Controle geartronic bij proefrit S80 II

Hoe herken je mogelijke problemen?

 
 
 
 
 
Stropdas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 107
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Controle geartronic bij proefrit S80 II

 · 
Posted: 30.09.2022 - 09:56  ·  #1
In mijn zoektocht naar een S80 van de 2e generatie heb ik een 2.5T uit 2007 gevonden met geartronic. Als ik het goed heb gevonden zit hier een AWTF-80 SC in. Ik heb weinig ervaring met automaat anders dan CVT in een Toyota Prius wat heel anders werkt. Ik heb er mee gereden en tijdens het rijden vond ik wel dat hij aardig wat toeren maakt tijdens het rijden. Onbekend is of er aan de automaat eerder onderhoud gedaan is of dat er al bijna en kwart miljoen km's dezelfde olie in zit. Zou vervelend zijn om de helft van de aanschaf nog eens uit te geven vanwege de automaat. Wat me ook op viel was dat de auto in de P een vreemde vibratie had die hij in D in stilstand niet heeft. Tijdens het rijden incl. achteruit geen gebonk gevoeld of gehoord.

Hoe kan een automaat tijdens een testrit het best worden gecontroleerd op goede werking en wat zijn de tekenen van een stervende automaat waar een powerflush mogelijk niet afdoende voor zal zijn?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3871
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Controle geartronic bij proefrit S80 II

 · 
Posted: 30.09.2022 - 10:08  ·  #2
Brommen/dreunen in de P-stand kunnen versleten motorsteunen zijn, tenminste bij de P2-chassis Volvo's. Ik weet niet hoe gevoelig de P3 modellen daarvoor zijn.
Anders dan 'schakelt de automaat goed/soepel/zonder bonken' kan je volgens mij weinig doen denk ik.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3818
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Controle geartronic bij proefrit S80 II

 · 
Posted: 30.09.2022 - 11:08  ·  #3
Even bij de dealer langs voor een aankoopkeuring is aan te raden. Of bij één van de forumspecialisten. Automaatbak problemen kunnen erg kostbaar uitpakken dus wel zaak dit goed te laten beoordelen.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1821
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Controle geartronic bij proefrit S80 II

 · 
Posted: 30.09.2022 - 12:37  ·  #4
Een dealer aankoopkeuring voor 100 euro zou ik mij echt serieus besparen. Kun je veel beter idd naar een specialist gaan die goed naar de auto kijkt en ermee gaat rijden.
Stropdas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 107
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Controle geartronic bij proefrit S80 II

 · 
Posted: 30.09.2022 - 14:17  ·  #5
Bedankt voor de reacties. Ik heb gezocht naar een specialist die ook powerflush doet en met Blade (Poika ) contact gehad. De handlaar heb ik laten weten dat ik de auto koop uitgaande van dat er bij de aankoopkeuring geen rare zaken naar boven komen. Even afwchten wat zijn reactie is. Als die niet meer reageert heeft ie er zelf geen vertrouwen in en weet ik ook genoeg.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1821
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Controle geartronic bij proefrit S80 II

 · 
Posted: 30.09.2022 - 15:17  ·  #6
Quote door Stropdas

Bedankt voor de reacties. Ik heb gezocht naar een specialist die ook powerflush doet en met Blade (Poika ) contact gehad. De handlaar heb ik laten weten dat ik de auto koop uitgaande van dat er bij de aankoopkeuring geen rare zaken naar boven komen. Even afwchten wat zijn reactie is. Als die niet meer reageert heeft ie er zelf geen vertrouwen in en weet ik ook genoeg.


Dat is de beste weg👍

Dealer kun je mi beter mijden tenzij voor specifieke onderdelen.

Mijn vader kreeg gisteren een berichtje mbt zijn winterbanden die daar opgeslagen liggen.

2 banden waren 6mm en 2 waren 3mm. Die 2 wilden ze graag vervangen …

Ja dat wil ik ook wel doen voor 522 euro👎
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4317
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Controle geartronic bij proefrit S80 II

 · 
Posted: 01.10.2022 - 05:47  ·  #7
P3 kan ook versleten motorsteun hebben, ik had juist meer trillingen in de D met voet op de rem. Motorsteunen zullen allicht verschillen per motortype, maar de rechter motorsteun (passagierszijde) boven de wielkuip is wel berucht bij de P3, dat is een oliegevulde steun die inzakt waardoor de metalen bracket contact met de carrosserie. Die is wel makkelijk te vervangen.
Behalve uitlezen en bewijsbaar onderhoud (bijv flushen) is er volgens mij niet zoveel te zeggen over een automaat, zolang hij soepel schakelt, geen geluid maakt, niet bonkt, niet slipt...dan zal je de gok moeten nemen denk ik. Risico is er ook bij de handbak ivm dubbelmassa vliegwiel.
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 227
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Controle geartronic bij proefrit S80 II

 · 
Posted: 01.10.2022 - 09:03  ·  #8
Naar mijn ervaring is het bij de controle van de automaat goed om naast normaal ook even hevig te rijden.
Mijn auto schakelt goed bij normaal rijden.
Maar wanneer ik aan lage toeren echt plankgas geef krijgt de automaat soms een 'beroerte' :'( . Dan maakt hij echt veel toeren en knalt dan in versnelling. Bij echt hard remmen knalt hij ook heel soms in de versnelling.
In de manuele stand zijn deze kuren er niet.
(Ja, hoogstwaarschijnlijk heeft mijn automaat dus een probleem $$$$).

