Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

· 
Posted: 02.01.2017 - 17:45  ·  #391
Heb onlangs de thermostaat en de sensor vervangen. Aan beide was niets te zien, maar opvallend is wel dat de motor sneller lijkt op te warmen want de wagen schakelt eerder over op LPG dan voor de vervanging.

Betreft overigens het type waarvan je het hele thermostaathuis dient te vervangen. Is echter niet nodig zoals al eerder op het forum gemeld. Je kunt het deksel bovenop losschroeven waarna je de losse thermostaat (€ 11,00) kunt vervangen. Ik heb de metalen pakking die er tussen zit grondig gereinigd, daarna voorzien van Loctite vloeibare pakking waarna ik het deksel heb teruggezet.

Tip; vervang meteen de Torx m6 door gewone boutjes m6. Je kunt er namelijk beroerd bij en met torx is het al helemaal geen feest. Als je een los thermostaathuis hebt zoals bij de T5 dan zit het dekseltje met 2 x m6 vast. De andere modellen hebben bij mijn weten de weinig gangbare m7 schroefdraad. Bij mijn vorige S80 met de 2.4 was dat tenminste het geval.
c7rl
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 17.01.2017 - 20:55  ·  #392
Quote door Waltersan

Quote door c7rl

Nou gisteravond met suc6 de thermostaat en sensor vervangen , helaas niet het gewenste resultaat in de zin van "verbetering" .

de mijne zit er al 16 jaar in, ooit eens de weerstandswaarde gemeten bij koude en warme motor, keurig binnen specs, dus dan heeft vervangen geen zin.
dus het is niet zo dat ze altijd kapot zijn.

Nee dat klopt, ik heb ook de thermostaat gelijk vervangen en nu duurt het langer voordat de meter in het midden staat. Nu heb ik de slang gevoelt naar de radiator toe voordat de meter in het midden staat en die is warm. Is dan de thermostaat niet in orde of de tempsensor? Ik las ergens dat je de tempsensor waarde met vida kan restten?
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 17.01.2017 - 22:15  ·  #393
De thermostaat is een vrij simpel analoog ding. Die gaat wel of niet bij de juiste temperatuur (meestal rond de 90 graden) open.

Als je er een andere sensor in plaatst gaat de thermostaat er niet eerder of later van open. Dus als je na het vervangen van alleen de sensor een motor hebt die er langer over doet om op temperatuur te komen lijkt mij dat de oude sensor te optimistisch was over de motor temperatuur.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 17.01.2017 - 22:47  ·  #394
Heb je gedurende het opwarmen van de motor steeds gevoeld of toen meter bijna in t midden was? kan zijn dat thermostaat al open was. onze temp meter is geen fijngevoelig apparaat. kan natuurlijk ook toch weer als een kapotte thermostaat zijn . Dat kan natuurlijk ook nog met een nieuwe.

Normaal gaat ie open zodra temp in de buurt van de 90 graden komt.. jaja precieze temp hangt een beetje af van thermostaat. radiator aanvoerslang zal altijd wel beetje warm worden want er zit een beveiliging in waar altijd wat koelvloeistof doorheen stroomt. Maar normaliter gaat ie zodra de koelvloeistof in het blok ong 80/90 graden is open en wordt aanvoer afvoer en radiator opeens rap warm. en dat voel je echt wel. Temp sensor stuurt de tempmeter aan en wordt gebruikt door de motorstuur eenheid.
c7rl
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 22.01.2017 - 19:13  ·  #395
Quote door GRUNNS60

Heb je gedurende het opwarmen van de motor steeds gevoeld of toen meter bijna in t midden was?

Toen de meter bijna in het midden was, morgenvroeg zal ik even goed voelen op paar momenten.
Klaasw
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.07.2017 - 12:59  ·  #396
Is de bijlage bij het eerste bericht nog beschikbaar? Zou graag de waardes hebben om de sensor van m'n V70 te checken
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 13.12.2017 - 18:44  ·  #397
ik kan de bijlage ook niet meer downloaden met de waardes om te meten
ronaldbm
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.12.2017 - 19:49  ·  #398
Ja, mijn idee ook. Probeerde ook de temperatuur tabel te downloaden van de sensor, aan het begin van dit topic.
Is die nog ergens beschikbaar of kan iemand die herposten?
Zou heel behulpzaam zijn, alvast dank!
MB1983
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 31.01.2018 - 20:18  ·  #399
Heb zojuist ook een nieuwe sensor besteld. Een Metzger met groene behuizing. Heb een beetje vage klachten met optrekken als de motor warm is,je moet erg je best doen om een beetje normaal weg te rijden,net alsof de motor een beetje geknepen word en daarna vol in de toeren schiet...
Heeft iemand tijd/zin om dit klusje te klaren samen ? Ben niet zo technisch en heb amper geschikt gereedschap..
BIGW
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 31.01.2018 - 22:15  ·  #400
Je sensor vervangen doe je met koude motor, want dan is deze nagenoeg drukloos.
Maar zonder je op een dwaalspoor te brengen jou klacht lijkt meer op een afwijkende LMM, lucht massa meter, er zijn daarvoor speciale spuitbusjes te verkrijgen. WalterJ heeft er goede resultaten mee gehad.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 01.02.2018 - 10:09  ·  #401
En evene uitlezen kan nooit kwaad.
MB1983
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.02.2018 - 16:21  ·  #402
Toch vanmiddag even het klusje geklaard,maar even een goed setje gereedschap aangeschaft. Heb een pijpsleutel gebruikt om de sensor los te halen.
Merk nog geen verschil met een rondje door de wijk maar ga morgen op de vrije dag maar is een stuk rijden,kijken of het verbetering geeft.
MB1983
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.02.2018 - 14:10  ·  #403
Heren wat doe ik verkeerd,heb de sensor vervangen door een Metzger maar nu komt de auto niet meer op temperatuur. De koelfan slaat meteen aan en ook na een stuk rijden gaat de meter niet meer naar rechts toe. Ik heb zojuist de oude sensor teruggezet maar dat maakt geen verschil..
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 06.02.2018 - 14:33  ·  #404
Kan de bedrading/stekker een opdonder gehad hebben en dus een draadbreuk of zo opgelopen hebben?
MB1983
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.02.2018 - 14:39  ·  #405
Ik heb de minpool van de accu er een paar minuten afgehaald en dat bracht resultaat. Vervolgens weer de nieuwe sensor geplaatst,weer minpool vd accu eraf en toen starte de auto helemaal niet meer. Oude sensor teruggeplaatst,weer minpool er even afgehaald en toen starte die direct en sprong de meter gelijk een stuk naar rechts...zou ik een defecte sensor gekregen hebben ??

Selected quotes for multi-quoting:   0