Het nieuwe jaar is bijna daar tijd dus om verder te kijken wat er nog meer mogelijk is.
Ik overweeg sterk om de S60 170PK op LPG te laten chiptuning en dan afgestemd op rijden op LPG. Bij mijn vorige wagen met BRC P&D installatie had ik een speciale chip er in van Conny en het verschil was redelijk groot. Aanzienlijk meer koppel. En volgens mij is dat bij een Volvo ook mogelijk.
Alleen....
Vialle is een gesloten systeem. Niet vrij programmeerbaar, dus die valt af. Ik ontkom dan waarschijnlijk toch niet om mijn LPG installatie om te bouwen naar een BRC P&D systeem, waarmee ik gelijk ook een iets grotere cilindertank in de kofferruimte kan gaan bouwen.
De BRC systemen zijn voor een leek redelijk makkelijk te programmeren. Je blijft afhankelijk van de motor die op benzine draait, en aan de hand daarvan wordt de gasinspuiting geregeld. Een motor chippen op een minimaal RON van 100 moet het mogelijk zijn om de LPG installatie in te leren op deze brandstofkwaliteit. Ik dacht dat het RON getal voor LPG richting 110 ging zo uit mijn hoofd.
Met Vialle weet ik bijna zeker dat ik in de problemen ga komen, met alle vervelende gevolgen van dien. Het kan zijn dat ik deze klus ga "vervolgen" met de montage van een verse cilinderkop voorzien van hardere klepzetels. Over dik 40000 km is de auto toe aan een nieuwe distributieriem. Dan is het bij 300.000 km de vraag hoe lang ik nog kan doorrijden met de huidige kop zonder kleppen stellen. Een rekensommetje levert op dat een verse kop wel eens erg interessant zou kunnen zijn.
Ik zal de komende maanden naar beide vragen verder onderzoek doen. Ik vermoed dat het vermogen van de S60 met LPG tuning minimaal de 190pk kan gaan halen. Ook koppel zou wel eens richting 250nm kunnen gaan. Dit alles natuurlijk op papier. Het verbruik en rijplezier zullen beide in positieve zin verbeteren zo is mijn ervaring bij de BMW.
Ik overweeg sterk om de S60 170PK op LPG te laten chiptuning en dan afgestemd op rijden op LPG. Bij mijn vorige wagen met BRC P&D installatie had ik een speciale chip er in van Conny en het verschil was redelijk groot. Aanzienlijk meer koppel. En volgens mij is dat bij een Volvo ook mogelijk.
Alleen....
Vialle is een gesloten systeem. Niet vrij programmeerbaar, dus die valt af. Ik ontkom dan waarschijnlijk toch niet om mijn LPG installatie om te bouwen naar een BRC P&D systeem, waarmee ik gelijk ook een iets grotere cilindertank in de kofferruimte kan gaan bouwen.
De BRC systemen zijn voor een leek redelijk makkelijk te programmeren. Je blijft afhankelijk van de motor die op benzine draait, en aan de hand daarvan wordt de gasinspuiting geregeld. Een motor chippen op een minimaal RON van 100 moet het mogelijk zijn om de LPG installatie in te leren op deze brandstofkwaliteit. Ik dacht dat het RON getal voor LPG richting 110 ging zo uit mijn hoofd.
Met Vialle weet ik bijna zeker dat ik in de problemen ga komen, met alle vervelende gevolgen van dien. Het kan zijn dat ik deze klus ga "vervolgen" met de montage van een verse cilinderkop voorzien van hardere klepzetels. Over dik 40000 km is de auto toe aan een nieuwe distributieriem. Dan is het bij 300.000 km de vraag hoe lang ik nog kan doorrijden met de huidige kop zonder kleppen stellen. Een rekensommetje levert op dat een verse kop wel eens erg interessant zou kunnen zijn.
Ik zal de komende maanden naar beide vragen verder onderzoek doen. Ik vermoed dat het vermogen van de S60 met LPG tuning minimaal de 190pk kan gaan halen. Ook koppel zou wel eens richting 250nm kunnen gaan. Dit alles natuurlijk op papier. Het verbruik en rijplezier zullen beide in positieve zin verbeteren zo is mijn ervaring bij de BMW.