D5244T Koelwater probleem

 
 
 
 
 
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 28.01.2024 - 22:00  ·  #16
Sterker nog: drukopbouw is wenselijk, en nodig omdat het het kookpunt verhoogt. Is bij elke auto met verbrandingsmotor zo. Maar niet té hoog, dan kunnen verbindingen gaan lekken, knappen er zaken etc. dus daarom heeft de dop een drukmaximum (idd 1,2 of 1,5 bar, in die buurt).
Ik had dit met mijn vorige V70 ook, toen had ik het expansievaatje lek op de rand tussen de onder- en bovenhelft. Ik heb toen mijn systeem gespoeld met een speciale cleaner, daarna gespoeld met tuinslang, daarna demi-water en toen nieuwe kvs, met nieuw vaatje en dop, en toen geen last meer, maar de wetenschappelijke verklaring voor dat dalende en terugkomende peil heb ik niet.

Toevoeging: aub alleen Quote gebruiken om te antwoorden op iets specifieks van een eerder bericht, anders gewoon Reply. Teveel quotes maakt het bericht onleesbaar.
mangelier
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ekshärad, Zweden
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 02.02.2024 - 21:51  ·  #17
Hoi,

Kleine update. Er was al twijfel over de lektest maar inmiddels ben ik nog tegen een ander verhaal aangelopen. De auto is uiteraard voorzien van een SK. Nu was ik een uurtje skiën dacht ik, gezien het vocht in de auto, ik laat de SK lekker aan. Eenmaal boven op de piste zag ik een grote wolk beneden op de parkeerplaats. Dat was inderdaad de XC70. Eenmaal beneden bij de auto rook het sterk naar kvs. Nu vermoed ik dus dat het met de SK te maken heeft. Ik heb de zekering eruit getrokken en de boel weer op niveau gebracht. Fingers crossed dat het de SK is. De eerste 100km zit erop en die geeft 0,0 verschil in niveau, maar ja wat is 100km.

Word vervolgt.

Gr Mark
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2791
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 02.02.2024 - 22:43  ·  #18
Standkachel zorgt wel vaker voor koelvloeistof verbruik, lekkage intern in het branderhuis.. al diverse malen meegemaakt bij verschillende Volvo’s.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1902
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 02.02.2024 - 23:30  ·  #19
Indien het een lek in de standkachel zou zijn, ( iets waar je meestal niet snel aan denkt), treed die lekkage dan enkel op bij gebruik ??

Een zekering eruit halen , voorkomt dat dan lekkage ?
mangelier
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ekshärad, Zweden
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 03.02.2024 - 12:44  ·  #20
Quote door MTE

Indien het een lek in de standkachel zou zijn, ( iets waar je meestal niet snel aan denkt), treed die lekkage dan enkel op bij gebruik ??

Een zekering eruit halen , voorkomt dat dan lekkage ?


Mijn vermoeden is dat hij lekt als hij ingeschakeld is en het dan dus verdampt. Zou de rook ook verklaren voor mijn gevoel. Ik dacht ik kan het altijd even proberen zonder ingeschakelde SK.
Marc-B
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Schaijk
Leeftijd: 59
Berichten: 216
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 03.02.2024 - 13:31  ·  #21
Quote door 1-wiel

Standkachel zorgt wel vaker voor koelvloeistof verbruik, lekkage intern in het branderhuis.. al diverse malen meegemaakt bij verschillende Volvo’s.


Als het tevens als blokverwarming dienst doet, kan ik me daar wel iets bij voorstellen.
Wanneer het puur alleen standkachel is om het interieur te verwarmen, neem ik aan dat deze op diesel werkt, wat het roken kan verklaren.
(Er van uitgaande dat het volgens hetzelfde principe werkt als op een vrachtwagen)
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 03.02.2024 - 13:53  ·  #22
Ook wel een keer gehad, lekkage bij de sk. Maar in mijn geval was er een koelleiding een beetje los en lag er een plasje kvs onder ter hoogte van de sk.
mangelier
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ekshärad, Zweden
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 04.02.2024 - 23:04  ·  #23
Quote door 1-wiel

Standkachel zorgt wel vaker voor koelvloeistof verbruik, lekkage intern in het branderhuis.. al diverse malen meegemaakt bij verschillende Volvo’s.


