D5244T Koelwater probleem

 
 
 
 
 
mangelier
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ekshärad, Zweden
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 26.01.2024 - 16:06  ·  #1
Laat ik beginnen met, dit is mijn eerste post dus mocht ik hem verkeerd geplaatst hebben alvast mijn excuses.

Het is even uit mijn comfort zone stappen maar ga toch even hulp vragen :-)

Onlangs goedkoop een XC70 D5 2002 kunnen aanschaffen. Uiteraard was er het een en ander mee en vandaar de prijs.

Inmiddels het nodige gemaakt en hij rijdt fantastisch! Zeker in de verse sneeuw :lol:

Het probleem:

Sterke vacuum in het koelwater reservoir. Wanneer ik de dop losdraai komt hij weer op het oorspronkelijke niveau.

Inmiddels de dop vervangen van het reservoir, en de waterpomp maar helaas na enige tijd toch weer hetzelfde probleem. Nou moet ik wel zeggen, dat dit sinds vervangen van de waterpomp de eerste keer was en de eerste echte lange rit. Wanneer er nog lucht was zou ik het andersom verwachten en een daling van het pijl. Of zie ik dit verkeerd?

Het koelwater blijft fris en zo ook de dop van de olie. De pijlstok geprobeerd in de brand te steken maar ook niks. En na 100x het schema bekijken, eigenlijk geen nieuwe ideen. Uiteraard zou je denken aan een lekke koppakking maar alle indicaties zijn wat mij betreft tegen. Er is nog één ding in de planning en dat is een CO2 check echter moet ik daarvoor een stukje rijden, dus deze wou ik als allerlaatste optie bewaren.

Hopelijk heeft iemand hier nog een idee :-)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Gr Mark
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 26.01.2024 - 22:20  ·  #2
verlies je ook koelvloeistof?
mangelier
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ekshärad, Zweden
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 26.01.2024 - 23:28  ·  #3
Nee geen druppel verlies. Hij zakt maar wanneer ik de dop losdraai komt hij omhoog en is hij weer op hetzelfde niveau. Heb zelfs een markering gezet om zeker te zijn.
mangelier
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ekshärad, Zweden
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 27.01.2024 - 18:55  ·  #4
Nou ik ben eruit. Koppakking. Nu dus koppakking vervangen. Iemand een idee over vlakken van de kop? Gaan nogal verschillende berichten rond over het wel of niet doen. En staan de aanhaal momenten in Vida?

Ow en ik zag dat ik 2002 had staan als bj maar hij is zelfs van 2003 :-)
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1902
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 27.01.2024 - 19:12  ·  #5
Quote door mangelier

Nou ik ben eruit. Koppakking. Nu dus koppakking vervangen. Iemand een idee over vlakken van de kop? Gaan nogal verschillende berichten rond over het wel of niet doen. En staan de aanhaal momenten in Vida?

Ow en ik zag dat ik 2002 had staan als bj maar hij is zelfs van 2003 :-)


Ben geen technicus maar heb wel altijd begrepen dat je de boel idd moet vlakken.


Obv welke test ben je uiteindelijk tot deze conclusie gekomen ?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 27.01.2024 - 22:39  ·  #6
volgens mij hoeft vlakken niet altijd hangt af van plek en wijze van lekkage oa. vlakheid checken laten eventueel. Blade?

oja en voor een virtuele pc met windows 8 met VIDA (op elke laptop/pc te draaien met bv win 10 of 11) stuur even een PM.

kun je zelf onderdelen zoeken en werkplaatshandboek bekijken. voor dikke 20 euro interface dr bij en je kunt helemaal los.

met zoveel volvo,s een must lijkt me.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
mangelier
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ekshärad, Zweden
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 28.01.2024 - 19:19  ·  #7
Quote door MTE

Quote door mangelier

Nou ik ben eruit. Koppakking. Nu dus koppakking vervangen. Iemand een idee over vlakken van de kop? Gaan nogal verschillende berichten rond over het wel of niet doen. En staan de aanhaal momenten in Vida?

Ow en ik zag dat ik 2002 had staan als bj maar hij is zelfs van 2003 :-)


Ben geen technicus maar heb wel altijd begrepen dat je de boel idd moet vlakken.


Obv welke test ben je uiteindelijk tot deze conclusie gekomen ?


Heb een CO2 lektest laten doen echter twijfel ik, een dag later, zelfs daar aan.

Ik heb het nooit eerder meegemaakt maar kun je deze testen hergebruiken? Dus weer zuurstof bij de vloeistof tot hij de originele kleur weer heeft en terug in de fles ermee?
mangelier
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ekshärad, Zweden
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 28.01.2024 - 19:25  ·  #8
Quote door GRUNNS60

volgens mij hoeft vlakken niet altijd hangt af van plek en wijze van lekkage oa. vlakheid checken laten eventueel. Blade?

oja en voor een virtuele pc met windows 8 met VIDA (op elke laptop/pc te draaien met bv win 10 of 11) stuur even een PM.

kun je zelf onderdelen zoeken en werkplaatshandboek bekijken. voor dikke 20 euro interface dr bij en je kunt helemaal los.

met zoveel volvo,s een must lijkt me.


