Controle waterpomp

 
 
 
 
 
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Controle waterpomp

 · 
Posted: 21.04.2019 - 12:58  ·  #1
Hallo allen,

Zoals bij een aantal al bekend zijn er helaas een aantal goedkope alternatieven te koop voor de waterpomp van onze geliefde Zweedse auto's. Ik heb dit helaas zelf ook recentelijk meegemaakt en gelukkig nog zonder al te veel schade kunnen oplossen.

Het probleem is dat er waterpompen in omloop zijn met een plastic schoepenrad in plaats van metaal zoals standaard vanuit Volvo.Deze schoepen breken na verloop van tijd af/komen los van de as en stopt de circulatie van het koelwater. Hierdoor raakt de motor oververhit en kan dit zelfs leiden tot een kapotte koppakking met alle gevolgen van dien.



Origineel Volvo heeft een Volvo en Aisin logo erop, enkel Aisin is ook voldoende, dit is exact dezelfde alleen niet gebruikt door de dealer. Een blanke behuizing duidt op een ander merk en is het zeer aan te raden deze zo snel mogelijk te laten vervangen. De meeste gaan na een kilometer of 25-35.000 kapot, veel sneller dan de 100.000+ die voor de riem staat.



Nu viel mij op bij het uitwisselen dat het aan de buitenzijde vrij snel te zien is welk type waterpomp geïnstalleerd is.
Door eerste de v-snaar/multiriem weg te halen en de voorste kap van de distributieriem te verwijderen. Als dan het rechter voorwiel eraf is en de flap van de wielkuip aan de kant wordt gevouwen kan je de waterpomp zien zitten en kijken welk merk er is geïnstalleerd.



Bij een originele Volvo waterpomp is dit ook van bovenaf te zien.



Ik hoop dat anderen hier ook iets mee kunnen en alle aanvullingen zijn uiteraard welkom. Ik durf ook niet met zekerheid te zeggen dat dit bij alle types geldt, mijn eigen auto betreft een V70 Classic met een 2.3L 5 cilinder.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Controle waterpomp

 · 
Posted: 21.04.2019 - 13:01  ·  #2
Het is alleen niet te zeggen of er een stalen of plastik rad in zit. Ook bij imitatie pompen worden heel vaak stalen schoepenrad gebruikt. Bijv van conti, hepu, hp, gates etc...

Pas als je de pomp er dus écht naast hebt liggen weetje pas wat erin zit.

Maar super topic dit, voorkomen is beter dan genezen.
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Controle waterpomp

 · 
Posted: 21.04.2019 - 13:05  ·  #3
Quote door Blade

Het is alleen niet te zeggen of er een stalen of plastik rad in zit. Ook bij imitatie pompen worden heel vaak stalen schoepenrad gebruikt. Bijv van conti, hepu, hp, gates etc...

Pas als je de pomp er dus écht naast hebt liggen weetje pas wat erin zit.

Maar super topic dit, voorkomen is beter dan genezen.


Staat er bij deze dan nog een logo op de waterpomp of is die ook helemaal blank? Bij mij was namelijk een Gates distributieriem en SKF rollers gemonteerd alleen op de waterpomp stond helemaal niks. Aan de prijs op de factuur was het ook niet te zien want hiervoor was een hoger bedrag gerekend dan ik voor een originele pomp heb betaald.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Controle waterpomp

 · 
Posted: 21.04.2019 - 13:06  ·  #4
Eigenlijk is het gewoon het beste als je een wagen koopt, een paar honderd euro extra reserveren en de complete distributie doen. En daarbij ook gelijk de waterpomp doen evenals de carterontluchting. Kost wat extra, maar je blok er door stuk gaat ben je de aanschaf van de auto kwijt en wat al niet meer. En dat zet je al sowieso een dikke tig duizend achteruit.....
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Controle waterpomp

 · 
Posted: 21.04.2019 - 13:18  ·  #5
Ja precies, alleen als je weet dat de riem recent is gedaan en je zit een van de logo's staan hoeft die niet. Carterontluchting is dan uiteraard ook nog te controleren maar verdienen allebei zeker wel aandacht.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Controle waterpomp

 · 
Posted: 21.04.2019 - 13:34  ·  #6
Ik kan uit ervaring vertellen dat zowel SKF als INA een pomp hebben met stalen schoepen. Prima spul dus :-)
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Controle waterpomp

 · 
Posted: 21.04.2019 - 13:43  ·  #7
Quote door The Falko

Quote door Blade

Het is alleen niet te zeggen of er een stalen of plastik rad in zit. Ook bij imitatie pompen worden heel vaak stalen schoepenrad gebruikt. Bijv van conti, hepu, hp, gates etc...

Pas als je de pomp er dus écht naast hebt liggen weetje pas wat erin zit.

Maar super topic dit, voorkomen is beter dan genezen.


Staat er bij deze dan nog een logo op de waterpomp of is die ook helemaal blank? Bij mij was namelijk een Gates distributieriem en SKF rollers gemonteerd alleen op de waterpomp stond helemaal niks. Aan de prijs op de factuur was het ook niet te zien want hiervoor was een hoger bedrag gerekend dan ik voor een originele pomp heb betaald.



Voor zover ik weet lang niet altijd. Maar he, ik onthoud niet alles 😜
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 42
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Controle waterpomp

 · 
Posted: 21.04.2019 - 14:25  ·  #8
 
Selected quotes for multi-quoting:   0