Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 
 
 
 
 
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 01.12.2016 - 22:44  ·  #376
Zorg ervoor dat er geen koelvloeistof over je dynamo gaat...

Dat is agressief spul.
c7rl
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 02.12.2016 - 20:00  ·  #377
Quote door gertvandalen

Ook ik ga mij zaterdagmorgen aan deze klus wagen aan mijn S80 2.4 uit 2000.

Reden:

Auto trekt al een tijdje schokkerig op en is een beetje bokking / brommerig in lage toerentallen.
Afgelopen dinsdagmorgen (toen het flink had gevroren 's nachts) startte ik de auto en kreeg meteen een rood uitroepteken en de tekst: MOTOR TEMP HOOG STOP AUTO ZSM. en het check engine lampje
Beetje vreemd natuurlijk als de auto de nacht in de vrieskou heeft gestaan.
De auto reed die dag als een natte krant, als ik afremde voor een stoplicht en de koppeling intrapte dook de motor naar 500 toeren en sloeg soms af...
Nu het weer wat warmer is is het rode uitroepteken weer weg, maar het check engine lampje nog niet.
Ook komt de naald niet verder dan een kwart...

Heb dus een nieuwe sensor en thermostaat besteld, ben benieuwd of het gaat lukken. Heb al veel kunnen lezen op het forum en heb het filmpje van 1aauto.com gezien, lijkt erop dat het goed te doen moet zijn.
KVS aftappen is dus wel noodzakelijk? In het filmpje laat hij namelijk een gallon (3,5 liter) aftappen?

En nog een vraag: als de vervangen van de onderdelen het euvel verhelpt, gaat dan het check engine lampje automatisch uit? Of moet die geset worden met uitleesapparatuur? Die heb ik namelijk niet...

Houd jullie op de hoogte!


Kan zijn dat je thermostaat overleden is en open blijft staan omdat je tempmeter niet verder uit de hoek komt. Wel raar dat je dan die melding krijgt je zou dan denken dat je geen circulatie hebt. Ik heb gehoord dat je de rechterkant iets kunt opkrikken zodat de thermostaat op de hoogste punt komt te staan en er niet zoveel koelvloeistof uitkomt.
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 03.12.2016 - 17:25  ·  #378
Ik heb de de sensor twee dagen geleden vervangen, en tot groot genoegen heb ik gisteren en vanmorgen geconstateerd dat al mijn problemen zijn verdwenen. Start nu bij aanraken sleutel en loopt meteen mooi!
Loop al twee jaar te Oeps met dat start probleem en niemand kon een zinnig antwoord geven. Dat dan zo'n simpele sensor het euvel is...eigenlijk te gek voor woorden dat dat niet breder bekend is. Ben weer blij met dit forum :D
Ik zal onze specialist hier ook van op de hoogte brengen. Is nooit als optionele oplossing voorbij gekomen. Kan die meteen wat van die dingen op voorraad leggen.
gertvandalen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 04.12.2016 - 18:35  ·  #379
Helaas is hier de reparatie niet zo soepel verlopen.
Bij het aftappen van de KVS had ik opeens de hele plug in mijn handen, dat was lastig terugzetten met het splash shield er nog op.
Kon er amper bij, is zo'n klein gaatje..
Toen die er eenmaal op zat het thermostaathuis losgeschroefd, dat ging prima.
Echter, de sensor kreeg ik met geen mogelijkheid los, en dan bedoel ik de kant van het plastic blokje.
Het is mij niet duidelijk hoe ik hem precies los moet trekken, het voelde alsof ik iets aan het slopen was als ik nog meer kracht zou zetten.
Uiteindelijk dus alleen de thermostaat vervangen, wellicht zou dit ook genoeg zijn om het probleem te verhelpen van de naald die niet verder dan een kwart kwam dacht ik..
Alles weer dicht geschroefd, KVS weer teruggegoten, en rijden maar!
En ja hoor: de naald kwam keurig na 10-15 min precies in het midden uit :)
Helaas was mijn plezier van korte duur, vrij snel daarna kreeg ik de melding met rode driehoek:
KLVloeistof laag, stop auto zsm.
Gestopt en weer aan het KVS tapkraantje gedraaid, daar kwam een hele afwasteil aan KVS uit.
Dit weer teruggegoten en warempel: het expansievat is gewoon tot bijna MAX gevuld, dus dan ben ik toch bijna niks verloren???
Enfin, weer gaan rijden en na 10 min weer dezelfde melding: KLVloeistof laag, zet motor uit.
Nu weet ik het echt even niet meer, KVS lijkt niet daadwerkelijk te lekken, maar krijg wel sinds het vervangen van de thermostaat die meldingen??? Zou het dan toch komen doordat ik de sensor niet heb vevangen? Dat die op een of andere manier verkeerde informatie geeft? Of zou het dan toch aan de plastic plug liggen die ik opeens in mijn handen had? Dat die niet helemaal goed meer is of dat ik hem niet goed heb teruggeplaatst?

