Tja.
Canbus is ooit verzonnen om in lastige omgevingen (voertuigen / fabrieken) elektronica aan de ene kant met elektronica aan de andere kant te laten praten zonder storingen en met een mechanisme voor prioriteit (berichten van de acceleratiesensor naar de airbag zijn iets belangrijker dan berichten van de lichtschakelaar naar de koplamp) Op elektrisch nivo is Canbus dan ook juist erg ongevoelig voor storingen. Dus ik vermoed dat die reparatie toch niet helemaal gelukt was...
Toepassen van Canbus in een auto is op zich slim; het scheelt massa's koperdraad (en dus geld en gewicht) en het maakt storing zoeken in principe veel eenvoudiger (omdat alle modules 'intelligent' zijn).
Maar natuurlijk wordt Canbus door veel fabrikanten ook ingezet om het zo moeilijk mogelijk te maken om iets aan een auto te veranderen. Er is geen enkele technische reden waarom een radio of een stoelverwarming eerst 'aangemeld' zou moeten worden in de software, sterker nog, normaal meldt een nieuwe module op een Canbus zichzelf aan. Maar ja, dan verkoop je als dealer alleen nog maar 6 liter olie per 30000 km aan je klanten en daar kun je dan het espresso apparaat in de showroom weer niet van betalen