Challenge

symptomen genoeg... diagnose ontbreekt

 
 
 
 
 
johannes
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Berichten: 48
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Challenge

 · 
Posted: 10.05.2019 - 14:06  ·  #1
Inmiddels bijna een jaar in bezit van volvo v70 cross country 1998 automaat (2,4 l / 193 pk benzine). Auto heeft 4 ton gelopen maar is zeer motorisch zeer goed onderhouden.

Half jaar geleden eerste motormanagement melding, emissie, bleek labda-sonde. Ouderdom onbekend, en heb de sonde laten vervangen. Weet niet meer of het de voorste of achterste was maar één van de twee is de duurdere en die was het. Daarna ruim twee maanden geen meldingen, normaal verbruik en mooie regelmatige loop in de motor. Voelde soepel aan.
Kort daarna aanvang van olielekkage. In begin paar druppels onder de auto (precies midden tussen voorwielen) maar werd langzaam meer. Binnen tijdsbestek van maand was olieverbruik toegenomen tot ongeveer 1 liter per 1500 km. Rond dat moment ook weer motormanagement foutmeldingen. Aanvankelijk intermittent, daarna vaker permanent. [img][/img]

Bij onderhoud bleek keerring van bovenliggende nokkenas er nagenoeg uit te liggen en was duidelijk bron van olielekkage. Vervangen en daarna olieverbruik sterk verbeterd (1 liter moeten vullen na ruime 6000 km). Motormanagement meldingen waren niet weg. Regelmatig reset uitgevoerd en dan paar dagen goed, soms week, daarna weer terug.

Gisteren op snelweg met warme motor (daarvoor drie kwartier steady 130 gereden op cruise-control) tijdens stevig optrekken bij voorbijgaan van vrachtwagen, begon auto in te houden (toerental zeker boven 4000 rpm). Na gas los en langzaam weer opvoeren, begon de auto te bokken. Achter de auto duidelijk rook zichtbaar (uitlaat of van onderuit de auto niet duidelijk) Kleur van de rook lijkt witgrijs.

De auto uit laten rollen en met licht gas geven op vluchtstrook tot stilstand gebracht. Motor liep onregelmatig en zichtbaar ook rook nu van onder de motorkap. Contact uitgeschakeld en na 5 min enkele ongelaagde startpogingen gedaan. Tijdens het oprijden van de vluchtstrook heb ik de temp-meter van de motor(olie) even op max zien staan en kan mij herinneren dat deze na loslaten van het gas binnen enkele seconden weer op midden stond. De buitenkant van de achterklep voelde vettig aan, soort laag of waas van een of ander middel.

Onder de motorkap leek de rook van direct onder het koelvloeistof reservoir. Reservoir was nagenoeg leeg. 1 liter bijgevuld maar dit leek er haast doorheen te vallen, was duidelijk meer nodig. Startpoging wederom niet geslaagd. Wegenwacht heeft nog 2,5 liter water toegevoegd. Daarna wederom startpoging, geen succes. Afgaande op de oliepeilstok leek er minimaal olie in de motor te zitten. Auto stond aan de bijrijderszijde lager (in het gras) dus scheef. Ook geen melding oliepeil op dashboard gehad. Na bijvullen 1 liter olie, startpoging geslaagd. Motor liep onregelmatig maar verder zonder meldingen op het dashboard.

Conform instructies wegenwacht stapvoets naar p-plaats. Daar motor uitgezet en ontstond binnen één minuut grote plas (halve meter doorsnee) olie onder de auto. Bij visuele inspectie van distributiezijde motor (onder zwarte afdekking) was duidelijk olie zichtbaar, verspreid over diverse onderdelen.

Mogelijke oorzaken genoemd door wegenwacht:
• In elke geval ligt de keerring van de nokkenas aan distributiezijde er uit.
• Turbo kapot. Suggestie was dat mogelijk lekkende (niet dicht systeem van de) koelvloeistof werd aangezogen door de turbo en zo via de verbranding en uitlaat de rook veroorzaakte. Dit zou mogelijk motormanagement melding kunnen verklaren (emissiewaardes labda sonde)
• Koppakking kapot.

Hoe te onderzoeken?
Suggesties?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2080
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Challenge

 · 
Posted: 10.05.2019 - 14:12  ·  #2
Je hebt de beruchte eerste generatie 2.5t, die cilinderwand tussen cilinder 4-5 scheuren heel vaak. Probeer uit te sluiten of dat niet het geval is, witte rook = verbrande koelvloeistof. Daarna gaat het hard...

