Cilinderkop 5244S <--> 5224SG 1 op 1 over te zetten ?

 
 
 
 
 
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Cilinderkop 5244S <--> 5224SG 1 op 1 over te zetten ?

 · 
Posted: 22.02.2014 - 18:16  ·  #1
Een Bi-feul motor is in principe exact hetzelfde als de 'gewone' 5244S motor.

Er zijn al hele discussie's of er sowieso wel verschil in het blok zit, behalve een standaard ingebouwde LPG installatie.

Het verschil tussen de 140 en 170pk motor zit ook weer uitsluitend in het motormanagement.

Nu heeft mijn 170pk blok inmiddels 300.000+ km gelopen op Vialle LPG
Enige wat er normaal gesproken aan slijtage gaat voorkomen zijn de kleppen.

Nu is binnenkort de distributie aan de beurt en is er een forumlid dat een geheel gereviseerde Bi-Feul kop aanbied, inc nokkenassen uiteraard.
Gezien het meermerk als de distributie toch vervangen gaat worden lijkt het mij wel wat de kop ook gelijk te vervangen.

Is er ergens nog 'iets' aan de standaard Bi-Feul kop toch anders als aan de gewone kop ?
Ik heb het niet kunnen vinden, maar wellicht iets andere kleplift/nokkenas ??
Klepspeling is ingesteld op LPG, maar ik neem aan dat die klepspeling op zich op dezelfde waarden ingesteld zullen zijn ?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Cilinderkop 5244S <--> 5224SG 1 op 1 over te zetten ?

 · 
Posted: 22.02.2014 - 19:04  ·  #2
De bifuels hebben een andere software mapping dan de 140PK benzine modellen.

Je zou het idd kunnen overwegen bij de eerst volgende distributieriemwissel.

Of er verder geen verschillen zijn durf ik niet veel over te zeggen. Heb weinig kunnen ontdekken in ieder geval.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Cilinderkop 5244S <--> 5224SG 1 op 1 over te zetten ?

 · 
Posted: 22.02.2014 - 19:40  ·  #3
Quote door EnnoE34

De bifuels hebben een andere software mapping dan de 140PK benzine modellen.

Je zou het idd kunnen overwegen bij de eerst volgende distributieriemwissel.

Of er verder geen verschillen zijn durf ik niet veel over te zeggen. Heb weinig kunnen ontdekken in ieder geval.


En de 140PK heeft andere software dan mijn 170 PK, dat snap ik.
Maar de software veranderd niet, dus dan kan ik alle hardware vervangen door exact hetzelfde.


Maar zit er in de kop ook verschillen ?
Andere maat kleppen bv of nokashoogte... veel andere verschillen kunnen er niet zijn.

Van Volvo zijn er verbazend weinig spec's te vinden op internet, ik dacht even snel de artikelnummers te vergelijken van nokkenas/kleppen het 5244S blok met die van de 5244SG blok, dan kan ik er zeker van zijn, maar die onderdelen kan ik gewoon niet los vinden op een betrouwbare site ?
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Cilinderkop 5244S <--> 5224SG 1 op 1 over te zetten ?

 · 
Posted: 22.02.2014 - 19:54  ·  #4
Zijn die artikelnummers in Vida te zien ?

Iemand die ze daar na zou kunnen kijken voor me ? :)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Cilinderkop 5244S <--> 5224SG 1 op 1 over te zetten ?

 · 
Posted: 22.02.2014 - 20:48  ·  #5
Ja heel veel is tot op onderdeelnummer uit te zoeken, dus ook in dit geval.

Voor zover ik me kan herinneren zit er niet veel verschil in.

De 140PK bifuel heeft koppel & vermogen bij andere toerentallen dan een gewone 140PK.

het zou me niets verbazen als een bifuel ietwat andere onstekingswaarden heeft dan een 140PK standaard.

de kop heeft een ander onderdeelnummer, en de klepstoters zijn anders (lees minder hoog).

Verder kan ik uit Vida weinig verschil opmaken.

