Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

Jasper M
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

· 
Posted: 30.11.2015 - 18:47  ·  #301
Bedankt voor je nadere toelichting! Bij de 850 pakte ik de sensoren altijd van Bosch, nooit problemen mes gehad. Maar heb wel eens gelezen dat het er in het algemeen ook vanaf hangt wat voor sensoren er nog meer in hangen.

@Nicoo; ja klopt, het onderdeelnummer die je stuurde. Ideaal dat er al een ring bij zit, stond er volgens mij niet bij namelijk!
Jasper M
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.11.2015 - 19:39  ·  #302
Dat is ook mijn ervaring, maar het hangt er een beetje vanaf of er verder in de auto Denso zit, of Bosch. Heb dus wel eens gelezen dat het onderling niet goed uitwisselbaar is.

Maargoed, ben deze specifieke sensor zo snel niet tegengekomen van Bosch. Vraag me af wat de Volvo er zelf in steekt?
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 03.12.2015 - 09:34  ·  #303
Quote door Jasper M

Ga na het lezen van dit topic deze sensor ook snel eens vervangen op mijn S60! Klachten: weinig vermogen in z'n 1 (ook wel ervaren als een 'korte eerste versnelling') en wat moeizaam weg bij het stoplicht, soms wat schokken tijdens wegrijden en beetje inhouden bij het dooraccelereren in z'n 2 (bij koude motor). Bougies ed zijn nieuw, dus ik hoop dat dit sensortje in ieder geval een deel van het probleem is! En baat het niet dan schaadt het niet :D

Vanmiddag eerst even kijken of ik de versie met of zonder draadje heb, ik vermoed de eerste (Facet 7.3304 bij carpartsdirect te koop voor 24,39 incl verzending).

Zit alleen te twijfelen of ik ook meteen de thermostaat even vervang. Opzich komt ie prima op temperatuur en staat hij altijd netjes een paar graden uit het midden (is de normale stand begreep ik). Echter, zo'n dingetje raakt wel gewoon op/lui na verloop van tijd, waardoor een keer vervangen nooit kwaad kan. Weet iemand daarom welk onderdeelnummer de thermostaat heeft van een S60 2.4i 170pk uit 2001? Er zijn 2 versies volgens mij; 86 en 90 graden. Bij mijn 850 had ik overigens de beste ervaring met een originele Volvo thermostaat.

je kunt de sensor ook gewoon doormeten voor je hem blind vervangt..
die van mijn classic klopte nog gewoon, dus heb ik alleen de thermostaat vervangen toen ie niet op temperatuur kwam.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 03.12.2015 - 12:34  ·  #304
De thermostaat in mijn S60 2.4 bjr. 2001 is van Gates, opent bij 86 graden. Het doosje zegt: TH26590G1. En als je dat selecteert op www.autocat.com klopt dat ook precies. Functioneert prima.
J.W.
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 05.12.2015 - 11:39  ·  #305
Zojuist deze sensor vervangen, omdat de motor wat brommerig was. Ik had het idee dat het motormanagement de veranderde waardes even moest inleren, maar nadat de motor warm was liep deze een stuk beter. Meer power en de motor lijktonderin eerder en makkelijker op te pakken.
J.W.
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 05.12.2015 - 17:05  ·  #306
Vandaag met de volvo boodschappen gaan doen. Zoals hier boven beschreven rijdt de auto een stuk fijner. Maar vandaag sloeg de koelfan een aantal keer aan na het parkeren. Ik had verder gewoon rustig gereden in het dorp en wat provinciaal. Iemand anders bekent met dit fenomeen? Of zou die nieuwe sensor een te hoge temperatuur doorgeven? Het is n sensor van intermotor .
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 05.12.2015 - 18:46  ·  #307
Geen zorgen om maken, deed ie bij mij ook na de vervanging.

Als je hoort bij sommige merken hoe hard die fan al draait terwijl de auto nog koud is :'(

Als de radiator warm word betekent toch dat de koelvloeistof de 90 graden is gepasseerd, anders gaat de thermostaat niet open.
Dus even wat na blazen is niet raar.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 05.12.2015 - 20:41  ·  #308
Geen zorgen om je koelfan. Bij sommige auto's slaat die aan van in het zonnetje staan!
Jasper M
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.12.2015 - 08:27  ·  #309
Quote door 626Ronin

Quote door Jasper M

[...]

je kunt de sensor ook gewoon doormeten voor je hem blind vervangt..
die van mijn classic klopte nog gewoon, dus heb ik alleen de thermostaat vervangen toen ie niet op temperatuur kwam.

