Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

exportdutchman
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

· 
Posted: 13.07.2014 - 09:25  ·  #61
Quote door Plein69

Ik heb inderdaad een benzine uitvoering.

Ik heb geen hikje in mijn temperatuur als hij open gaat.
Je thermostaat is gebaseerd op een bimetaal en gaat dus bij normale werking langzaam open en dicht naar gelang de temperatuur.

Als je een hikje / verspringing ziet in de temperatuur is mijn idee dat hij niet meer helemaal werkt of ergens weerstand ondervind en ineens open gaat.

je kan het bv testen in de bergen. Heuvel op wordt de motor belast en is temp constant. Heuvel af en kouder loopt de temperatuur terug.
(Zo kwam ik er bij mijn oude S80 achter dat hij vervangen moest worden.)

Dat is een goede tip! Over twee weken kan ik het mooi testen in de Eifel met een caravan erachter. Ik rij op dit moment veel met een aanhanger in Limburg en het is mij nog niet opgevallen.

Volgens mij heeft inderdaad de sensor met of zonder vaste kabel niets te maken met Diesel of Benzine, maar met het type motor c.q. bouwjaar
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 13.07.2014 - 11:31  ·  #62
Ik zou dan bij twijfel er preventief er een nieuwe thermostaat in zetten. Is max. drie tientjes en een uurtje werk. Liever dan met oververhitte motor en caravan triomfantelijk roepen 'zie je wel, ik had gelijk!'.
lennard
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 19.07.2014 - 13:44  ·  #63
Welke waarden moet een d5 uit 2004 hebben? Het is de 163pk uitvoering

Ik kan dit nergens vinden en de plaatselijke automaterialen zaak geeft aan dat hun sensor van 2 kohm tot 280 ohm kan geven.
als ik het goed heb gelezen zijn de waarden uit de eerste post voor het model van 2005 tot 2009 (d5).

Alvast bedankt!
Turbotom
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.07.2014 - 15:39  ·  #64
Quote door lennard

Welke waarden moet een d5 uit 2004 hebben? Het is de 163pk uitvoering

Ik kan dit nergens vinden en de plaatselijke automaterialen zaak geeft aan dat hun sensor van 2 kohm tot 280 ohm kan geven.
als ik het goed heb gelezen zijn de waarden uit de eerste post voor het model van 2005 tot 2009 (d5).

Alvast bedankt!

Zoek hier maar even naar jouw auto en het juiste type sensor: http://www.facet.eu/db_comp/catalogo/catalogo.asp

Facet wordt door diverse (web)autowinkels geleverd. Heb er zelf eentje gekocht bij auto-onderdelen24.nl.

Tom
Kingrider
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 60
Subject:

· 
Posted: 18.08.2014 - 21:35  ·  #65
Ik heb mijn koelvloeistoftemperatuursensor 2 dagen voor mijn vakantie naar de Z-W kust van Frankrijk preventief vervangen, n.a.v. dit topic.
De motor heeft nog nooit zo mooi gelopen. Alle hikjes zijn verdwenen en hij is idd wat zuiniger. Hij lijkt zelfs makkelijker te starten, maar dat beeld ik mij misschien in.
Ik had het niet tegen mijn vrouw gezegd en die vroeg op een gegeven moment, wat er met die auto was gebeurd, want hij pakte zo goed op bij het wegrijden. En mijn vrouw heeft net zoveel verstand van auto's als een koe van warm eten. Dus het wil wat zeggen, dat het haar zelfs opviel.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 18.08.2014 - 22:08  ·  #66
Quote door Kingrider

Ik heb mijn koelvloeistoftemperatuursensor 2 dagen voor mijn vakantie naar de Z-W kust van Frankrijk preventief vervangen, n.a.v. dit topic.
De motor heeft nog nooit zo mooi gelopen. Alle hikjes zijn verdwenen en hij is idd wat zuiniger. Hij lijkt zelfs makkelijker te starten, maar dat beeld ik mij misschien in.
Ik had het niet tegen mijn vrouw gezegd en die vroeg op een gegeven moment, wat er met die auto was gebeurd, want hij pakte zo goed op bij het wegrijden. En mijn vrouw heeft net zoveel verstand van auto's als een koe van warm eten. Dus het wil wat zeggen, dat het haar zelfs opviel.

