Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3377
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 08.09.2015 - 22:09  ·  #241
Quote door Gerald de Groot
Twee weken geleden heb ik ook de beruchte sensor bij de thermostaat vervangen. Ik was alleen zo oenig om de stekker er niet in te doen en de wijzer op het dashboard bleef links in de hoek liggen. Blijkbaar zit er dus wel een koppeling in. Na de stekker er in te hebben gedrukt en een reset in Vida deed de wijzer het weer.


Dat moet dan wel ja, in tegenstelling tot wat hier tot nu toe gezegd werd.
Misschien pakt hij een gemiddelde van de twee sensoren?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 08.09.2015 - 22:33  ·  #242
Volgens mij is er maar een sensor de beruchte maar dat moet ik dan maar zien te bewijzen mbv vida of ewb :o
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 08.09.2015 - 22:35  ·  #243
Je dashboard thermometer wordt rechtstreeks door je temperatuursensor bovenop je thermostaathuis aangestuurd. Niet aangesloten = geen beeld. Net als TV!
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3377
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 08.09.2015 - 23:11  ·  #244
Maar hij heeft de tweede sensor dus wel nodig, Gerald had dat met zijn auto.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 08.09.2015 - 23:12  ·  #245
Dit is niet juist. Vida zegt er het volgende over.

Motorkoelvloeistoftemperatuur, waarde Dus de meter in je dashboard!
Weergave van motorkoelvloeistoftemperatuur. Het signaal komt van de motorregeleenheid (ECM) en de temperatuur wordt weergegeven in graden Celsius.

Motorkoelvloeistoftemperatuur (°C)
Meetbereik: -50 tot +150 °C.
De motorregeleenheid (ECM) berekent de temperatuur aan de hand van het signaal van de sensor voor de motorkoelvloeistoftemperatuur.

De meter is niet rechtstreeks aangesloten op de sensor, maar op de ECM.
Als je de sensor los haalt gebeurt er niets (in ieder geval bij die van mij).
De meter ontvangt dan nog steeds info van de ECM blijkbaar.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 08.09.2015 - 23:22  ·  #246
Ik heb bij mij nu 2 x de sensor (boven op het thermostaathuis) moeten vervangen omdat de temperatuurmeter op mijn dashboard rare info (van maximaal tot onder 0)gaf en een waarschuwing de motor zo snel mogelijk stil te zetten, zonder dat de motor slechter ging lopen of iets dergelijks.
De stekkerverbinding losnemen is geen info op mijn dashboard.
Het betreft een S60, 5 cylinder 2,4l benzinemotor bjr. 2001
Wie het weet mag het zeggen! Ik neem waar en heb (gelukkig) geen VIDA.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 08.09.2015 - 23:42  ·  #247
Ik denk dat er dus duidelijk verschil in zit in de aansturing van de meter. Dit zal met de bouwjaren en misschien ook verschillend zijn tussen benzine en diesel. Vida is er niet duidelijk over.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 08.09.2015 - 23:51  ·  #248
Ben nieuwsgierig wat Vida hierover te melden heeft.
Als ik dit zo lees maak ik op dat er dus 2 versies zouden moeten zijn.
Maar dan nog, de afwijking die er duidelijk is, is niet terug te vinden op de meter van het dashboard, toch vreemd.
Martin (MMTS) had laatst een T5 met een noodloop.
Deze auto was ook na een reset niet vooruit te branden.
De meter stond net iets boven het midden.
Hij vervangt de temperatuurgever (preventief) en de meter geeft weer exact het zelfde aan.
Echter, de auto was en is tot dusver compleet storingsvrij.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5087
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 09.09.2015 - 09:16  ·  #249
Bij mijn oude S80 ging hij kapot tijdens een beurt bij Nordic.
De meter sloeg toen gelijk uit naar rechts ondanks dat de motor koud was.

Na reset en een nieuwe deed hij het gelijk weer normaal.
Dus lijkt wel dat hij direct aan de meter op het dashbord is gekoppeld.

