... wat overigens nooit nodig is als je koelsysteem gewoon dicht is.
Concentraat of antivries moet je wel verdunnen (1:1 is standaard, staat ook op de originele koelvloeistofvaatjes: 50/50 mix).
Het is niet aan te raden dit puur te gebruiken vanwege eerder genoemde reden (als je echt van details houdt: zoek maar eens op soortelijke warmte van water en van glycol, het hoofdbestanddeel van antivries. Dan zal je zien dat water een hogere soortelijke warmte heeft, dus meer warmte opneemt voor dezelfde temperatuursstijging... en dus koelt water beter dan glycol, want het transporteert meer warmte. Maar het bevriest bij 0 graden en kookt bij 100... dus moet je het mengen met een antivries om die grenzen wat op te rekken.
Ook is glycol 'dikker' (hogere viscositeit) dus het wordt minder goed rondgepompt dan water.
Dus... een mengsel van de twee is 'best of both worlds'. Dat heet koelvloeistof.
Koelvloeistof kant-en-klaar kan je eveneens kopen bij de Volvo dealer en is al klaar voor gebruik, daar moet je geen water meer bij gooien, al kan een beetje verdunning echt geen kwaad, daar bevriest het niet van bij temperaturen tot min 20 of zo. Dit is een ander onderdeelnummer dan het eerder genoemde concentraat/antivries. Wel betaal je dus voor de helft water... ongetwijfeld wel gouden Volvo water, dat dan weer wel...
Over koelvloeistof is al veel geschreven hier op dit forum (zie discussies over G11, G12 etc.). Je kan best de Volvo vloeistof gebruiken, het gaat nl. niet alleen om koken of bevriezen, maar ook om de juiste additieven tegen corrosie in blok, radiateur, waterpomp etc. En de vloeistof die Volvo gebruikt is het best afgestemd daarop.
Als je het echt goed wilt doen spoel je je blok door als je toch alles eraf hebt liggen, dan heb je meteen ook je blok en verwarming schoon van oude vloeistof, en weet je zeker dat je niks mengt (sommige vloeistoffen mengen niet goed en kunnen voor problemen zorgen), en ben je weer echt klaar voor een paar jaar.