Ik heb zelf jaren lang met een oudere generatie Vialle LPI in een 940LPT(135pk op benzine) rond gereden
De groene benzine injectoren waren met 305cc/min goed voor ruim 200pk op B (kan je

en door het Boschnr te googlen)
De LPG injectoren waren de witte van 50PK per stuk, samen dus ook goed voor 200pk op LPG. (idem, onderdeel nr googlen)
Ik heb vervolgens de benzine ECU laten chippen en de boost omhoog gekrikt naar 0,9bar (standaard was 0,35bar)
Ook had ik een aftermarket lambda-indicator aangesloten op de lambdasonde, daarmee kon ik op het dashboard
zien in real time wat het mengsel deed onder de diverse rijomstandigheden (stationair, cruisen, boost), dat is vooral erg belangrijk om te weten als je de boost omhoog hebt gekrikt. Je wil nooit tijdens boost/plankgas dat het mengsel te arm wordt! Tijdens stationair draaien wil je Lambda=1 draaien, dat is APK-schoon)
Resultaat: de LPG-inspuiting
volgde de getunede benzine-mapping. Het mengsel tijdens rijden op LPG bleef prima rijk , ook bij 0,9bar.
Aangezien de B-computer adaptief was en ik hoofdzakelijk op LPG reed werd de adaptatie van de B-ECU gedaan op basis van de lambda waarden feedback tijdens het rijden op LPG. Hierdoor werd het rijden op LPG prima bijgeregeld voor hoge boost.
Ik heb 6 en 1/2 jaar lang met deze auto in deze configuratie gereden, ruim 100kkm. Er heeft na het chiptunen
nooit iemand aan de LPE gezeten!! Die is al die tijd 100% standaard gebleven. Bij normaal gebruik reed die 940 1:8,5 op LPG. APK was nooit een probleem.
m.a.w. als je gaat tunen dan is het zaak dat de LPG-injectoren evenveel 'vermogens ruimte' over hebben als de B-injectoren.
Als dat zo is is het heel aannemelijk dat de auto op LPG gewoon de chiptuning van de B-ECU volgt.
Als je die chiptuning van de B-computer laat doen op RON100 benzine dan sluit je qua tune het beste aan bij LPG.
Nog beter is het om de
ontstekingscurve te optimaliseren voor het rijden op LPG. LPG kan meer vervroeging gebruiken omdat het vlamfront in de verbrandingskamers zich langzamer verplaatst. De verbranding is minder explosief. Daardoor komt de piek verbrandingsdruk iets later na ontsteken. Dus kan je dat ontstekingsmoment iets vervroegen.
Het maakt weinig uit of het gaat om een normaal aanzuigende moter of een turbo moter.
Ik zou het zo als volgt aanvliegen:
- stage-0 (dwz dat de auto eerst 100% error-vrij moet zijn, alles moet 100% werken op benzine)
- Benzine ECU laten chippen.
- monitoren wat de moter doet op LPG (waarschijnlijk prima, tijdje mee rijden zodat de B-ECU zich kan inleren op de LPG-lambda feedback)
- m'n de vervroegingscurve voor draaien op LPG laten optimaliseren.
Beter wordt het niet naar mijn mening.
(Als je nog verder zou willen met tunen op LPG dan zou je de compressie van het moterblok kunnen verhogen. een normaal aanzuigende moter kan tot wel 14:1 draaien op LPG. Daar wordt de moter krachtiger en zuiniger van. Vroeger had Vialle een Renault Megane Coupe 2.0 16V waarmee ze deelnamen aan nationale toerwagen races. Die moter was maximaal geoptimaliseerd voor het rijden op LPG en was echt sneller dan de Benzine Meganes!
Ik de UK zit
www.Jaymic.co.uk die een BMW 2002 raceauto had gebouwd met LPG-injectie, die gebruikten 14:1 als compressie verhoduing. Zelfde verhaal.)