combinatie geartronic en sleurhut

 
 
 
 
 
hendrik38
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 99
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

combinatie geartronic en sleurhut

 · 
Posted: 07.02.2013 - 19:59  ·  #1
Wie heeft er ervaring met de geartronic en een sleurhut. Wat lijkt jullie beter? De geartronic in de handmatige stand zetten of automatisch laten? Welk toerental is dan het beste?
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: combinatie geartronic en sleurhut

 · 
Posted: 07.02.2013 - 20:14  ·  #2
Ik rij gewoon met de automaat in de D stand. Echter, met een caravan erachter in heuvel-bergachtig gebied is dat een heel ander verhaal. Daar moet je je verstand erbij gebruiken. Zowel hellingafwaarts als opwaarts zal je goed in de gaten moeten houden wat de automaat doet. Ik gebruik de motor om af te remmen, schakel dan handmatig. Op een helling voorkom ik dat de automaat gaat switchen tussen versnellingen en schakel ik ook zelf.
bluefreefun
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grathem
Leeftijd: 56
Berichten: 182
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: combinatie geartronic en sleurhut

 · 
Posted: 07.02.2013 - 20:20  ·  #3
Ik ben het helemaal eens met Tommie.
Trouwens, in de bergen schakel ik vaak ook zonder caravan zelf, vooral om zoveel mogelijk van het remmend vermogen van de motor gebruik te kunnen maken.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: combinatie geartronic en sleurhut

 · 
Posted: 10.02.2013 - 22:59  ·  #4
@hendrik38,

met de caravan in de zomer de berg op is de koeling van motor en bak kritiek, en kan niet los van elkaar gezien worden aangezien de motorkoelvloeistof ook de atf koelt, en de motor en de bak tegenelkaar aanzitten, en warmte overdragen.

met een hoger toerental van bv 2500tpm ipv 1800 koelt de motor beter omdat de waterpomp harder draait en de koelvloeistof sneller circuleert, ook is de motorolie smering dan beter,
dit koelt dan de atf-koeler ook weer meer,

en de atf pomp in de automaat pomp ook met hoger toerental omdat hij met de krukas meeroteert,
dus de atf warmt minder op, de bak blijft koeler, enz, enz.

als de bak in de drive positie zich in de lock-up nesteld bij ongeveer 1600 tpm koelt de bak sowieso minder, omdat in de lock-up, de atf circulatie door de atf-koeler heen niet meer werkt.

groet,

www.varioclean.nl
koopje
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heesch ( Noord Brabant )
Leeftijd: 66
Berichten: 601
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: combinatie geartronic en sleurhut

 · 
Posted: 10.02.2013 - 23:23  ·  #5
Ik rij sowieso met de caravan in de geartronic omdat in de automaat stand de koppelomvormer constant belast word en de bak constant heen en weer schakeld.
Heb bewust deze keuze al gemaakt in de aanschaf van de auto.
Ga maar eens rijden in de bergen, dan zal je het verschil wel merken.
Op de vlakke wegen zet ik hem in zijn 4 ( rond de 100 km/u ) en wat Varioclean al zegt, met wat meer toeren koelt e.e.a. beter.

succes
 
Selected quotes for multi-quoting:   0