Tips en ideeen zijn welkom!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 04.12.2016 - 18:50  ·  #380
Die meldingen zijn niet zo raar. Er is lucht in het koelsysteem gekomen door de aftapactie. Als je dan bij vult en gaat rijden krijg je zeker twee keer deze melding. De lucht wordt uit de motor gepompt, dit wordt bijgevuld met vloeistof vanuit het expansievat, daar zit de nivosensor in, dus die geeft dan de melding.
Dus in dat geval gooi je het vaatje weer tot max, en hou je het nivo daar in de gaten.
Zodra je de aftapplug onder de radiator open draait, heb je kans dat je weer lucht in het systeem krijgt en ben je weer bij de eerste regel van mijn verhaal.

De sensor die bij de thermostaat zit is de temperatuur sensor, wordt gebruikt als input om de brandstof inspuiting mee te regelen, en op het expansievaatje zit een nivo sensor, die geeft de melding kvs laag, stop motor.
gertvandalen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 05.12.2016 - 19:46  ·  #381
Quote door Waltersan

Die meldingen zijn niet zo raar. Er is lucht in het koelsysteem gekomen door de aftapactie. Als je dan bij vult en gaat rijden krijg je zeker twee keer deze melding. De lucht wordt uit de motor gepompt, dit wordt bijgevuld met vloeistof vanuit het expansievat, daar zit de nivosensor in, dus die geeft dan de melding.
Dus in dat geval gooi je het vaatje weer tot max, en hou je het nivo daar in de gaten.
Zodra je de aftapplug onder de radiator open draait, heb je kans dat je weer lucht in het systeem krijgt en ben je weer bij de eerste regel van mijn verhaal.

De sensor die bij de thermostaat zit is de temperatuur sensor, wordt gebruikt als input om de brandstof inspuiting mee te regelen, en op het expansievaatje zit een nivo sensor, die geeft de melding kvs laag, stop motor.

Bedankt voor de reactie, klinkt als een logisch verhaal.
Vanmorgen nog even gekeken voordat ik naar m'n werk ging (met de fiets dus), expansievat was leeg maar zag geen gelekte kvs onder de auto...
Zal er dan toch gewoon net teveel gemorst zijn tijdens het aftappen?
Zal morgen na het werk eens kvs bijvullen, heb helaas alleen geen Volvo mogelijkheden op mijn route. Wel een Gamma, zou die kvs van 9,99 voor 5 liter prima zijn voor een S80 uit 2000?
c7rl
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 05.12.2016 - 21:12  ·  #382
Quote door HarryB

Ik heb de de sensor twee dagen geleden vervangen, en tot groot genoegen heb ik gisteren en vanmorgen geconstateerd dat al mijn problemen zijn verdwenen. Start nu bij aanraken sleutel en loopt meteen mooi!
Loop al twee jaar te Oeps met dat start probleem en niemand kon een zinnig antwoord geven. Dat dan zo'n simpele sensor het euvel is...eigenlijk te gek voor woorden dat dat niet breder bekend is. Ben weer blij met dit forum :D
Ik zal onze specialist hier ook van op de hoogte brengen. Is nooit als optionele oplossing voorbij gekomen. Kan die meteen wat van die dingen op voorraad leggen.


Je zou zeggen dat die garages ook googlen of fora afstruinen.....
c7rl
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 05.12.2016 - 21:18  ·  #383
Quote door gertvandalen

Helaas is hier de reparatie niet zo soepel verlopen.
Bij het aftappen van de KVS had ik opeens de hele plug in mijn handen, dat was lastig terugzetten met het splash shield er nog op.
Kon er amper bij, is zo'n klein gaatje..
Toen die er eenmaal op zat het thermostaathuis losgeschroefd, dat ging prima.
Echter, de sensor kreeg ik met geen mogelijkheid los, en dan bedoel ik de kant van het plastic blokje.
Het is mij niet duidelijk hoe ik hem precies los moet trekken, het voelde alsof ik iets aan het slopen was als ik nog meer kracht zou zetten.
Uiteindelijk dus alleen de thermostaat vervangen, wellicht zou dit ook genoeg zijn om het probleem te verhelpen van de naald die niet verder dan een kwart kwam dacht ik..
Alles weer dicht geschroefd, KVS weer teruggegoten, en rijden maar!
En ja hoor: de naald kwam keurig na 10-15 min precies in het midden uit :)
Helaas was mijn plezier van korte duur, vrij snel daarna kreeg ik de melding met rode driehoek:
KLVloeistof laag, stop auto zsm.
Gestopt en weer aan het KVS tapkraantje gedraaid, daar kwam een hele afwasteil aan KVS uit.
Dit weer teruggegoten en warempel: het expansievat is gewoon tot bijna MAX gevuld, dus dan ben ik toch bijna niks verloren???
Enfin, weer gaan rijden en na 10 min weer dezelfde melding: KLVloeistof laag, zet motor uit.
Nu weet ik het echt even niet meer, KVS lijkt niet daadwerkelijk te lekken, maar krijg wel sinds het vervangen van de thermostaat die meldingen??? Zou het dan toch komen doordat ik de sensor niet heb vevangen? Dat die op een of andere manier verkeerde informatie geeft? Of zou het dan toch aan de plastic plug liggen die ik opeens in mijn handen had? Dat die niet helemaal goed meer is of dat ik hem niet goed heb teruggeplaatst?