Het kan ook de turbo zijn natuurlijk, maar met jouw motor en die km-stand is het meestal al einde verhaal bij anderen.

Oliepeil krijg je geen melding van, daar heb je geen sensor voor, als je die melding krijgt is het al te laat en heb je geen oliedruk meer (dat olie-lampje).

Laten we hopen dat het de turbo is, even de inlaatbuis er af en dan voelen of die nog normaal draait. Zo ja, turbo nog goed, dan vrees ik het ergste.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Challenge

 · 
Posted: 10.05.2019 - 14:13  ·  #3
En op zeker dat er wat met de carterventilatie is, anders gaat die keerring er niet telkens uit.........
johannes
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Berichten: 48
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Challenge

 · 
Posted: 12.05.2019 - 00:24  ·  #4
maandag meer info. thnx so far.
nieuwe motor tips?
zoek de B5254T
2.4 AWD 193PK
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2121
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Challenge

 · 
Posted: 12.05.2019 - 08:25  ·  #5
Dat is niet zo fraai. Heb de classic cross country altijd een mooi model gevonden. Hopelijk is het niet einde verhaal voor de motor en is het op te lossen.
Over het wisselen van een motor zijn de meningen verdeeld. Zoals met zoveel dingen.
Maar mocht je op zoek gaan naar een andere. Er staat trouwens een (hele) mooie v70 te koop hier. (Niet van mij hoor en ik maak ook geen reclame.)
johannes
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Berichten: 48
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Challenge

 · 
Posted: 12.05.2019 - 14:29  ·  #6
Dank Adriaan, Joris en Blade!
Fijn om te merken dat er mensen met je meedenken

Deels gedreven door potentiële noodzaak maar ook interesse natuurlijk, heb ik gisteravond uitgebreid gezocht naar 2e hands / gereviseerde / mogelijke nieuwe blokken ter vervanging van het huidige blok. B5254T

Wellicht zoek ik 'onhandig' maar vond de resultaten mager. Heb wereldwijd gekeken (ook US bijvoorbeeld) en zonder prijsbeperking. Niet één regelrechte treffer, waarbij ik een treffer definieer als matchende motorcode (B5254T), bouwjaar, model, transmissie en vermogen (1998, v70 AWD 193 pk). Ditsotnd ook in mooi contrast met resultaten als je zoekt naar een turbo, daar juist veel treffers, maar dat heeft nog geen prio voor me.


Waar zouden jullie zoeken naar mogelijkheden bij vervanging van een motor voor deze auto?
En weet een van jullie waar ik een helder en eenduidig overzicht zou kunnen vinden van mogelijk compatibele motoren?

Hoor graag en dank nog.

Vriendelijke groet
Jeroen
johannes
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Berichten: 48
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Challenge

 · 
Posted: 18.05.2019 - 21:49  ·  #7
Hallo,

Met betrekking tot mijn xc uit 89 wellicht interessant: Ik lees op een duitse site dat er een tweede versie van de B5254T bestond (mijn monteur gaf aan dat ze makkelijk te herkennen zijn dmv elektronisch gasklephuis, ronde plastic kap om distributie). Dit is het blok dat ook in mijn auto ligt en vervangen moet worden.

Echter, ik las tevens dat rond 2000 die motorcode is gehercodeerd naar motorcode B5244T. Heeft iemand dat wel eens vaker gehoord of gelezen?

• Zie Site: https://www.motor-talk.de/foru…47148.html

• Citaat (halverwege naar beneden ongeveer): “im Modelljahr 99 gab es den B5254T bereits mit E-Gas und adaptiver Automatik. Erst ab dem Modelljahr 2000 wurde er in B5244T umdeklariert.”

Zou ik dan ook kunnen zoeken naar een B5244T uit 1999 die in een AWD Automaat van Volvo dienst heeft gedaan?
Zou ik dan ook het model auto weg kunnen laten uit de zoektocht (niet relevant als de motor maar klopt, zal waarschijnlijk wel een v70, c70 xc70 uitkomen) om meer resultaten te verkrijgen?
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2080
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Challenge

 · 
Posted: 19.05.2019 - 12:59  ·  #8
Absoluut niet dezelfde motor terug hangen! 83mm boring, zeker van jouw generatie is vragen om problemen.

T5 motor erin, 2.3, niets anders.

En het liefst nog even vers opnieuw opbouwen.

Of bewerk de boel en maak het dicht.

Evt. heb ik nog het een en ander aan blokken, zowel de 2.3 als 2.5 in goede staat, maar die 2.5 moet je wel shimmen, of helemaal dicht maken.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0