correctie brandstofhoeveelheid ECM

Cilinder 4 wijkt (enorm?) af

 
 
 
 
 
VolvoS60rijder
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almelo
Leeftijd: 58
Berichten: 4
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

correctie brandstofhoeveelheid ECM

 · 
Posted: 21.07.2014 - 15:14  ·  #1
Mijn S60D5 uit 2004 (D5244T) draait niet lekker. 200.000km op de teller. Milde tuning van Fasttech +43pk, +60Nm koppel.

De Volvo dealer heeft in feb op basis van mijn klachten de ECM uitgelezen en constateert de volgende waarden:
ECM correctie brandstofhoeveelheid:
Cilinder 1: -0,24 mm3, toerental 712
Cilinder 2: -1,02 mm3 toerental 718
Cilinder 3: -0,99 mm3 toerental 704
Cilinder 4: 2,48 mm3 toerental 686
Cilinder 5: -0,17 mm3 toerental 684

De volvodealer vervang injector cilinder 4. Zij zeggen dat de injector druppelt ipv verstuift. Direct na vervanging is de waarde: 0,2 mm3

19 juni, bij een beurt, heb ik de waarden opnieuw laten uitlezen. Ditmaal zijn de waarden:
1: -0,72 mm3 / 722
2: -1,41 mm3 / 730
3: -0,53 mm3 / 716
4: 3,77 mm3 / 694
5: -1,07 mm3/ 700

Cilinder 4 blijft wederom achter in toerental, de ECM lijkt dat te corrigeren met extra brandstofinspuiting. Het toerental van de cilinders onderling wijkt meer af dan aanbevolen 10rpm.

Wat moet ik hiermee?
-De motor loopt nog steeds niet lekker/soepel, dieselt iets na.

Ik heb niet zoveel vertrouwen in de dealer, gezien wellicht onterechte vervanging van injector 4. Ik vermoed dat injector 4 keurig deed, wat de ECM van hem vroeg, nl extra inspuiten. Dat hadden ze kunnen controleren door 2 injectoren om te wisselen en opnieuw uit te lezen. Alhoewel de waarde na vervanging wel terugliep naar 0,2mm3..

Iemand concrete ideeen over wat hieraan te doen?


Dank!
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: correctie brandstofhoeveelheid ECM

 · 
Posted: 21.07.2014 - 15:23  ·  #2
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: correctie brandstofhoeveelheid ECM

 · 
Posted: 21.07.2014 - 16:27  ·  #3
Als je, net zoals bij jou auto, een specifiek Diesel probleem hebt is het misschien nuttiger om eens naar een Bosch technisch service punt te gaan.
http://rb-aa.bosch.com/bosch/a…&version=1
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: correctie brandstofhoeveelheid ECM

 · 
Posted: 21.07.2014 - 17:26  ·  #4
De waarden die je opschrijft zijn de retourwaarden van de injectoren. Dat is dus brandstof die weer terug gaat naar de tank. Injector 4 krijgt dus niet meer brandstof ingespoten maar spuit juist te weinig in. Dit kan komen door verstopping (vervuiling) of doordat hij defect is.
Dit kan ook komen door een een slechte aansturing. Bekabeling defect bijvoorbeeld.

Je weet pas of een injector daadwerkelijk stuk is als je hem er uit haalt en test in een speciale kast.

Zomaar een injector vervangen is dus een risico als je hem niet hebt getest.

De test via Vida is niet nauwkeurig en geeft je alleen maar een idee wat er loos is.

Het toerental van cilinder 5 is namelijk bijna hetzelfde als die van 4 maar geeft wel betere waarden af.

Naar iemand toe gaan die de injector dus kan testen buiten de auto is dus verstandiger.
Vanuit daar verder werken.
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 57
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: correctie brandstofhoeveelheid ECM

 · 
Posted: 21.07.2014 - 20:03  ·  #5
Daar heb ik ook eens naar gezocht en kon kiezen uit twee smaken, Diesel Center en Diesel Specialist.
Welke moet je dan hebben?

Daarbij komen er vragen als; Common Rail, Cp1, CP2, CP3. Dan ben ik al weg, snap ik niets van.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: correctie brandstofhoeveelheid ECM

 · 
Posted: 21.07.2014 - 20:30  ·  #6
Ik zou zelf naar een een revisie bedrijf gaan die ze zelf ook kunnen reviseren.

Even een voorbeeld: http://www.lgmotorenrevisie.nl/common-rail-verstuivers/

Wij hebben trouwens common rail verstuivers.
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 46
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: correctie brandstofhoeveelheid ECM

 · 
Posted: 21.07.2014 - 20:51  ·  #7
Ik raad aan om gewoon een retour test te laten doen bij een specialist. Dan weet je direct of de retouropbrengst zoals vida aangeeft klopt. Dan indien nodig de verstuiver vervangen. Ik zou altijd voor n nieuwe gaan. Prijsverschil is niet zo groot, maar je weet wel dat je n goede hebt.
VolvoS60rijder
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almelo
Leeftijd: 58
Berichten: 4
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

verstuiver 4 is al vervangen....

 · 
Posted: 22.07.2014 - 20:13  ·  #8
Dank voor alle goede adviezen,

De volvo dealer heeft verstuiver 4 al vervangen, inclusief de bekabeling maar zonder resultaat. Uit de meting van juni blijkt immers dat de waarde van cilinder 4 en het toerental nog steeds afwijkend is.
Dus om nou de nieuwe verstuiver te laten testen dat zie ik niet zo zitten.

Vraag is echter, wat kan het dan wel zijn en hoe pak ik dit aan?
Op de uitdraai die ik vd VIDA heb gekregen staat brandstofcorrectie ECM. Is dit zeker te weten de retourwaarde? Ik dacht nl dat het juist de extra inspuiting is als de waarde positief is.
VolvoS60rijder
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almelo
Leeftijd: 58
Berichten: 4
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: correctie brandstofhoeveelheid ECM

 · 
Posted: 26.07.2014 - 15:48  ·  #9
Is er misschien nog iemand die mij op weg kan helpen?

Volgens de dealer zou er sprake zijn van een extra inspuiting in cilinder 4 om het achterblijvende toerental te compenseren.
De verstuiver, die al vervangen is, is dus niet zozeer het probleem. Kennelijk is de verbranding minder efficient.
Zou het kunnen dat de kleppen niet goed meer sluiten? klepzittingen & klepstoters vervangen? Van die cilinder of van allemaal? Of moet ik het ergens anders zoeken (zuigerveren, ...)

Hoor graag! Dank alvast.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: correctie brandstofhoeveelheid ECM

 · 
Posted: 26.07.2014 - 17:29  ·  #10
Het toerental van cilinder 5 is toch bijna hetzelfde? Een verschil van 6 is te verwaarlozen.
Dus die cilinder heeft dan ook geen goede verbranding?

Alleen door middel van een compressietest kan geconstateerd worden of er kleppen bv niet meer goed sluiten waardoor er te weinig compressie is.

Je bent naar een dealer gegaan met een probleem, vervolgens word er iets geconstateerd en vervangen en het probleem is niet opgelost.
Waarom ga je niet terug?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0