Inmiddels bijna een jaar in bezit van volvo v70 cross country 1998 automaat (2,4 l / 193 pk benzine). Auto heeft 4 ton gelopen maar is zeer motorisch zeer goed onderhouden.
Half jaar geleden eerste motormanagement melding, emissie, bleek labda-sonde. Ouderdom onbekend, en heb de sonde laten vervangen. Weet niet meer of het de voorste of achterste was maar één van de twee is de duurdere en die was het. Daarna ruim twee maanden geen meldingen, normaal verbruik en mooie regelmatige loop in de motor. Voelde soepel aan.
Kort daarna aanvang van olielekkage. In begin paar druppels onder de auto (precies midden tussen voorwielen) maar werd langzaam meer. Binnen tijdsbestek van maand was olieverbruik toegenomen tot ongeveer 1 liter per 1500 km. Rond dat moment ook weer motormanagement foutmeldingen. Aanvankelijk intermittent, daarna vaker permanent. [img][/img]
Bij onderhoud bleek keerring van bovenliggende nokkenas er nagenoeg uit te liggen en was duidelijk bron van olielekkage. Vervangen en daarna olieverbruik sterk verbeterd (1 liter moeten vullen na ruime 6000 km). Motormanagement meldingen waren niet weg. Regelmatig reset uitgevoerd en dan paar dagen goed, soms week, daarna weer terug.
Gisteren op snelweg met warme motor (daarvoor drie kwartier steady 130 gereden op cruise-control) tijdens stevig optrekken bij voorbijgaan van vrachtwagen, begon auto in te houden (toerental zeker boven 4000 rpm). Na gas los en langzaam weer opvoeren, begon de auto te bokken. Achter de auto duidelijk rook zichtbaar (uitlaat of van onderuit de auto niet duidelijk) Kleur van de rook lijkt witgrijs.
De auto uit laten rollen en met licht gas geven op vluchtstrook tot stilstand gebracht. Motor liep onregelmatig en zichtbaar ook rook nu van onder de motorkap. Contact uitgeschakeld en na 5 min enkele ongelaagde startpogingen gedaan. Tijdens het oprijden van de vluchtstrook heb ik de temp-meter van de motor(olie) even op max zien staan en kan mij herinneren dat deze na loslaten van het gas binnen enkele seconden weer op midden stond. De buitenkant van de achterklep voelde vettig aan, soort laag of waas van een of ander middel.
Onder de motorkap leek de rook van direct onder het koelvloeistof reservoir. Reservoir was nagenoeg leeg. 1 liter bijgevuld maar dit leek er haast doorheen te vallen, was duidelijk meer nodig. Startpoging wederom niet geslaagd. Wegenwacht heeft nog 2,5 liter water toegevoegd. Daarna wederom startpoging, geen succes. Afgaande op de oliepeilstok leek er minimaal olie in de motor te zitten. Auto stond aan de bijrijderszijde lager (in het gras) dus scheef. Ook geen melding oliepeil op dashboard gehad. Na bijvullen 1 liter olie, startpoging geslaagd. Motor liep onregelmatig maar verder zonder meldingen op het dashboard.
Conform instructies wegenwacht stapvoets naar p-plaats. Daar motor uitgezet en ontstond binnen één minuut grote plas (halve meter doorsnee) olie onder de auto. Bij visuele inspectie van distributiezijde motor (onder zwarte afdekking) was duidelijk olie zichtbaar, verspreid over diverse onderdelen.
Mogelijke oorzaken genoemd door wegenwacht:
• In elke geval ligt de keerring van de nokkenas aan distributiezijde er uit.
• Turbo kapot. Suggestie was dat mogelijk lekkende (niet dicht systeem van de) koelvloeistof werd aangezogen door de turbo en zo via de verbranding en uitlaat de rook veroorzaakte. Dit zou mogelijk motormanagement melding kunnen verklaren (emissiewaardes labda sonde)
• Koppakking kapot.
