Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

· 
Posted: 23.07.2018 - 09:47  ·  #466
Geldt dit ook voor diesels? Misschien dat ik preventief de mijne dan ook vervang. Hoewel ik trouwens gister Vida er nog aan heb gehad en daarbij ook de koelvloeistof temp heb uitgelezen en deze gaf keurig de juiste waarde aan, zowel bij koude motor als later met warme motor.
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 23.07.2018 - 10:24  ·  #467
Interessant die cfe, is dat een aparte module die je aansluit op de boordcomputer ofzo?
Is waarschijnlijk wel wat over te vinden op forum, ik zal is zoeken
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 23.07.2018 - 10:46  ·  #468
Quote door Janvis

Geldt dit ook voor diesels? Misschien dat ik preventief de mijne dan ook vervang. Hoewel ik trouwens gister Vida er nog aan heb gehad en daarbij ook de koelvloeistof temp heb uitgelezen en deze gaf keurig de juiste waarde aan, zowel bij koude motor als later met warme motor.

preventief vervangen is niet verkeerd bij zo'n best wel belangrijke temp.sensor. Ze zijn niet zo duur. Beste is een originele, maar ik heb toendertijd deze geplaatst zonder enige problemen:

https://www.autodoc.nl/hella/937827
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.07.2018 - 10:53  ·  #469
Thanx voor je linkje, voor het geld hoef je het inderdaad niet te laten zie ik :-) Wat betekend eigenlijk "temperatuur bereik 25,80 graden"? Dat staat bij de specificaties.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.07.2018 - 11:30  ·  #470
Quote door Bigdog

Heb al een V70 en een S80 (P3) motorisch in puin gezien, oorzaak temperatuursensor.

Even een vraagje voor mijn eigen beeldvorming.

Klopt mijn gedacht als ik het volgende zeg: Omdat de temperatuur sensor een verkeerde waarde aan de ECU doorgeeft loop je het risico dat daardoor de verbranding te arm of te rijk wordt waardoor de verbranding te heet wordt en daardoor problemen ontstaan in de motor? De sensor is dus niet echt defect waardoor er geen foutcodes ontstaan maar de gemeten temperatuur van de koelvloeistof komt niet overeen met de werkelijke temperatuur en de hoeveelheid ingespoten brandstof wordt immers hierop wel aangepast waardoor dus een onjuiste verbranding ontstaat zonder dat de computer dat in de gaten heeft.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.07.2018 - 11:41  ·  #471
Quote door Janvis

Thanx voor je linkje, voor het geld hoef je het inderdaad niet te laten zie ik :-) Wat betekend eigenlijk "temperatuur bereik 25,80 graden"? Dat staat bij de specificaties.

geen dank. :-)
waar 25,80 voor staat weet ik eigenlijk niet, maar hier is wel een linkje naar de werking van zo'n sensor:

https://www.hella.com/techworl…nsor-4277/
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.07.2018 - 12:02  ·  #472
In de link die je geeft zie ik bij teststap1 ook de waardes van 25 en 80 graden terug komen, ik vermoed dat dat de temperaturen zijn waarom de sensor door de fabrikant wordt gecontroleerd cq geijkt.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.07.2018 - 12:07  ·  #473
idd, 25 graden koude motor en 80 graden warme motor
Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.07.2018 - 22:04  ·  #474
Quote door Janvis

Quote door Bigdog

Heb al een V70 en een S80 (P3) motorisch in puin gezien, oorzaak temperatuursensor.

Even een vraagje voor mijn eigen beeldvorming.

Klopt mijn gedacht als ik het volgende zeg: Omdat de temperatuur sensor een verkeerde waarde aan de ECU doorgeeft loop je het risico dat daardoor de verbranding te arm of te rijk wordt waardoor de verbranding te heet wordt en daardoor problemen ontstaan in de motor? De sensor is dus niet echt defect waardoor er geen foutcodes ontstaan maar de gemeten temperatuur van de koelvloeistof komt niet overeen met de werkelijke temperatuur en de hoeveelheid ingespoten brandstof wordt immers hierop wel aangepast waardoor dus een onjuiste verbranding ontstaat zonder dat de computer dat in de gaten heeft.

Verschil in mengsel tussen warme en koude motor is nooit zo groot dat je hier onmiddellijk zulke problemen van krijgt. Bij een ouderwetse carburateur motor of oude diesel is je brandstof een ook niet variabel obv temperatuur en dat is inmiddels toch behoorlijk bewezen techniek. Dit soort toepassingen van sensoren is nog niet zo heel lang gemeengoed, relatief gezien. Heeft puur te maken met optimaliseren van de verbranding.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.07.2018 - 23:53  ·  #475
Dus volgens jouw kan de schade die is geconstateerd aan een motor nooit het gevolg zijn van een defecte temp sensor omdat de verschillen in mengsel daardoor nooit zo veel kunnen fluctueren? Mij lijkt het ook vrij sterk maar dat is wel wat ik opmaak uit de reactie van Bigdog.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 24.07.2018 - 00:19  ·  #476
Stuur maar eens een PM aan Funk3, die heeft het ook gehad.
180.000 op de klok.
Kan misschien niet, maar gebeurde wel.
Verradelijke dingen, zeker bij de P3 modellen, welke geen temperatuuraanduiding hebben.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.07.2018 - 09:19  ·  #477
Maar hebben we het dan niet feitelijk over een heel ander probleem? Door het ontbreken van de temperatuur aanduiding op de P3 modellen wordt een oververhitte motor te laat op gemerkt met alle gevolgen van dien. Maar die oververhitting hoeft misschien niet per definitie het gevolg te zijn van die sensor toch?

Ho, wacht... er schiet me een andere theorie te binnen... Als de tempsensor goed zou werken zou de computer opmerken dat de motor te heet wordt en een storing generen. MAar door een defecte sensor of een sensor die gewoon een verkeerde waarde aangeeft ziet de computer niet dat de motor te heet wordt en grijpt dus niet in. Door het ontbreken van een temp uitlezing op het dashboard valt het de bestuurder ook niet op dat de motor heter wordt en daardoor loopt de motor in de soep... Is dat een betere benadering van het probleem?
Arnoud_
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 24.07.2018 - 11:31  ·  #478
Maar zou je met een defecte sensor, indien je wel een temperartuurmeter op je dashboard hebt zitten, niet ook daar naar de verkeerde temperatuur zitten kijken?
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.07.2018 - 11:49  ·  #479
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik weet wel dat bij mijn golfjes passat en mondeo voor de meter in het dashboard een andere sensor werd gebruikt dan voor de computer van de motor. Of dat bij de volvo ook zo is weet ik eigenlijk niet.
Turbodesk
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 24.07.2018 - 12:33  ·  #480
Een defecte sensor zorgt voor een verkeerde inspuiting omdat de computer denkt dat de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Gevolg ventilator die of niet aanslaat of te zacht draait. Temperatuur die te hoog oploopt waardoor de motor te heet word en de automaat in de noodloop gaat omdat de ventilator ook niet of nauwelijks draait. De bak niet goed schakelt en de motor niet optimaal loopt. De temperatuur van de motor is een belangrijke parameter om diverse zaken goed te laten verlopen. Onderschat deze sensor niet.

Selected quotes for multi-quoting:   0