Quote door Plein69
Hoe heb jij je koelsysteem doorgespoeld?
Wil het ook doen maar hoe krijg je het water helemaal uit het blok.
Of doe je dak met aftap plug achter op het blok.
Richard
NB ALLEEN AAN BEGINNEN BIJ KOUDE MOTOR!!!! KOELVLOEISTOF IS BIJ WARME MOTOR > 100 GRADEN!!!!!!!
Allebei. Eerst dop van expansivat af. Dan de plug onder de radiator, komt ong. 5 liter uit. Daarna de plug a.d. achterkant van het blok, nog een liter of 1,5, schat ik.
Daarna plug op achterkant motorblok weer dicht. Daarna thermostaathuis opengeschroefd, thermostaat eruit gehaald (anders moet je steeds je motor warmdraaien, da's niet handig).
Thermostaathuis weer dicht zonder thermostaat. (Blijft lekken, want de pakking zit aan de thermostaat vast die je er net uitgetrokken hebt).
Vervolgens (met open radiatornippel aan de onderkant) tuinslang in t systeem en vullen.
Toen motor gestart. Steeds bijvullen met water tot er geen koelvloeistof meer uit de radiatornippel komt, maar water. Tussendoor
en of je motor niet oververhit raakt.
Daarna motor uit en radiatornippel dichtgedraaid.
Flinke scheut vaatwasmiddel in de expansietank (voor de vaatwasser dus, poeder).
Motor gestart, vijf minuutjes draaien op 2500 toeren. Bijhouden of er water bij moet (als het goed is niet, maar er kan ergens een luchtbel zitten).
Dan weer beide nippels open. Even uitkijken, kan warm zijn. Vervolgens die op achterkant motorblok weer dicht.
Opnieuw doorspoelen met schoon water met stationair draaiend motor. Daarna heb ik er nog een keer 10 liter gedemineraliseerd water doorheen gejaagd met draaiende motor (en radiatornippel dicht). Is bij ons eigenlijk niet echt nodig, zacht water hier, maar als je hard water hebt heb je allemaal kalk in je systeem gelaten. Dat wil je er weer uit hebben. Tenzij je toch aanlengt met kraanwater, dan maakt t geen biet uit.
Weer opnieuw leeg laten lopen.
Dan THERMOSTAAT TERUGPLAATSEN. Dat was ik vergeten, hahahaha.
Dan vullen met koelvloeistof.
Vervolgens radiatornippel weer open en blijven vullen tot er koelvloeistof uit de nippel komt en geen water meer. afvullen bij stationair draaiend motor.
Vullen tot 'max'. Dan een flink stuk rijden. Bijvullen tot max (eerst laten afkoelen!). En dat nog een paar keer. Systeem ontlucht zichzelf. heb hem uiteindelijk koud afgevuld tot 'min' geloof ik of iets daarboven. T is een expansievat, dus bij warme motor gaat ie naar max.
belangrijk is dat bij draaiende motor er wel vloeistof in t systeem zit. anders vindt je pomp t niet leuk. en je mtor na ern tijdje ook niey meer.
Veel tekst, en basically gewoon dit, al heb ik een paar stappen naar eigen inzicht ingevuld:
https://www.youtube.com/watch?v=LSvcEYoYNCo