Code p0133 obd (trage sensor bank 1 sensor 1)

hardnekkig

Contitour
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Code p0133 obd (trage sensor bank 1 sensor 1)

· 
Posted: 11.12.2020 - 19:34  ·  #1
Hallo allemaal,

Sinds twee weken hebben we een fijne Volvo V70 voor de familie. Ondertussen netjes gemaakt met uitlijnen, twee nieuwe bandjes, beurtje, riempje etc. Bij het uitlezen kwam ik OBD code P0133 tegen zonder dat het lampje brand. Code gereset en maar afwachten wat er gebeurd.
Volgende dag weer gekeken en hij was er weer, ook weer zonder dat het lampje aan was. Nu heb ik niet gereset om eens te kijken of ik iets zou merken. Volgende dag was het lampje aan, met dezelfde code. Geen andere codes aanwezig.
Er is in het recente verleden een nieuwe lambda sensor ingekomen. Merk en type zijn onbekend. (volgens mij niet origineel als ik afbeeldingen op internet bekijk van volvo en denso).

Wat merk ik aan de auto:
- het toerental van de motor zakt na gas loslaten langzaam terug.
- motor draait na terugzakken +- 850 toeren.
- motor draait mooi rond en aarzelt niet bij acceleren.
- starten normaal, zowel warm als koud
- Thermostaat vv, bleef openstaan, sensor lijkt ok

Wat heb ik gedaan:
- Code gereset, blijft dus terugkomen
- Stekkers gereinigd van Lambdasensoren, luchtmassameter en temperatuursensor.
- Gezocht vacuumlek mbv remmenreiniger, geen rooktest.
- Visueel uitlaattraject op lekken gecontroleerd

Heeft alles niks gebracht en nu overweeg ik om een originele lambda sensor te plaatsen tenzij iemand hier met deze code ervaring en een oplossing heeft.

Input is welkom,

Grts Bouke
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

Re: Code p0133 obd (trage sensor bank 1 sensor 1)

· 
Posted: 11.12.2020 - 20:14  ·  #2
Eerst zeker weten dat je geen vacuĆ¼mlek hebt (rooktest). De lambda sensoren zijn aan de prijs en de goedkopere werken vaak niet goed.
Contitour
Forumlid.
Subject:

Het lijkt opgelost........

· 
Posted: 17.12.2020 - 15:33  ·  #3
Ter lering ende vermaak, mijn probleem met code p0133 lijkt opgelost. Er was door de vorige eigenaar een nieuwe eerste lambda sensor gemonteerd en die heb ik er maar eens uitgedraaid. het was een merkloos (Chinees?) ding met wel een passend stekkertje eraan. Omdat ik met remmenreiniger geen vacuumlek was tegengekomen (rooktest is beter!) heb ik toch maar een gokje gewaagd en 2 nieuwe Denso sensoren besteld. Type DOX-1419 voor en DOX-1420 achter (E 136,17, ex BTW voor beide). Sensoren gemonteerd en een paar proefritten gemaakt. Waardes goed op de Live-meter en geen storingscodes tot nog toe. Hopen dat het zo blijft.
Het lijkt er op dat het monteren van een niet originele (Denso in dit geval) lambda sensor dit probleem heeft veroorzaakt. Ik denk dat de oude sensor versleten was en dat er een goedkope nieuwe in is gezet. Probleem niet opgelost, auto verkocht.

Afwachten of het goed blijft gaan.

mvg. Bouke
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: Code p0133 obd (trage sensor bank 1 sensor 1)

· 
Posted: 19.12.2020 - 19:41  ·  #4
Klinkt al een logische en goede oplossing..
Contitour
Forumlid.
Subject:

laatste update

· 
Posted: 20.12.2020 - 14:36  ·  #5
Ik verklaar het probleem voor opgelost, code p0133 is na 800 km niet teruggekomen.

mvg. Bouke

Selected quotes for multi-quoting:   0