Mijn S60D5 uit 2004 (D5244T) draait niet lekker. 200.000km op de teller. Milde tuning van Fasttech +43pk, +60Nm koppel.
De Volvo dealer heeft in feb op basis van mijn klachten de ECM uitgelezen en constateert de volgende waarden:
ECM correctie brandstofhoeveelheid:
Cilinder 1: -0,24 mm3, toerental 712
Cilinder 2: -1,02 mm3 toerental 718
Cilinder 3: -0,99 mm3 toerental 704
Cilinder 4: 2,48 mm3 toerental 686
Cilinder 5: -0,17 mm3 toerental 684
De volvodealer vervang injector cilinder 4. Zij zeggen dat de injector druppelt ipv verstuift. Direct na vervanging is de waarde: 0,2 mm3
19 juni, bij een beurt, heb ik de waarden opnieuw laten uitlezen. Ditmaal zijn de waarden:
1: -0,72 mm3 / 722
2: -1,41 mm3 / 730
3: -0,53 mm3 / 716
4: 3,77 mm3 / 694
5: -1,07 mm3/ 700
Cilinder 4 blijft wederom achter in toerental, de ECM lijkt dat te corrigeren met extra brandstofinspuiting. Het toerental van de cilinders onderling wijkt meer af dan aanbevolen 10rpm.
Wat moet ik hiermee?
-De motor loopt nog steeds niet lekker/soepel, dieselt iets na.
Ik heb niet zoveel vertrouwen in de dealer, gezien wellicht onterechte vervanging van injector 4. Ik vermoed dat injector 4 keurig deed, wat de ECM van hem vroeg, nl extra inspuiten. Dat hadden ze kunnen controleren door 2 injectoren om te wisselen en opnieuw uit te lezen. Alhoewel de waarde na vervanging wel terugliep naar 0,2mm3..
Iemand concrete ideeen over wat hieraan te doen?
Dank!
De Volvo dealer heeft in feb op basis van mijn klachten de ECM uitgelezen en constateert de volgende waarden:
ECM correctie brandstofhoeveelheid:
Cilinder 1: -0,24 mm3, toerental 712
Cilinder 2: -1,02 mm3 toerental 718
Cilinder 3: -0,99 mm3 toerental 704
Cilinder 4: 2,48 mm3 toerental 686
Cilinder 5: -0,17 mm3 toerental 684
De volvodealer vervang injector cilinder 4. Zij zeggen dat de injector druppelt ipv verstuift. Direct na vervanging is de waarde: 0,2 mm3
19 juni, bij een beurt, heb ik de waarden opnieuw laten uitlezen. Ditmaal zijn de waarden:
1: -0,72 mm3 / 722
2: -1,41 mm3 / 730
3: -0,53 mm3 / 716
4: 3,77 mm3 / 694
5: -1,07 mm3/ 700
Cilinder 4 blijft wederom achter in toerental, de ECM lijkt dat te corrigeren met extra brandstofinspuiting. Het toerental van de cilinders onderling wijkt meer af dan aanbevolen 10rpm.
Wat moet ik hiermee?
-De motor loopt nog steeds niet lekker/soepel, dieselt iets na.
Ik heb niet zoveel vertrouwen in de dealer, gezien wellicht onterechte vervanging van injector 4. Ik vermoed dat injector 4 keurig deed, wat de ECM van hem vroeg, nl extra inspuiten. Dat hadden ze kunnen controleren door 2 injectoren om te wisselen en opnieuw uit te lezen. Alhoewel de waarde na vervanging wel terugliep naar 0,2mm3..
Iemand concrete ideeen over wat hieraan te doen?
Dank!