als je hem koud start en de bovenste radiateurslang direct warm wordt, of als de temperatuurmeter daalt als eenmaal op temperatuur was en je op de snelweg invoegt en hem wat langer in 3 of 4 laat, zijn dat indicatoren voor een thermostaat die open blijft staan
Zonet de thermostaat en de temperatuursensor vervangen. Auto warmt sneller op en de meter staat na ruim 5 km en een paar minuten stationair mooi in het midden
Ik ken jouw motor niet maar bij alle die ik gezien heb zit het thermostaathuis daar waar de bovenste slang van de koelwaterradiateur op de motor zit aangesloten.
De thermostaat regelt de doorstroom van koelvloeistof naar de radiateur dus hij moet net voor de aanvoerslang naar de radiateur zitten.
Zojuist even gekeken hoe het zit. Hij zit dus echt op die verschrikkelijk ongelukkige plek.
Eerst luchttoevoerbuis bovenop de motor eraf, dan de LMM eraf, connectoren ECU eraf, complete luchtfilter huis uit de rubberen dopjes trekken,.. dan ben je op het punt dat je met dunne handen er tussendoor kunt om te meten
( Gisteren ineens na een korte tussenstop oranje lampje motormanagement en een extreem hoog benzineverbruik ).
Ook kans dat een Lambda sonde niet de goede waardes meer aan geeft ,zou die eens na meten .
Heb dat ook gehad , de verhouding lucht / brandstof word dan niet goed meer geregeld .
Gisteren ineens na een korte tussenstop oranje lampje motormanagement en een extreem hoog benzineverbruik.
Na uitlezen met vida kreeg ik ook een dergelijke melding over het benzineverbruik. Gereset en melding is nog niet terug.
Verbruik volgens bc is nog wel extreem hoog.
Ik zal morgen eens een sensor kopen bij de dealer en deze vervangen.
Hopelijk lost dat het probleem op...
als je tòch kunt uitlezen zou ik ook de motortemperatuur erbij pakken voor ik lukraak een sensor ging vervangen: als die bij koude start ongeveer de buitentemperatuur aangeeft en na tijdje opwarmen netjes richting de 80 - 90 graden gaat zou ik die niet als hoofdverdachte aanwijzen.
De meter in je cockpit geeft niet de waarden aan van deze sensor, dat komt ergens anders vandaan.
Mijn meter stond altijd keurig in het midden. Daarom zie je het niet.
dus de sensor op het thermostaathuis regelt wel je brandstofregeling en je ventilator, maar niet je meter op het dash (daar zit "software" tussen.
daarom moet je hem ook op de stekker zelf doormeten met een ohmmeter.
Motorkoelvloeistoftemperatuurmeter
381: Bestuurdersinformatie-eenheid
De motorregeleenheid, (4/46) verwerkt de waarde van de koelvloeistoftemperatuursensor (7/16). De verwerkte waarde wordt vervolgens verstuurd naar de centrale elektronicamodule (4/56) op het hogesnelheidsdeel van het CAN-netwerk. De centrale elektronicamodule ontvangt het signaal en produceert een overeenkomend signaal op het lagesnelheidsdeel van het CANnetwerk. De bestuurdersinformatieeenheid (5/1) leest het signaal van het lagesnelheidsdeel van het CANnetwerk. De bestuurder ontvangt informatie over de temperatuur van de motorkoelvloeistoftemperatuurmeter in het instrumentenpaneel. Als de waarde te hoog is gaat er een rood lampje branden en er wordt een tekstbericht getoond waarin de storing wordt beschreven.
Bekend is de trage reactie van de thermometer. Deze gaat pas bij hoge temperaturen uit t midden. In Vida of andere hulpmiddelen kun je de werkelijk gemeten temperaturen gewoon uitlezen.
Ik heb een of ander el-cheapo kastje van AliExpress die de koelvloeistoftemperatuur kan uitlezen en weergeven op een display. Deze leest via de OBD2-poort de door de ECU gemeten temperatuur uit. Met een infraroodthermometer kun je vervolgens de werkelijke temperatuur van de koelvloeistof meten, door deze op een van de koelslangen te richten. Daarna weet je de afwijking.
De V70NN voor de MY 2014 facelift heeft überhaupt geen koelvloeistoftemperatuurmeter, alleen een idiot light. Ik weet niet hoe het zit met de V70N, maar kan me voorstellen dat deze meter met discrete stappen werkt (koud, iets boven koud, bedrijfstemperatuur en te heet), zo werkt het in ieder geval wel bij Ford. Ik zag de meter met sprongetjes stijgen in ieder geval.
Ha! Ik heb leuk nieuws, ik heb het originele tabelletje met de waarden van weerstand Y bij temperatuur X teruggevonden!
Ik had dat destijds uitgeprint en vond het net bij mijn multimeter. Zie bijlagen voor zowel tabel- als grafiekvorm.
misschien kunnen deze weer even aan de OP worden toegevoegd?