Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 
 
 
 
 
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 28.02.2016 - 22:14  ·  #316
nee das een andere. zie m ook niet bij vs..

zoiets wordt bedoeld: https://www.winparts.nl/sensor…11164.html
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2107
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 29.02.2016 - 12:57  ·  #317
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 29.02.2016 - 16:44  ·  #318
Volgens mij heb je een B5244S (benzine 4 cilinders, 2.4 , 4 kleppen per cilinder, s voor 170 pk) of zeggen ze wat anders (dus de wat duurdere variant gok ik op met het snoertje..

Quote door joriz

Dank je. Weet ik ook gelijk de motorcode :)
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 03.03.2016 - 18:22  ·  #319
Ook ik heb hem gisteren gewisseld en ook alleen maar positief!
Motor slaat veel beter aan, loopt direct netjes en houd niet meer in als ie koud is.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2107
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 03.03.2016 - 19:38  ·  #320
Heb nog altijd 5 cilinders ;-) maar wel de 170 pk ja

Quote door GRUNNS60

Volgens mij heb je een B5244S (benzine 4 cilinders, 2.4 , 4 kleppen per cilinder, s voor 170 pk) of zeggen ze wat anders (dus de wat duurdere variant gok ik op met het snoertje..

Quote door joriz

Dank je. Weet ik ook gelijk de motorcode :)

GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 03.03.2016 - 23:01  ·  #321
oei dat weet ik wel, maar toch macht der gewoonte.. :shame:
rpsiderius
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

onder het mom dan is het maar gedaan.

 · 
Posted: 08.03.2016 - 16:50  ·  #322
Was echt een 15 min. klusje.
Koude motor, dop eraf en weer erop van het expansievat, losdraaien en je verliest practies niks was niet eens te zien op de vloer.
Merk niet echt verschil maar heb de auto pas een week dus sowieso lastig dan.
Maar met 290.000 op de teller lijkt het me altijd goed.
Heb zelf een Facet 7.3177 geplaatst. Twijfelde even vanwege een slecht ervaring in dit topic. Maar voor die 20 euro durf ik het aan. Tot nu toe prima.

Wat mij wel opvalt is dat het bimetaal als het zo heet bij de nieuwe een stuk dunner is. Technische ontwikkeling?

Gr. Roeland
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
rpsiderius
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 03.04.2016 - 16:33  ·  #323
Vandaag de oude sensor in een pannetje toch maar eens getest.

15 graden 3.07
20 graden 2.39
30 graden 1.59
40 graden 1.10
50 graden 0.81
60 graden 0.58
70 graden 0.43
80 graden 0.32

heb de sensor in een pannetje gezet en vervolgens om de 10 graden gemeten.
Nou ben ik niet echt technisch onderlegd maar zoveel wijken de waardes niet af toch?

Groetjes Roeland
sherman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 52
Homepage: vansante.nl
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Dank voor het bestaan van dit forum / dit topic

 · 
Posted: 13.04.2016 - 18:30  ·  #324
Hi allemaal.

Ook ik heb ervaren dat de koelvloeistof sensor bij ouderdom af kan wijken.. Gaf zo maar 20/30 graden lager aan dan bedrijfstemperatuur waardoor de fan nooit aansloeg. Dit verschil is helaas ruim voldoende om het kookpunt van de koelvloeistof onder druk te overschrijden en... de radiator op te blazen. Ik kwam er helaas achter dat dit de vorige eigenaar al eens is overkomen, deze heeft er een nieuwe radiator ingezet maar de verkeerde. Mijn volvo is van oktober 1998 en de radiator is een '99 model. Een '98 model heeft een terugloop (bleed) aansluiting op het thermostaathuis, die van '99 zit op de radiator (zie je ook aan de loop van de slang). De vorige eigenaar had de verkeerde nieuwe besteld (kenteken..) en de bleed slang afgedopt met een parker/slangklem... Met geklapte radiator als gevolg.

Nieuw bestelde juiste radiator met de overloop op de radiator zelf is nu binnen. Ook gelijk nieuwe temperatuur meter besteld, nieuwe thermostaat en alles gaat er morgen in. Nu nog hopen dat ik de waterpomp niet totall loss heb geholpen.. Totale kosten 160 Euro (en een hóóp geleerd over de werking van koeling/sensoren in de auto dankzij het forum waarvoor veel dank :-) )





Quote door Turbodesk

Naar aanleiding van een probleem met de koelventilator, dat deze niet in de hoogste stand wilde draaien ben ik achter iets anders gekomen. topic.php?t=8458

In het eerder geopende topic kan je het verhaal lezen.

Nu blijkt dat deze sensor voor meerder problemen zorgt als deze afwijkende waarden afgeeft.
De sensor bij mij week zo`n beetje 20 graden af naar beneden. Dus bij 80 graden gaf de sensor een waarde door van 60 graden.
Dit is van invloed op het motormanagement, gasklephuis en koelventilator.

