Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

edwins60
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

· 
Posted: 10.11.2016 - 13:06  ·  #361
Vanmorgen de grootste dealer uit de omgeving gebeld en waren zo behulpzaam om mij te helpen met uitlezen ...........op 15 December!!!
Dus toch maar zelf een thermostaat en tempsensor gehaald,tijdens de rit naar de brezan kwam er een klein beetje leven in de tempmeter. ( deze lag gisteren nog links onderin en was niet wakker te krijgen)
Thuis begonnen met ontmantelen, contact uit en het stekkertje van de sensor los gekoppeld en de nieuwe sensor aangesloten en in een beker water van 90 C en de tempmeter in de auto was weer tevreden ! Toen het thermostaat huis ontmanteld ( 2 torx boutjes) de thermostaat eruit gehaald en in een badje gedaan en deze werkte prima.
Hierdoor had ik gelijk voldoende ruimte om de sensor eruit te draaien en de nieuwe te plaatsen.
Alles weer terug geplaatst en kvs bijgevuld.

Bedankt voor de tips / antwoorden :thumb:
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 10.11.2016 - 18:31  ·  #362
En dan mag je ook nog €35 of meer aftikken.....
Er zijn er hier genoeg met een laptop en dice, daar kun je ook gebruik van maken.
En je kunt ook naar volvo service in elst of naar de oranje garage in nijmegen
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 10.11.2016 - 20:47  ·  #363
Vanaf Arnhem is ook niet zo ver om even bij mij langs te rijden. Dan doe ik het wel even voor je. Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren dat bij mij de koelfan ging draaien.

@arnoud, het resetten betreft alleen het wissen van de opgeslagen foutmelding.
BIGW
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.11.2016 - 22:10  ·  #364
Weet niet zeker of de sensor alleen via de VIDA kan worden gerest, of ook met alleen wissen foutcodes.
Heb zelf een OBII blue tooth met een programma op de gsm, en wis daarmee fout meldingen in de Volvo, dit gaat prima zolang het maar geen airbag meldingen zijn.
Kost dat € 5 of minder.

En altijd bij me, ga toch nooit zonder GSM weg en de OBII zit er standaard in.
edwins60
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.11.2016 - 11:56  ·  #365
Alles werkt weer !
Echter een keer uitlezen kan geen kwaad denk ik :thumb:

( :D binnenkort maar eens de remmerij aanpakken )
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 15.11.2016 - 19:19  ·  #366
Ik heb vandaag ook maar de thermostaat en de temperatuursensor vervangen. Was inderdaad niet zo heel veel werk. Maar ik zou wel aanraden voor mensen met een 2001 model om de vloeistof eerst af te tappen, want er komt best veel uit als je dat niet doet.

Er zat een redelijke aanslag op de sensor. Aan de thermostaat was niet zo veel te zien. Wel stond er op dat het een 90 graden model was, dus wat de reden was dat de afgelopen dagen de koelvloeistof temperatuur onder de 80 graden zakte op de snelweg was in ieder geval niet een thermostaat die een ander type was.

En ook niet onbelangrijk, de auto is nu mooi stabiel op 90 graden:

Je kunt op de CFE mooi zien als de thermostaat open gaat (net boven de 90 graden) en daarna iets terug zakt.

Ik heb hem daarna nog een tijdje stationair laten draaien bij aankomst (dus zonder rij-wind), maar verder dan 99 graden liep hij tot nu toe niet op.

Verschil in de motorloop heb ik nog niet ontdekt, maar de motor liep naar mijn idee ook prima...
Fer
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 16.11.2016 - 21:10  ·  #367
Naar aanleiding van dit topic leek het me een goed idee mijn sensor ook eens te laten checken cq preventief te vervangen, maar dat gaat hem niet worden met de T6. Ik heb de S80 vandaag naar Volvoservice gebracht voor wat werk ( zie mijn webdagboek ), maar Dennis vertelde dat de sensor bij de T6 samen met de thermostaat in een huis diep aan de zijkant van de motor zit weggestopt. Kost nogal wat uren om er bij te komen en hij beval me aan als er geen evidente motorsymptomen zijn de preventieve vervanging te doen als de distributieriem vervangen moet. Even uit het hoofd dacht hij dat het huis zelf 160 à 170 euri kost. Was een streep door mijn preventieve planning, maar doet me genoegen dat Dennis kennelijk goed met z'n klanten meedenkt.
c7rl
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 20.11.2016 - 22:42  ·  #368
Maandag sensor bestellen. Mijn auto start slecht bij koud weer onder de 10 graden en is opgevallen dat als ik heet water over de sensor gooi ik gewoon normaal kan starten. heb er ff een grafiekje van gemaak van de ohm tegen temp verloop (dit is het verloop hoe het moet zijn):
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
c7rl
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 25.11.2016 - 20:42  ·  #369
Zo vandaag Blackfryday alle spullen en dus ook de tempsensor en thermostaat besteld :yes:
HarryB
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 28.11.2016 - 19:41  ·  #370
Ook naar aanleiding van dit topic, gevonden na wat trefwoorden, de temp sensor besteld. Ook nav een ander topic de brandstofpomp besteld. Als die kuren heeft kun je gelijksoortige problemen ondervinden. Bij mij ligt het start gedrag erg af van hoeveel benzine ik in de tank heb. Het gaat redelijk goed met een volle tank, naar met minder dan een kwart wordt het dramatisch. En nu het kouder wordt, nog erger. Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
stuurman
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 28.11.2016 - 21:49  ·  #371
Ik heb dit hele topic even doorgelezen, blijkbaar is het makkelijk om de sensor te vervangen bij een D5 uit 2005.