Soortgelijke ervaring, voorafgaande aan een lange rit. Alleen hoef ik mijn vrouw daar niet naar te vragen, die heeft er echt geen idee van, wat er zich in die auto afspeelt. Die denkt, dat ik met de versnellingspook steeds in de benzine moet roeren en als er klonten in de benzine zitten, dat ik dan het koppelingspedaal gebruik.
fhaeften
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 18.11.2014 - 21:13  ·  #67
Handig die tabel. Als ik mijn koelwater temperatuur sensor meet bij warme motor [ normaal rijden en dan even stoppen] geeft hij 268 Ohm aan. Lijkt me goed. Kan iemand mij vertellen welke temperatuur een warme motor heeft en welke weerstand daar bij hoort?
Alvast bedankt voor de info!
Herby
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.12.2014 - 12:32  ·  #68
Even wat info voor iedereen:

Het Volvo artikelnummer van de groene temperatuursensor zonder draad is: 30874172

Je kunt ze nu bestellen voor ongeveer €12,50 incl. BTW en verzenden op Ebay :thumb:

Ze zitten trouwens standaard op veel meer merken auto's
Flying Dutchman
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

Goeie tip

· 
Posted: 10.02.2015 - 20:12  ·  #69
Preventief, en omdat we de klachten (plots inhouden, hikken, brommerig/hoogtoerig geluid, hoog verbruik) inmiddels ook wel herkennen, zullen we dit bij onze V70 2.5T (schakel, 2006) ook maar eens vervangen. Zijn de kosten in ieder geval niet. En misschien scheelt het een litertje benzine.

Bedankt voor de tip!
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 10.02.2015 - 23:19  ·  #70
Na het begin van dit topic de temperatuursensor preventief vervangen. Zijn de kosten en de moeite niet, maar voorkomt hiervan afgeleide misrekeningen van het management van de motor. En iedereen waartoe verkeerde info van de manager kan leiden!
GerardD
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.02.2015 - 19:38  ·  #71
Ik heb er ook maar eentje besteld. De symptomen lijken wel erg veel op de probleempjes die ik nog tegen kom.
Ben heel benieuwd of zo iets simpels het gaat oplossen!
Maar voor zo'n klein bedrag kan ik de kans natuurlijk niet laten liggen :-)
rubenverhaaf
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.02.2015 - 19:54  ·  #72
ik heb hem vandaar ook maar preventief vervangen.
voor 13.30 Euro kan het nooit misgaan :)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 17.02.2015 - 22:08  ·  #73
De boel ziet er bij jou wel lekker toegankelijk uit. Ik heb net even onder de kap van m'n T5 gekeken en da's toch echt priegelwerk. De stuurbekrachtigingspomp zit eigenlijk in de weg, net als de thermostaat en nog iets erboven. Eigenlijk amper werkruimte, behalve voor een dunne, verlengde dop 19. Maar die heb ik natuurlijk niet <_<

Hoe dan ook, ik bestel de sensor wel even op eBay. Voor nog geen 9 euro heb je 'm in huis, altijd handig om te hebben.
http://www.ebay.nl/itm/Volvo-C…3f459db141
nicokasper
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 52
Subject:

· 
Posted: 18.02.2015 - 15:17  ·  #74
Twee weken geleden de thermosstaat vervangen. Maar ik ga nu ook maar even de sensor vervangen.
Al een paar weken last van de melding "emissie service vereist" (2000 v70 2.4T)
Al veel dingen vervangen:lmm, lambdasonde, solenoid, distributie op tijd, filters en bougies.
Zou deze sensor ook iets te maken kunnen hebben met de storing? (teveel brandstof inspuiten omdat de temperatuur door de sensor te laag wordt doorgegeven.)
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 18.02.2015 - 17:04  ·  #75
sensor voor 9 euro besteld leg m wel op mn voorraad eventueel te gebruiken. verv angen als ik er zin in heb of de boel toch los heb.

Selected quotes for multi-quoting:   0