Hoe te onderzoeken?
Suggesties?
Half jaar geleden eerste motormanagement melding, emissie, bleek labda-sonde. Ouderdom onbekend, en heb de sonde laten vervangen. Weet niet meer of het de voorste of achterste was maar één van de twee is de duurdere en die was het. Daarna ruim twee maanden geen meldingen, normaal verbruik en mooie regelmatige loop in de motor. Voelde soepel aan.
Kort daarna aanvang van olielekkage. In begin paar druppels onder de auto (precies midden tussen voorwielen) maar werd langzaam meer. Binnen tijdsbestek van maand was olieverbruik toegenomen tot ongeveer 1 liter per 1500 km. Rond dat moment ook weer motormanagement foutmeldingen. Aanvankelijk intermittent, daarna vaker permanent. [img][/img]
Bij onderhoud bleek keerring van bovenliggende nokkenas er nagenoeg uit te liggen en was duidelijk bron van olielekkage. Vervangen en daarna olieverbruik sterk verbeterd (1 liter moeten vullen na ruime 6000 km). Motormanagement meldingen waren niet weg. Regelmatig reset uitgevoerd en dan paar dagen goed, soms week, daarna weer terug.
Gisteren op snelweg met warme motor (daarvoor drie kwartier steady 130 gereden op cruise-control) tijdens stevig optrekken bij voorbijgaan van vrachtwagen, begon auto in te houden (toerental zeker boven 4000 rpm). Na gas los en langzaam weer opvoeren, begon de auto te bokken. Achter de auto duidelijk rook zichtbaar (uitlaat of van onderuit de auto niet duidelijk) Kleur van de rook lijkt witgrijs.
De auto uit laten rollen en met licht gas geven op vluchtstrook tot stilstand gebracht. Motor liep onregelmatig en zichtbaar ook rook nu van onder de motorkap. Contact uitgeschakeld en na 5 min enkele ongelaagde startpogingen gedaan. Tijdens het oprijden van de vluchtstrook heb ik de temp-meter van de motor(olie) even op max zien staan en kan mij herinneren dat deze na loslaten van het gas binnen enkele seconden weer op midden stond. De buitenkant van de achterklep voelde vettig aan, soort laag of waas van een of ander middel.
Onder de motorkap leek de rook van direct onder het koelvloeistof reservoir. Reservoir was nagenoeg leeg. 1 liter bijgevuld maar dit leek er haast doorheen te vallen, was duidelijk meer nodig. Startpoging wederom niet geslaagd. Wegenwacht heeft nog 2,5 liter water toegevoegd. Daarna wederom startpoging, geen succes. Afgaande op de oliepeilstok leek er minimaal olie in de motor te zitten. Auto stond aan de bijrijderszijde lager (in het gras) dus scheef. Ook geen melding oliepeil op dashboard gehad. Na bijvullen 1 liter olie, startpoging geslaagd. Motor liep onregelmatig maar verder zonder meldingen op het dashboard.
Conform instructies wegenwacht stapvoets naar p-plaats. Daar motor uitgezet en ontstond binnen één minuut grote plas (halve meter doorsnee) olie onder de auto. Bij visuele inspectie van distributiezijde motor (onder zwarte afdekking) was duidelijk olie zichtbaar, verspreid over diverse onderdelen.
Mogelijke oorzaken genoemd door wegenwacht:
• In elke geval ligt de keerring van de nokkenas aan distributiezijde er uit.
• Turbo kapot. Suggestie was dat mogelijk lekkende (niet dicht systeem van de) koelvloeistof werd aangezogen door de turbo en zo via de verbranding en uitlaat de rook veroorzaakte. Dit zou mogelijk motormanagement melding kunnen verklaren (emissiewaardes labda sonde)
• Koppakking kapot.
Hoe te onderzoeken?
Suggesties?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).