Waar zou hij anders op het traject moeten zitten?
In de motor geeft geen juiste waarde omdat het blok ook warm is.
Na de thermostaat kom je al in het koeltraject en zal ook geen juiste waarde geven.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 10.09.2015 - 22:30  ·  #250
Dus we hebben één temperatuurmeter in de motor daar zijn twee types van; met en zonder kabel. De sensor stuurt zowel de meter als de motorbesturing aan. De vraag is waarom de meter anders reageert, dan via de canbus extensie uitgemeten wordt? ? <_<
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 11.09.2015 - 12:50  ·  #251
Vandaag nieuwe sensor gehaald, universele uitvoering welke ook hier op de site staat vermeld, kosten €13,13. Vanavond zetten in de D5 type II en morgen een route enkele reis van ca. 125km. Ben benieuwd naar het oppakken van de motor bij indrukken van gaspedaal en algemene loop van motor, en verbruiksmeter.
Meld me morgen avond weer, met update.
:D
M@rcel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 200
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 13.09.2015 - 20:49  ·  #252
Quote door GRUNNS60

Dus we hebben één temperatuurmeter in de motor daar zijn twee types van; met en zonder kabel. De sensor stuurt zowel de meter als de motorbesturing aan. De vraag is waarom de meter anders reageert, dan via de canbus extensie uitgemeten wordt? ? <_<
De meter en de CFE gebruiken exact dezelfde gegevens. Maar de meter is een "feel-good" meter. De meter loopt op totdat de minimale bedrijfstemperatuur is bereikt, de meter staat dan in het midden. De meter blijft daar totdat de temperatuur in de buurt van de maximaal toelaatbare temperatuur komt. Dit gedrag zit in de meter (beter gezegd: in de DIM). De CFE geeft de actuele data weer.

De sensor is verbonden aan de ECM. De ECM berekent de temperatuur aan de hand van de sensorwaarde en gebruikt sit voor de motorsturing. Daarnaast zet de ECM de temperatuur op het hoge-snelheids-canbus-netwerk. De CEM pikt dit op en zendt het door op het lage-snelheids-canbus-netwerk. Op die manier komt het bij de DIM (meter) en de CFE aan.

HTH :)
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5087
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 13.09.2015 - 21:17  ·  #253
Quote door VolvoS60Racer

Inmiddels de juiste thermostaat besteld.

En ik vermoed dat het makkelijker is een thermostaathuis in een te wisselen dan de sensor & thermostaat los te vervangen.


Het complete huis is een rot klus.
Ik ben samen met Martin tijdenss de klusdag van het forum dik 2 uur bezig geweest.

Systeem leeg op radiator en blok.
Multiriem er af.
Stuurbekrachtigingspomp eraf om schroeven van thermostaathuis te bereiken.
Dan demonteren, plaatsen op gevoel want geen zicht op onderste bout. Dan alles terug en ontluchten.

In Duitsland had ik een compleet huis met thermostaat en sensor en pakking voor 59 euro
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 13.09.2015 - 22:13  ·  #254
De sensor vervangen fluitje van een cent, tip laat eerste de druk van het systeem, loopt er minder uit sensor aansluiting.

Resultaat minder dan verwacht, vandaag toch de egr klep geblind aan de voorzijde blok, metaal plaat ertussen, en nu merkbaar verschil.

Even op de snelweg bij warme olie tussen de 3500 en 4500 toeren gedraaid, en je voelt een lichte schok tussen de 3500 en 4000 toeren en een beste walm achter de auto, dit een keer of 4 gedaan, nu heb ik het idee dat de auto sneller oppakt.
Is er een manier om de eventuele vervuiling van de uitlaat en of kanalisator te meten of is een ritje over de Duits baan een goede optie??

Betreft een D5 163pk met automaat 2002.

Gr. Wibo
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 13.09.2015 - 22:18  ·  #255
zo is dat ook weer duidelijk. :thumb:

Quote door M@rcel

Quote door GRUNNS60

Dus we hebben één temperatuurmeter in de motor daar zijn twee types van; met en zonder kabel. De sensor stuurt zowel de meter als de motorbesturing aan. De vraag is waarom de meter anders reageert, dan via de canbus extensie uitgemeten wordt? ? <_<
De meter en de CFE gebruiken exact dezelfde gegevens. Maar de meter is een "feel-good" meter. De meter loopt op totdat de minimale bedrijfstemperatuur is bereikt, de meter staat dan in het midden. De meter blijft daar totdat de temperatuur in de buurt van de maximaal toelaatbare temperatuur komt. Dit gedrag zit in de meter (beter gezegd: in de DIM). De CFE geeft de actuele data weer.

De sensor is verbonden aan de ECM. De ECM berekent de temperatuur aan de hand van de sensorwaarde en gebruikt sit voor de motorsturing. Daarnaast zet de ECM de temperatuur op het hoge-snelheids-canbus-netwerk. De CEM pikt dit op en zendt het door op het lage-snelheids-canbus-netwerk. Op die manier komt het bij de DIM (meter) en de CFE aan.

HTH :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0