Mijn temperatuurmeter in het dashbord staat mooi in het midden tijdens het rijden, maar als ik geruime tijd stil sta, zakt de meter 1,5 streepje. Als ik dan weer ga rijden staat de meter na 5 minuutjes weer netjes in het midden.

Geen idee of dit er iets mee te maken heeft, maar voor 2 tientjes en wat sleutelplezier kan het vast geen kwaad om het ding te vervangen na 325000km. Is dit de goede voor mij?

http://www.auto-onderdelen24.n…ba=97rggz#
HarryB
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 28.11.2016 - 22:19  ·  #372
Wat jij hier beschrijft Stuurman, is vlgs mij vrij normaal. De temp sensor waar we het over hebben zou alleen voor het motor management zijn. Maar hou me te goede. Ik heb het ook maar hier gelezen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 28.11.2016 - 22:42  ·  #373
Quote door stuurman

Ik heb dit hele topic even doorgelezen, blijkbaar is het makkelijk om de sensor te vervangen bij een D5 uit 2005.

Mijn temperatuurmeter in het dashbord staat mooi in het midden tijdens het rijden, maar als ik geruime tijd stil sta, zakt de meter 1,5 streepje. Als ik dan weer ga rijden staat de meter na 5 minuutjes weer netjes in het midden.

Geen idee of dit er iets mee te maken heeft, maar voor 2 tientjes en wat sleutelplezier kan het vast geen kwaad om het ding te vervangen na 325000km. Is dit de goede voor mij?

Dit klinkt meer als een thermostaat die open blijft staan. Als je dan toch bezig bent, pak die dan ook mee. Die dingen hebben ook niet het eeuwige leven.
c7rl
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 30.11.2016 - 20:17  ·  #374
Quote door Waltersan

Quote door stuurman

Dit klinkt meer als een thermostaat die open blijft staan. Als je dan toch bezig bent, pak die dan ook mee. Die dingen hebben ook niet het eeuwige leven.

Inderdaad ik heb ook gelijk de thermostaat besteld met pakking. Je hebt er verschillende tussen zitten die bij andere temperaturen open gaan. Ik zag vanaf 87 tot 91 graden. ik heb de 90 graden genomen. Alleen vrijdag besteld nu nog steeds niet binnen :'(
gertvandalen
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 01.12.2016 - 22:36  ·  #375
Ook ik ga mij zaterdagmorgen aan deze klus wagen aan mijn S80 2.4 uit 2000.

Reden:

Auto trekt al een tijdje schokkerig op en is een beetje bokking / brommerig in lage toerentallen.
Afgelopen dinsdagmorgen (toen het flink had gevroren 's nachts) startte ik de auto en kreeg meteen een rood uitroepteken en de tekst: MOTOR TEMP HOOG STOP AUTO ZSM. en het check engine lampje
Beetje vreemd natuurlijk als de auto de nacht in de vrieskou heeft gestaan.
De auto reed die dag als een natte krant, als ik afremde voor een stoplicht en de koppeling intrapte dook de motor naar 500 toeren en sloeg soms af...
Nu het weer wat warmer is is het rode uitroepteken weer weg, maar het check engine lampje nog niet.
Ook komt de naald niet verder dan een kwart...

Heb dus een nieuwe sensor en thermostaat besteld, ben benieuwd of het gaat lukken. Heb al veel kunnen lezen op het forum en heb het filmpje van 1aauto.com gezien, lijkt erop dat het goed te doen moet zijn.
KVS aftappen is dus wel noodzakelijk? In het filmpje laat hij namelijk een gallon (3,5 liter) aftappen?

En nog een vraag: als de vervangen van de onderdelen het euvel verhelpt, gaat dan het check engine lampje automatisch uit? Of moet die geset worden met uitleesapparatuur? Die heb ik namelijk niet...

Houd jullie op de hoogte!

Selected quotes for multi-quoting:   0