Tuurlijk, ik snap je punt; als iets goed is lekker laten zitten. Maar om daar achter te komen moet het thermostaathuis er even af, dus eerst kvs aftappen etc.

Voor 2 tientjes pak ik hem dan liever gewoon even mee, inclusief een vers thermostaatje. Het beste zal er na 14 jaar sowieso wel af zijn (zowel sensor als thermostaat), of binnen afzienbare tijd af gaan. En nu weet je gewoon dat het goed is :thumb:

Verwacht de onderdelen vandaag met de post, dus komend weekend even installeren!
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 07.12.2015 - 09:52  ·  #310
Jasper spuit alvast even wat kruipolie op de bouten en herhaal het een keer.
Als het al 14 jaar vast zit kan het goed vast geoxideerd zitten.
Jasper M
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.12.2015 - 09:55  ·  #311
Goeie tip! Dank je :thumb:
c7rl
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 11.12.2015 - 21:53  ·  #312
Ik ga dat ding ook vervangen bij mijn Volvo v70. Even een verklaring over NTC weerstanden en ander halfgeleider materiaal met mijn elektronica achtergrond :lol: . Ik lees dat sommige denken dat zo'n stom ding toch eigenlijk niet kapot kan gaan. Nu bij halfgeleider materiaal zoals een NTC (transistoren, thermistors, diodes etc) en eigenlijk elk elektronica component wat vaak verwarmt en weer afkoelt " slijt" door dit patroon van opwarmen en afkoelen (niet vergeten dat er ook stroom doorheen gejast wordt). Het is normaal dat na 10 a 15 jaar zo'n component faalt. We zien dit ook vaak bij koelkasten en CV's (bij tap warmwater ineens een koude douche maar das een ander forum :-) ). Vroeger zag je ook vaak tijdens de herfst dat TV's het begaven (veel vocht in de lucht).
Vergeet niet dat ook de aanlsuitingen van de draad naar de halfgeleider ook te lijden hebben evenals de connectoren (opbouwen van overgangs weerstand of sluiting door aantrekken van vocht/condensvorming). Ook de dan weer wel en dan weer niet problemen zijn hierdoor te verklaren.
Jasper M
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.12.2015 - 15:45  ·  #313
Ik heb hem vandaag ook vervangen, alsmede de thermostaat. Bij mij heeft het zeker geholpen; de motor loopt soepeler en minder 'rauw', en lijkt onderin de toeren en bij een koude motor wat mooier door te trekken. Ook de thermostaat heb ik maar vervangen, aangezien je het toch los hebt liggen. Beide onderdelen waren bij mij (na 14 jaar) nog origineel, terwijl het zeker geen onderdelen zijn die een leven lang mee gaan.

Heb er in mijn WDB wat over geschreven, inclusief enkele foto's van de (de)montage. Een klusje dat werkelijk iedereen makkelijk zelf kan uitvoeren!
BlackSpider
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 03.02.2016 - 16:18  ·  #314
Zojuist ook maar besteld, met nieuwe filtron filters.

Voor Eur 3,40......kan het altijd proberen :D :bandit:

Deze website van een collega gekregen, zijn erg goedkoop is sommige onderdelen en hij z'n spullen in een week binnen. Mijn eerste bestelling hier...ik ben benieuwd.

Valt op dat motorrubbers, sensoren en filters erg aantrekkelijke prijzen hebben.

Autopartsmarket.co.nl
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 28.02.2016 - 21:26  ·  #315
Wordt dat onderdeel waar we het in dit topic over hebben ook wel een Koelvloeistof niveau zender genoemd?
Kan op koelvloeistoftemperatuursensor niet echt iets vinden (zat bij estateservices te zoeken)
Maar de Koelvloeistof niveau zender komt qua prijs overheen, dacht dat dit m zou zijn.

Selected quotes for multi-quoting:   0