Het veiligste ben je denk ik af met een kop om zelf te reviseren. Maar dan loop je al gelijk weer tegen hogere kosten aan.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Cilinderkop 5244S <--> 5224SG 1 op 1 over te zetten ?

 · 
Posted: 23.02.2014 - 02:29  ·  #6
Quote door EnnoE34



De 140PK bifuel heeft koppel & vermogen bij andere toerentallen dan een gewone 140PK.

het zou me niets verbazen als een bifuel ietwat andere onstekingswaarden heeft dan een 140PK standaard.

de kop heeft een ander onderdeelnummer, en de klepstoters zijn anders (lees minder hoog).

Verder kan ik uit Vida weinig verschil opmaken.

Het veiligste ben je denk ik af met een kop om zelf te reviseren. Maar dan loop je al gelijk weer tegen hogere kosten aan.


Maar als dat puur in de computer zit, dan zou het geen probleem zijn.

Ontstekingswaarden... dat word ook niet in de kop bepaald, zou dus ook geen probleem moeten zijn.

Blijf ik dus met de vraag waar het verschil in zit :P
Wellicht toch andere legering in klepzetels ?

Klepstoters minder hoog ? ik kan me niet voorstellen wat daar t voor/nadeel van zou kunnen zijn en wat t voor invloed zou kunnen hebben als ik die op mijn 170 blok zou gebruiken. Tenzij ook de open/sluit tijd anders is en de computer daar niet mee overweg zou kunnen.
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Cilinderkop 5244S <--> 5224SG 1 op 1 over te zetten ?

 · 
Posted: 23.02.2014 - 10:36  ·  #7
Anders even op 850forum vragen...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Cilinderkop 5244S <--> 5224SG 1 op 1 over te zetten ?

 · 
Posted: 23.02.2014 - 12:06  ·  #8
Koppel en vermogen wordt bereikt bij hogere toeren. Afhankelijk van het engine nummer wordt gebruik gemaakt van wel of niet verschillende kleppen. Ik vermoed dat het keerpunt zit bij de grote update bij de introductie van de heldere koplampen (my 2005 als ik het goed heb).

Het zou dus zo maar kunnen dat je uit een bifuel kop nooit 170 pk gaat halen, en dat de software in de ECU past bij de LPG / CNG kop.

In vida worden geen aparte typenummers voor de nokkenassen vermeld van een bifuel kop. Ik weet dus ook niet of er verschillen bestaan tussen bifuel en niet bi-fuel. Gezien de andere klepstoters op de uitlaat zijde vermoed ik dat de nokkenas aan uitlaatzijde ook anders is.

Ik zou samenvattend zelf niet de gok nemen op een 170PK een bifuel kop te zetten.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Cilinderkop 5244S <--> 5224SG 1 op 1 over te zetten ?

 · 
Posted: 27.02.2014 - 13:15  ·  #9
Oke, teveel onzekerheid of de SG kop exact hetzelfde is, de gok is te groot om het 'dan toch maar'te doen en er dan achter te komen dat het net niet optimaal werkt.


Een B5244S2 kop... origineel dus de 140PK versie, die zou wel 1 op 1 over te zetten zijn op mijn B5244S 170PK, toch ?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Cilinderkop 5244S <--> 5224SG 1 op 1 over te zetten ?

 · 
Posted: 27.02.2014 - 15:08  ·  #10
Afgaande op de info in dit topic lijkt met deze conclusie idd een goede conclusie. Zeker weten doe je dit natuurlijk nooit, maar het lijkt zeer aannemelijk dat zo'n ombouw voor problemen gaat zorgen.

Wat betreft een originele <<2004 kop, die zou moeten passen.

Wat je ook zou kunnen uitzoeken of een my 99 B5244 kop gaat passen. Het voordeel is dat die hydraulische klepstoters heeft.

Is evt wel een optie om hier nog verder naar te kijken. De motor is te vinden in vroege S80 modellen en MY 99 S70 / V70 modellen.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Cilinderkop 5244S <--> 5224SG 1 op 1 over te zetten ?