Maarten
Skipper
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Limburg
Leeftijd: 58
Berichten: 34
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Controle geartronic bij proefrit S80 II

 · 
Posted: 01.10.2022 - 09:12  ·  #9
Ik heb zo'n 2007 S80 gehad (6 traps geartronic).
Schakelde prima maar toch net niet goed genoeg. Bij vol gebruik van de kickdown had ie met regelmaat harde klappen in de bak (hele auto ging behoorlijk op en neer)
Ben ik mee bij Gery Slot geweest, powerflush gedaan en daarna was het helemaal goed qua zijdezacht schakelen. Echter Gery waarschuwde mij dat de klappen in de bak hierna ook konden voorkomen. Een aantal van deze auto's schijnt een fabrieksfout te hebben in de bak. Als het nog voor zou komen dan betekende dat vervangen van het schakelbrein (duur).
Daarna nog steeds klappen, ik heb 'm ingeruild...
Dus tijdens een testrit meerdere malen de kickdown vol gebruiken, dan weet je of het ook zo'n exemplaar is.
Stropdas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 107
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Controle geartronic bij proefrit S80 II

 · 
Posted: 01.10.2022 - 20:36  ·  #10
De handelaar heeft nog niet gereageerd. Vind het wel een beetje spannend. Staat nog niet op verkocht dus of een andere geintresseerde die hij afwacht voor een betere prijs of geen vertrouwen in een aankoopkeuring. Dan vraag ik Poika of hij mijn huidige auto een specialistcheck kan geven en dan blijf ik lekker doorrijden totdat ik weer een andere interessante wagen tegen kom.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Controle geartronic bij proefrit S80 II

 · 
Posted: 01.10.2022 - 20:50  ·  #11
Een goede test voor een automaat is deze goed warm te rijden (even jagen) en dan verschillende keren even goed op de rem gaan en kijken hoe de automaat omgaat met terug schakelen. Een rotte automaat bonkt bij snel terug schakelen.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2467
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Controle geartronic bij proefrit S80 II

 · 
Posted: 01.10.2022 - 22:44  ·  #12
Quote door Skipper

Ik heb zo'n 2007 S80 gehad (6 traps geartronic).
Schakelde prima maar toch net niet goed genoeg. Bij vol gebruik van de kickdown had ie met regelmaat harde klappen in de bak (hele auto ging behoorlijk op en neer)
Ben ik mee bij Gery Slot geweest, powerflush gedaan en daarna was het helemaal goed qua zijdezacht schakelen. Echter Gery waarschuwde mij dat de klappen in de bak hierna ook konden voorkomen. Een aantal van deze auto's schijnt een fabrieksfout te hebben in de bak. Als het nog voor zou komen dan betekende dat vervangen van het schakelbrein (duur).
Daarna nog steeds klappen, ik heb 'm ingeruild...
Dus tijdens een testrit meerdere malen de kickdown vol gebruiken, dan weet je of het ook zo'n exemplaar is.

Dat klappen is volgens mij een bekend iets bij de 6 traps automaat. Heb al vaker hierover gelezen dat dit voorkomt en men het als irritant ervaart: terecht!
Ik heb het ook een enkele keer ervaren bij mijn T6 bij echt flink in de toeren doortrekken tijdens inhalen, alleen toen kwam het voor en is idd echt irritant.
Skipper
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Limburg
Leeftijd: 58
Berichten: 34
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Controle geartronic bij proefrit S80 II

 · 
Posted: 01.10.2022 - 23:11  ·  #13
@provolvo:
Ik heb het niet over een enkele keer. Vrijwel iedere keer dat ik met 200pk ging inhalen (kickdowm) en dan van het gas ging er een enorme klap mee gepaard, voelbaar in de aandrijfassen en daarmee de wegligging negatief beïnvloeden. Dat is wat anders dan dat de bak het even niet snapt. Dat is schadelijk en dus een baggerconstructie.
Maar nogmaals, het schijnt zo te zijn dat slechts een gering aantal van deze geartronics deze fabrieksfout hebben.
Je zal er maar een treffen....
Stropdas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 107
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Controle geartronic bij proefrit S80 II

 · 
Posted: 05.10.2022 - 16:58  ·  #14
Nog steeds geen reactie van de handelaar gehad. Auto staat nog steeds te koop voor wie interesse heeft in een auto 'zonder verborgen verbreken' waar de verkoper zelf toch niet veel vertrouwen in een aankoopkeuring lijkt te hebben: https://www.marktplaats.nl/v/a…youngtimer Ik blijf vooralsnog in mijn huidige S60 rijden die Poika volgende week even na kijkt. Bijna 4 ton en still going strong :)
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 736
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Controle geartronic bij proefrit S80 II

 · 
Posted: 06.10.2022 - 09:54  ·  #15
Mooie auto en jammer dat de verkoper blijkbaar geen vertrouwen heeft in een aankoopkeuring.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0