Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 
 
 
 
 
WBLAS
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 10.11.2013 - 18:41  ·  #16
Ik bedoel de drukregelaar van de hogedrukpomp (Bosch CP3), op de foto onderdeel 8.
Willem
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 10.11.2013 - 18:52  ·  #17
Ik neem aan dat je het over deze site hebt.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 10.11.2013 - 18:55  ·  #18
Hier is het nog iets duidelijker te zien.
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 53
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 10.11.2013 - 19:02  ·  #19
Waarom zou de brandstofdrukregelaar zo reageren op lastwissel als hij bij normaal gebruik wel z'n werk doet?
WBLAS
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 10.11.2013 - 19:07  ·  #20
Wanneer je behoorlijk gas geeft neemt het verbruik van de verstuivers toe, ik heb het idee dat de regelklep niet snel genoeg hier op reageert.
Heeft iemand ervaring met de resultaten na vervanging? Verbetert het starten daarna? En natuurlijk heel belangrijk: Lost het mogelijk mijn probleem met het in noodloop schieten op?
Willem
WBLAS
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 11.11.2013 - 18:52  ·  #21
ik ben iets verder. Ik ben het volgende van plan;

- De drukregelaar demonteren en uit elkaar halen. ( http://www.dieselbombers.com/c…rself.html ) (nee ik ga niet vijlen)

Als ik niets vind in de drukregelaar, of in feite de dieselhoeveelheidregelaar;

- Setje pakkingen bestellen voor de pomp, ik weet niet wat er in zit, maar wellicht ook de afdichtingen van de plunjers.

Ik hou jullie op de hoogte. Eerst maar eens een goede dag prikken voor dit project.

Willem
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 11.11.2013 - 19:23  ·  #22
Serieus project.
Ik ben erg nieuwsgierig naar de uitkomst.
Succes.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 11.11.2013 - 19:29  ·  #23
Inderdaad een serieus project! Ik hoop dan ook dat Willem hier de boosdoener mee te pakken krijgt! ;)

Succes gewenst Willem!
willemf58
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoorn
Leeftijd: 66
Berichten: 269
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 11.11.2013 - 21:05  ·  #24
Dag Willem, nummertje 8 op de tekening van de pomp is de M-prop en die regelt direct de druk en druk opbouw aan het eind op de naald zit een klein o- ringetje dat nogal eens beschadigd of als ze helemaal niet meer aanslaan gebroken is.
klep zit met 2 of 3 torx boutjes met ondiepe kop vast dus is soms slecht te demonteren en je kon er geen losse delen voor krijgen er zit een soort Viton-ring in een beetje hardere soort dan gewone O-ringen. Wij hebben ze tegenwoordig gewoon los in het magazijn dus moet te koop zijn.
Wat ik een beetje mis in de diagnostiek: heb je er al een scoop opgehad, kan heel verhelderend werken vooral met af en toe storingen maar lijkt mij duidelijk een drukprobleem.
WBLAS
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 12.11.2013 - 19:56  ·  #25
Beste Willenf58,
kun je mij duidelijk maken waar die o-ring zit? Bedoel je de naald welke het zuigertje van de M-prop bedient?
En die scoop? Ik weet niet eens wat je bedoelt met een scoop. Ik heb geen technische achtergrond, slechts boerenverstand en een laptop met Vida!
Van het weekend eerst maar eens de M-prop bekijken. Het zou mij niet verbazen als de naald vast zit of dat er een vuiltje inzit wat kan zijn vrijgekomen bij het vervangen van het dieselfilter. Wanneer ik alles goed schoon hou lijkt het mij geen kwaad kunnen.
vr.gr.
Willem
WBLAS
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 16.11.2013 - 17:44  ·  #26
Ik heb vandaag de mprop losgehaald en gedemonteerd. niets vreemds kunnen vinden. Tijdens proefrit wederom in noodloop. Vida: te lage brandstofdruk.
Omdat de storing nu steeds vaker voorkomt toch nog eens gekeken naar brandstof toevoer naar de motor.
Een half jaar geleden heb ik dat ook gedaan. Ik heb toen gekeken hoeveel diesel er na het aanzetten van het contact werd opgepompt tot de pomp afsloeg. Bij het oude filter was het toen 450 ml na montage van een nieuw filter ook 450 ml. (toen 333.000 km.) Vandaag gemeten: 150 ml. (357.000 km.) Filter alweer vuil na 25.000 km??
Omdat de pomp in de tank alleen bij het starten werkt verdenk ik deze niet. Kan mij alleen voorstellen dat er mogelijk iets de brandstoftoevoer blokkeert in de tank of een leiding. Ik ga eerst maar eens een filter bestellen en weer meten.
Heeft iemand anders ooit dezelfde meting gedaan? Zo ja, dan hoor ik graag het resultaat.
Willem
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
willemf58
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoorn
Leeftijd: 66
Berichten: 269
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 16.11.2013 - 18:34  ·  #27
Ben net thuis van m'n werk zie dat je hem losgehaald hebt...dit is een proportioneel magneetventiel het is er in diverse uitvoeringen met borinkjes in het huis en dus een O-ring die wel eens kapot gaat (slaat dan niet meer of slecht aan) of te veel lekt (brandstofdruk te laag) in dit geval is het kunststof eind "plaatje" een afdichting die best kan lekken of het plunjertje kan de zaak beduvelen.
Met de scoop kun je stroom, spanning, signalen en frequentie zichtbaar maken en vergelijken met de goede signalen/waardes om op die manier een afwijking op te sporen.
willemf58
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoorn
Leeftijd: 66
Berichten: 269
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 16.11.2013 - 18:36  ·  #28
Hoe hoog is de gewenste pompdruk en de werkelijke pompdruk op het moment van inhouden? is dit inzichtelijk met het diagnose apparaat van Volvo?
willemf58
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoorn
Leeftijd: 66
Berichten: 269
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 16.11.2013 - 18:38  ·  #29
Heb je soms gewoon last van dieselbacterie?? dan zit je filter vol zwart slijm heb ik wel een goed medicijntje tegen hoor gewoon het oude filter even opensnijden/pellen en je weet het 8-)
WBLAS
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 16.11.2013 - 19:24  ·  #30
Het zou mij niets verbazen wanneer er een dieselbacterie inzit. Dat zal ik zien zodra ik het oude filter open zaag, ga ik zeker doen.
Met Vida software kun je de raildruk (hPa) en de stroom (mA) naar de mprop aflezen. je kunt beide ook in een grafiek zetten terwijl je rijdt. De lijnen in de grafiek zie je dan bewegen. Rail normaal +/- 350.000 hPa. Wanneer de druk hoger wordt nemen de mA af, bij lagere druk nemen de mA toe. Enige probleem, er zit een lichte vertraging in de opbouw van de grafiek, 10 รก 20 seconden. Ik kan zien dat op het moment van in noodloop gaan de druk lager is dan +/- 270.000 hPa, direct daarna loopt hij op tot over de 400.000 hPa. Ik denk dat dit gebeurd omdat de inspuiting dan wordt geblokkeerd i.v.m. de noodloop en de motor (en dus de cp3 pomp) dan natuurlijk nog wel toeren maakt.
Ik lees hier op het forum dat noodloop het uitschakelen van de turbo betreft, ik twijfel daaraan. Ik zou niet weten hoe je een turbo zomaar uitschakelt.
Willem
 
Selected quotes for multi-quoting:   0