk prijzig, maar de rubbers passen ook op de normale bouten dus als je weer nieuwe bouten nodig hebt, kun je weer de normale halen. De bouten horen eigenlijk elke keer vervangen te worden als je ze loshaalt.

Selected quotes for multi-quoting:   0