Tips en ideeen zijn welkom!


Is de koelsvloeistof nivo sensor in het expansievat niet gewoon gaar? Die geeft namelijk een melding als get nivo laag is. Althans dat heb ik al eens een keer gehad.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 06.12.2016 - 23:11  ·  #384
Quote door gertvandalen

Quote door Waltersan

Die meldingen zijn niet zo raar. Er is lucht in het koelsysteem gekomen door de aftapactie. Als je dan bij vult en gaat rijden krijg je zeker twee keer deze melding. De lucht wordt uit de motor gepompt, dit wordt bijgevuld met vloeistof vanuit het expansievat, daar zit de nivosensor in, dus die geeft dan de melding.
Dus in dat geval gooi je het vaatje weer tot max, en hou je het nivo daar in de gaten.
Zodra je de aftapplug onder de radiator open draait, heb je kans dat je weer lucht in het systeem krijgt en ben je weer bij de eerste regel van mijn verhaal.

De sensor die bij de thermostaat zit is de temperatuur sensor, wordt gebruikt als input om de brandstof inspuiting mee te regelen, en op het expansievaatje zit een nivo sensor, die geeft de melding kvs laag, stop motor.

Bedankt voor de reactie, klinkt als een logisch verhaal.
Vanmorgen nog even gekeken voordat ik naar m'n werk ging (met de fiets dus), expansievat was leeg maar zag geen gelekte kvs onder de auto...
Zal er dan toch gewoon net teveel gemorst zijn tijdens het aftappen?
Zal morgen na het werk eens kvs bijvullen, heb helaas alleen geen Volvo mogelijkheden op mijn route. Wel een Gamma, zou die kvs van 9,99 voor 5 liter prima zijn voor een S80 uit 2000?


Ik koop bij de dealer, mag 1op 1 verdunt worden indien nodig.

Weet je zeker dat je goed spul hebt
gertvandalen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 15.12.2016 - 20:42  ·  #385
Gewoon 2x kvs bijvullen bleek de oplossing te zijn, dus inderdaad toch iets van lucht in het systeem wat Waltersan al zei.
Nu blijft de kvs weer netjes op MAX staan en komt de wijzer van de temperatuurmeter ook weer binnen 10-15 minuten netjes in het midden te staan, dat is ook voor het eerst bij mijn auto :)

Een klein minpuntje alleen, na deze vervangen van de thermostaat heb ik af en toe het probleem dat het toerental terugzakt naar +/- 700 toeren bij het uitrollen voor het stoplichten en dan intrappen van de koppeling.. hij slaat (nog) niet af, maar je hoort en voelt wel een schok door de auto gaan. Iemand een verklaring voor dit probleem?

Alvast bedankt!
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 53
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 15.12.2016 - 21:44  ·  #386
Dat terugvallen doet die van mij ook zo af en toe, zou ik me niet zo'n zorgen over maken.
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 395
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 15.12.2016 - 22:53  ·  #387
Wat betreft het niet los krijgen van de connector van je sensor: even goed naar de connector kijken, je moet een lipje iets indrukken, dan kan je hem eraf trekken.
c7rl
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 20.12.2016 - 22:18  ·  #388
Nou gisteravond met suc6 de thermostaat en sensor vervangen , helaas niet het gewenste resultaat in de zin van "verbetering" .
GSlandrover
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 22.12.2016 - 09:13  ·  #389
Ik had laatst de melding; 'koelwatertemp te hoog, zet motor uit'. Dit was nadat ik net het ijs van de ruiten gekrabd had en de auto net een minuut draaide >_<

De meter stond volledig naar rechts en motor draaide hoog stationair. Ik heb dus ook de sensor vervangen en het probleem is niet meer geweest. Loopt wat soepeler ook nu. (2.4B)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 22.12.2016 - 13:38  ·  #390
Quote door c7rl

Nou gisteravond met suc6 de thermostaat en sensor vervangen , helaas niet het gewenste resultaat in de zin van "verbetering" .

de mijne zit er al 16 jaar in, ooit eens de weerstandswaarde gemeten bij koude en warme motor, keurig binnen specs, dus dan heeft vervangen geen zin.
dus het is niet zo dat ze altijd kapot zijn.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0