 · 
Posted: 01.04.2014 - 20:59  ·  #11
Bij mijn v70II uit maart 2001 is bij 170 k vialle Lpi gemonteerd. Bij 260k heeft hij een koprevisie gehad waarbij een bifuel cylinderkop is gemonteerd. Bifuel is harder en slijyvaster materiaal. Lijkt mij dat het moet kunnen maar check even bij de dealer.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Cilinderkop 5244S <--> 5224SG 1 op 1 over te zetten ?

 · 
Posted: 02.04.2014 - 01:24  ·  #12
Quote door grrroovedude

Bij mijn v70II uit maart 2001 is bij 170 k vialle Lpi gemonteerd. Bij 260k heeft hij een koprevisie gehad waarbij een bifuel cylinderkop is gemonteerd. Bifuel is harder en slijyvaster materiaal. Lijkt mij dat het moet kunnen maar check even bij de dealer.



HHmm... blok zou dan hetzelfde moeten zijn.... Ik rij ook een 2001.

Weet je nog waar ze deze transplantatie hebben uitgevoerd ?

Of het materiaal van Bi-Feul harder/slijtvaster is...daar zijn de geleerden op alle fora het nog niet over eens geloof ik :P
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Cilinderkop 5244S <--> 5224SG 1 op 1 over te zetten ?

 · 
Posted: 02.04.2014 - 11:43  ·  #13
Is uitgevoerd bij Bangarage in Mijdrecht, meen ik en anders in de vestiging Bangarage Amsterdam, een Volvodealer. Zij hebben mij ook het materiaalverhaal verteld. Is door de vorige eigenaar gedaan, maar de details staan gewoon in het systeem van Volvo. Bel ze gewoon even. Mijn kenteken is 70-GX-VZ.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Cilinderkop 5244S <--> 5224SG 1 op 1 over te zetten ?

 · 
Posted: 02.04.2014 - 12:27  ·  #14
Quote door grrroovedude

Is uitgevoerd bij Bangarage in Mijdrecht, meen ik en anders in de vestiging Bangarage Amsterdam, een Volvodealer. Zij hebben mij ook het materiaalverhaal verteld. Is door de vorige eigenaar gedaan, maar de details staan gewoon in het systeem van Volvo. Bel ze gewoon even. Mijn kenteken is 70-GX-VZ.


:*

Ik heb ze gelijk gemailt, zou tof zijn als ik een antwoord krijg dat ze het inderdaad gedaan hebben en het alleen een zaak is van de 'hardware' overzetten :)
Ik hou jullie uiteraard op de hoogte als ik een terugkoppeling krijg :-)
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Cilinderkop 5244S <--> 5224SG 1 op 1 over te zetten ?

 · 
Posted: 02.04.2014 - 16:12  ·  #15
Quote door grrroovedude

Is uitgevoerd bij Bangarage in Mijdrecht, meen ik en anders in de vestiging Bangarage Amsterdam, een Volvodealer. Zij hebben mij ook het materiaalverhaal verteld. Is door de vorige eigenaar gedaan, maar de details staan gewoon in het systeem van Volvo. Bel ze gewoon even. Mijn kenteken is 70-GX-VZ.



Oke, per mail contact gehad met de verkoper van Bangarage die destijds de 70-GX-VZ aan jou verkocht heeft.
De informatie die hij verstrekt... is dat de kop op jouw Volvo de originele gereviseerde kop is die op dat blok hoort. Dus geen Bi-Fuel....

Of die wissel uberhaupt mogelijk is weet hij helaas ook niet.

Wel erg netjes van Bangarage dat ze eea opzoeken en mij daar op zo'n korte termijn een antwoord op kunnen geven, kost ze toch tijd en ze verdienen er niets aan, behalve mijn lof en dank :)




Damn... moet toch ergens iemand te vinden zijn die daar wel een antwoord op kan geven :-/
 
Selected quotes for multi-quoting:   0