Hallo allen,
Zoals bij een aantal al bekend zijn er helaas een aantal goedkope alternatieven te koop voor de waterpomp van onze geliefde Zweedse auto's. Ik heb dit helaas zelf ook recentelijk meegemaakt en gelukkig nog zonder al te veel schade kunnen oplossen.
Het probleem is dat er waterpompen in omloop zijn met een plastic schoepenrad in plaats van metaal zoals standaard vanuit Volvo.Deze schoepen breken na verloop van tijd af/komen los van de as en stopt de circulatie van het koelwater. Hierdoor raakt de motor oververhit en kan dit zelfs leiden tot een kapotte koppakking met alle gevolgen van dien.
Origineel Volvo heeft een Volvo en Aisin logo erop, enkel Aisin is ook voldoende, dit is exact dezelfde alleen niet gebruikt door de dealer. Een blanke behuizing duidt op een ander merk en is het zeer aan te raden deze zo snel mogelijk te laten vervangen. De meeste gaan na een kilometer of 25-35.000 kapot, veel sneller dan de 100.000+ die voor de riem staat.
Nu viel mij op bij het uitwisselen dat het aan de buitenzijde vrij snel te zien is welk type waterpomp geïnstalleerd is.
Door eerste de v-snaar/multiriem weg te halen en de voorste kap van de distributieriem te verwijderen. Als dan het rechter voorwiel eraf is en de flap van de wielkuip aan de kant wordt gevouwen kan je de waterpomp zien zitten en kijken welk merk er is geïnstalleerd.
Bij een originele Volvo waterpomp is dit ook van bovenaf te zien.
Ik hoop dat anderen hier ook iets mee kunnen en alle aanvullingen zijn uiteraard welkom. Ik durf ook niet met zekerheid te zeggen dat dit bij alle types geldt, mijn eigen auto betreft een V70 Classic met een 2.3L 5 cilinder.
Zoals bij een aantal al bekend zijn er helaas een aantal goedkope alternatieven te koop voor de waterpomp van onze geliefde Zweedse auto's. Ik heb dit helaas zelf ook recentelijk meegemaakt en gelukkig nog zonder al te veel schade kunnen oplossen.
Het probleem is dat er waterpompen in omloop zijn met een plastic schoepenrad in plaats van metaal zoals standaard vanuit Volvo.Deze schoepen breken na verloop van tijd af/komen los van de as en stopt de circulatie van het koelwater. Hierdoor raakt de motor oververhit en kan dit zelfs leiden tot een kapotte koppakking met alle gevolgen van dien.
Origineel Volvo heeft een Volvo en Aisin logo erop, enkel Aisin is ook voldoende, dit is exact dezelfde alleen niet gebruikt door de dealer. Een blanke behuizing duidt op een ander merk en is het zeer aan te raden deze zo snel mogelijk te laten vervangen. De meeste gaan na een kilometer of 25-35.000 kapot, veel sneller dan de 100.000+ die voor de riem staat.
Nu viel mij op bij het uitwisselen dat het aan de buitenzijde vrij snel te zien is welk type waterpomp geïnstalleerd is.
Door eerste de v-snaar/multiriem weg te halen en de voorste kap van de distributieriem te verwijderen. Als dan het rechter voorwiel eraf is en de flap van de wielkuip aan de kant wordt gevouwen kan je de waterpomp zien zitten en kijken welk merk er is geïnstalleerd.
Bij een originele Volvo waterpomp is dit ook van bovenaf te zien.
Ik hoop dat anderen hier ook iets mee kunnen en alle aanvullingen zijn uiteraard welkom. Ik durf ook niet met zekerheid te zeggen dat dit bij alle types geldt, mijn eigen auto betreft een V70 Classic met een 2.3L 5 cilinder.