Zie je comment nu pas. Inmiddels alweer een goeie 200km gereden en niveau blijft stabiel. Herken je de rook, witte rook, tijdens het verwarmen? Dus eigenlijk pas wanneer de brandstof ook ingeschakeld is. En dan heb ik het over serieus rook. Niet als hij normaal ingeschakeld is. Het komt overal onder de auto vandaan met dikke pluimen. Dat je op het punt staat de hulpdiensten in te schakelen. :-)
mangelier
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ekshärad, Zweden
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 04.02.2024 - 23:09  ·  #24
Quote door ohz274

Ook wel een keer gehad, lekkage bij de sk. Maar in mijn geval was er een koelleiding een beetje los en lag er een plasje kvs onder ter hoogte van de sk.


Helaas dat bij mij niet. Wel ligt er steeds aan de andere kant een korrel achtige substantie die ik nog niet kan thuisbrengen... gedroogd kalk met een rose achtig kleurtje zou ik zeggen als ik het moet omschrijven. Terwijl mijn kvs blauw is.. het is mij nu twee keer opgevallen maar in de sneeuw, dus of de sneeuw ook wat doet wat het deze substantie maakt, zeg het maar.
mangelier
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ekshärad, Zweden
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 04.02.2024 - 23:14  ·  #25
Quote door Marc-B

Quote door 1-wiel

Standkachel zorgt wel vaker voor koelvloeistof verbruik, lekkage intern in het branderhuis.. al diverse malen meegemaakt bij verschillende Volvo’s.


Als het tevens als blokverwarming dienst doet, kan ik me daar wel iets bij voorstellen.
Wanneer het puur alleen standkachel is om het interieur te verwarmen, neem ik aan dat deze op diesel werkt, wat het roken kan verklaren.
(Er van uitgaande dat het volgens hetzelfde principe werkt als op een vrachtwagen)


Ja hij doet ook dienst als blokverwarming. Zelfs vanaf 0 graden helpt hij de motor nog om snel op temperatuur te komen. Dus daarom nu de zekering van de sk zelf verwijderd zodat hij niet inschakeld, het blijft hier nog wel even onder de 0... dus helaas geen warme auto in de ochtend. Zo ver mij bekend is het principe hetzelfde als bij de vrachtwagen.
mangelier
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ekshärad, Zweden
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 03.03.2024 - 19:08  ·  #26
Even een update:

Na het verwijderen van de zekering nog eenmaal een beetje KVS bijgevuld. Nadien een rit naar NL gemaakt en terug van totaal <3200km. Geen enkel probleem gehad! Dus nu zoeken naar het probleem in de standkachel waarom deze lekt. Mocht iemand hier een tip hebben, ik heb nog nooit een standkachel probleem gehad, dan hoor ik dat graag. Ik hoop komende week hier een begin mee te maken zodat ik er zeker van ben dat ik volgend jaar met min 20 en kouder er wel weer warmpjes bij kan zitten. Na het verwijderen van de zekering en resetten van de melding met Vida wil de SK ook niet meer starten dus er is wel zeker een probleem. Ik heb in een ander bericht al eens iets gelezen van een KVS probleem icm met de SK en toen sprak 1-wiel over een drukgroep, kan dit het probleem zijn?

Gr Mark
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2791
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 04.03.2024 - 18:32  ·  #27
Hallo Mark.
Drukgroep zit er niet in de Standkachel, drukbalans wel..
Als je standkachelhuis vol met koelvloeistof staat zal de brander niet meer opgestart kunnen worden..
Bumper demonteren en standkachel uit elkaar halen en kijken wat er mis is…
Drukbalans en ventilator zijn samen met de waterpomp van de standkachel de meeste veroorzakers van storing/niet starten…
 
Selected quotes for multi-quoting:   0