Check Engine Light Foutcode P0014

ad18
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Check Engine Light Foutcode P0014

· 
Posted: 31.03.2018 - 17:41  ·  #1
Hoi,

Ik krijg regematig een melding Check Engine Light (CEL).

Regelmatig omdat ik met mijn Iphone app de code uitlees (P0014) en hem dan wis waarna het lampje na zo'n 150 - 300 km weer aangaat en het proces zich herhaalt.

Auto rijdt verder prima.

Het betreft een Volvo V70 op LPG uit de VS.

Op internet kom ik verschillende oorzaken/meldingen tegen die met deze melding te zouden maken hebben zoals: een vieze CVVT silenoid sensor, thermostaat of koolstoffilter.

Volgens mijn garage zou het te maken hebben met het feit dat het een Amerikaanse Volvo betreft waar vervolgens in Nederland LPG is ingebouwd waardoor er iets fout gaat tussen de regelunit en het koolstoffilter met als gevolg de CEL melding.

Geen idee of dit klopt.

Wat ik wel weet dat afgelopen zomervakantie gedurende 2.500 km het CEL lampje maar 2x is gaan branden en nu de frequentie veel hoger is/wordt.

Heeft iemand een idee wat er hier aan de hand zou kunnen zijn?
JOv70BI

Subject:

Re: Check Engine Light Foutcode P0014

· 
Posted: 31.03.2018 - 18:01  ·  #2
...
ad18
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.04.2018 - 13:12  ·  #3
Dank ik ga kijken!
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 03.04.2018 - 14:26  ·  #4
Quote door ad18

Regelmatig omdat ik met mijn Iphone app de code uitlees (P0014) en hem dan wis waarna het lampje na zo'n 150 - 300 km weer aangaat en het proces zich herhaalt.

Hoe doe jij dat, met je iPhone storingscodes uitlezen?
Ronkuh
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 60
Subject:

· 
Posted: 03.04.2018 - 15:03  ·  #5
Quote door RogerPaolo

Quote door ad18

Hoe doe jij dat, met je iPhone storingscodes uitlezen?

Ik gok dat hij dat doet met een OBD2 Bluetooth reader gekoppeld aan zijn telefoon waar Torque of iets dergelijks op draait.
Ronkuh
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 60
Subject:

· 
Posted: 03.04.2018 - 15:12  ·  #6
Quote door ad18

Hoi,

Ik krijg regematig een melding Check Engine Light (CEL).

Auto rijdt verder prima.

Het betreft een Volvo V70 op LPG uit de VS.

Op internet kom ik verschillende oorzaken/meldingen tegen die met deze melding te zouden maken hebben zoals: een vieze CVVT silenoid sensor, thermostaat of koolstoffilter.

Volgens mijn garage zou het te maken hebben met het feit dat het een Amerikaanse Volvo betreft waar vervolgens in Nederland LPG is ingebouwd waardoor er iets fout gaat tussen de regelunit en het koolstoffilter met als gevolg de CEL melding.

Geen idee of dit klopt.

Wat ik wel weet dat afgelopen zomervakantie gedurende 2.500 km het CEL lampje maar 2x is gaan branden en nu de frequentie veel hoger is/wordt.

Heeft iemand een idee wat er hier aan de hand zou kunnen zijn?

Ik heb die melding ook ooit gehad op een 2.4T nadat de distributieriem was vervangen. Op zich stonden merktekens goed maar door het losnemen zonder locking tool was de VVT verdraaid en klopte de nokkenas timing niet meer. Ik meen dat het vooral de uitlaat kant was. Maar dat zal de oorzaak niet zijn tenzij je recent de distributie hebt vervangen? Anders misschien inderdaad het zeefje van de VVT solenoid verstopt zoals jij zelf al suggereert.
ad18
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.04.2018 - 14:14  ·  #7
@ Rogerpaolo: Klopt inderdaad een ELM 327 wifi module (circa € 7,50) met een app uit de apstore (carscanner of obdc car doctor gratis) .

@ Ronkuh: je zou een punt kunnen hebben aangezien inderdaad de distriebutieriem vervangen is. Maar wat ik niet helemaal begrijp hoe het dan kan dat de melding pas na zo'n 200 - 250 km verschijnt.

En stel dat je gelijk hebt is dat dan eenvoudig te fixen of moet de heleboel weer uit elkaar?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 05.04.2018 - 16:16  ·  #8
als bij de vervanging van de distributie de vvt of kleppendeksel niet los geweest is moet ie gewoon goed staan als de merktekens weer hetzelfde staan als eerder. is te checken op de merktekens(3x). dus door vaker voorkomen idd solenoid vervuild of zeefje vervuild.

Selected quotes for multi-quoting:   0