Doordat de ecu blijft denken dat de temperatuur van de motor niet op bedrijfstemperatuur is blijft de ecu te veel brandstof inspuiten. Echter klopt dit niet met de werkelijkheid.
Tevens zal de motor nooit op volle kracht komen. De temperatuur is namelijk gekoppeld aan het vermogen. Zolang de motor niet op temperatuur is zal de ecu niet het volle vermogen afgeven.

Dit resulteert in een niet lekker lopende motor, onrustig, niet lekker reageren op het gaspedaal. Wat schokkerig bij lage snelheden, af en toe een hikje. En de motor maakt een brommerig geluid.

Ik heb het zelf niet doorgehad, totdat deze sensor is vervangen.
Het is net of ik in de auto van iemand anders rijd.
Zo veel soepeler, rustiger, motor loopt mooier.

Ik heb gisteren Obbe van Volvotune nog gebeld, en hij beaamde deze resultaten.
Het klopt dus wat ik heb geconstateerd.

Het gaat dus om de sensor die bovenop het thermostaathuis zit.
Deze is heel simpel zelf te controleren met een multimeter.
Thermometer tegen het thermostaathuis aan bij een warme motor, temperatuur aflezen en de sensor even opmeten met een ohmmeter.
Ik heb hem zelf er even uitgedraaid en de sensor wat uitgebreider getest in een pannetje met water, met verschillende temperaturen.

Deze sensor kost bij Volvo 51 euro. Ik zou hem lekker (net als ik) ergens anders kopen. Heb er zelf 18,75 euri voor betaald. Voor twee tientjes heb ik nog niet eerder zo lekker gereden.
Ik rijd hier blijkbaar al minstens twee jaar mee rond.

Even een aanvulling:
Je krijgt hier dus geen foutmelding van in de computer!
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 22.04.2016 - 21:17  ·  #325
Wat is trouwens een normaal temperatuurbereik van de koelvloeistof temperatuur in een 2.3l T5?

Als ik op de snelweg rij met ruim voldoende rijwind zit de temperatuur meestal rond de 82-83 graden (afgelezen met de CFE) maar ik had voor de grap vanmiddag in de file in hartje Brussel ook de meter aanstaan en zag toen dat terwijl ik al even stil stond dat de temperatuur ondertussen naar 105 graden was opgelopen. Maar de meter bleef gewoon netjes in het midden staan. Zijn dat normale temperaturen?

Zodra ik weer begon te rijden zakte hij vrij snel weer terug naar de 85 graden, maar bij stilstand ook vrij snel weer omhoog. Maar niet hoger dan 105-106 graden.
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 22.04.2016 - 21:19  ·  #326
Dat doet de mijne ook, zal wel zo horen denk ik.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 23.04.2016 - 10:04  ·  #327
Meter is geen echte temperatuurmeter, koud is links, normaal is midden en heet is rechts. Normaal varieert natuurlijk wel wat.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 23.04.2016 - 12:40  ·  #328
Tuurlijk, maar wat is een normaal temperatuur bereik voor "warm/normaal"?
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Sensor vervangen van V70 III

 · 
Posted: 17.05.2016 - 15:11  ·  #329
Mijn auto begon duurder te lopen, op lange afstanden 1 a 2 kilometer minder per liter.
Ik dacht gelijk aan de adviezen in dit topic en besloot de sensor te gaan vervangen. Auto heeft 125.000 km gelopen. Zou niet al naar zijn grootje moeten zijn maar toch.
Sensor besteld op internet. Ik bestelde Facet maar kreeg een Calorstad binnen.
Lekker dacht ik, ik ken Facet en weet dat dit uitstekende sensoren zijn.
Luchtfilterhuis en de rest verwijderd. Radiatordop eraf, stekkertje van de sensor los geklikt en het klemveertje van de sensor af getrokken.
Snel de oude sensor eruit getrokken en de nieuwe erin voordat er een hoop koelvloeistof uit het thermostaathuis zou lopen. Althans dat dat ik. Je hoort de sensor er gewoon in te steken en te borgen met het klemveertje.
Bleek dat de sensor van Calorstat iets andere maten had. Paste mooi niet.

Mijn advies, neem geen sensoren van Calorstat. De nieuwe Facet van Brezan klikte er zo in, zonder enig probleem. Hele klusje duurde nog geen half uur. Alles was te doen met alleen maar een schroevendraaier om de luchtaanvoer los te halen.
Nu afwachten wat het brandstofverbruik zal gaan doen...
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 17.05.2016 - 15:54  ·  #330
Ik heb hem vervangen indertijd maar qua verbruik moet je er denk ik niet teveel van verwachten.

Een v70 is nu eenmaal wat minder zuinig.

Ik heb gecombineerd 60%lokaal 40 snelweg 1 op 9,2

Zeg 11,2 liter per 100km.

Alleen als ik meer langere afstanden rij is hij wat zuiniger.

Heb dan ook geen V70 gekocht voor het verbruik.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0