Met deze autos ben ik al voorzien van een DICE en Vida en Vdash :-)

Ik bedacht na het stellen van de vraag dat ik misschien deze info ook uit Vida kon halen. Ik ben zelf meer iemand die Vida meer gebruikt voor fout opsporing dan voor informatie, ik moet het mij nog aanleren dat Vida hier ook bij kan helpen.

Maar eens het is een must, ik neem hem zelfs altijd mee bij het aankopen van een auto, even kijken wat er achter de schermen gezegd wordt over de auto :-)
mangelier
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ekshärad, Zweden
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 28.01.2024 - 19:30  ·  #9
Quote door GRUNNS60

volgens mij hoeft vlakken niet altijd hangt af van plek en wijze van lekkage oa. vlakheid checken laten eventueel. Blade?

oja en voor een virtuele pc met windows 8 met VIDA (op elke laptop/pc te draaien met bv win 10 of 11) stuur even een PM.

kun je zelf onderdelen zoeken en werkplaatshandboek bekijken. voor dikke 20 euro interface dr bij en je kunt helemaal los.

met zoveel volvo,s een must lijkt me.


Bedankt voor het document!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 28.01.2024 - 19:47  ·  #10
Quote door mangelier

Ik heb het nooit eerder meegemaakt maar kun je deze testen hergebruiken? Dus weer zuurstof bij de vloeistof tot hij de originele kleur weer heeft en terug in de fles ermee?


Dan zou je moeten weten welke chemische reactie de kleurverandering teweeg brengt, om te bekijken of die omkeerbaar is, maar lijkt me onwaarschijnlijk. Daarnaast is de vloeistof ook vervuild door verbrandingsresten en andere gassen, dus het is niet meer hetzelfde mixje als toen je begon.
mangelier
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ekshärad, Zweden
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 28.01.2024 - 19:57  ·  #11
Quote door Bolbo

Quote door mangelier

Ik heb het nooit eerder meegemaakt maar kun je deze testen hergebruiken? Dus weer zuurstof bij de vloeistof tot hij de originele kleur weer heeft en terug in de fles ermee?


Dan zou je moeten weten welke chemische reactie de kleurverandering teweeg brengt, om te bekijken of die omkeerbaar is, maar lijkt me onwaarschijnlijk. Daarnaast is de vloeistof ook vervuild door verbrandingsresten en andere gassen, dus het is niet meer hetzelfde mixje als toen je begon.


Dit was mijn idee ook.

Vandaar mijn twijfel over de uitslag van de test, zeker nu na het vervangen van de waterpomp en 300km rijden 1 melding heb gehad over laag niveau en na het toen ontluchten er verder geen meldingen meer zijn geweest. Tevens geen enkele andere indicatie verder.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1902
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 28.01.2024 - 20:16  ·  #12
Quote door mangelier

Quote door MTE

Quote door mangelier

Nou ik ben eruit. Koppakking. Nu dus koppakking vervangen. Iemand een idee over vlakken van de kop? Gaan nogal verschillende berichten rond over het wel of niet doen. En staan de aanhaal momenten in Vida?

Ow en ik zag dat ik 2002 had staan als bj maar hij is zelfs van 2003 :-)


Ben geen technicus maar heb wel altijd begrepen dat je de boel idd moet vlakken.


Obv welke test ben je uiteindelijk tot deze conclusie gekomen ?


Heb een CO2 lektest laten doen echter twijfel ik, een dag later, zelfs daar aan.

Ik heb het nooit eerder meegemaakt maar kun je deze testen hergebruiken? Dus weer zuurstof bij de vloeistof tot hij de originele kleur weer heeft en terug in de fles ermee?



Is zo’n test zo duur dan , dat je m wilt bewaren ? Geen idee overigens waar je zoiets zou kunnen kopen.

Kwam dit tegen over dit onderwerp voor wat het waard is. https://www.anwb.nl/experts/au…4gasmeting

Als je nu echter geen kvs niveau ziet dalen ( zou het even goed bijhouden over iig 1000km) zie ik geen reden voor een koppakking actie, maar das mijn gedachte.
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 56
Berichten: 373
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 28.01.2024 - 20:23  ·  #13
Ha Mark,

Bij mijn v70 2.5T benzine zakt het KVS niveau ook altijd wanneer de motor koud is. Bij koude motor is het niveau precies tussen min en max. Bij warme motor staat het niveau net onder het max streepje. Ook blijft er altijd wel iets van druk staan op het KVS expansievat, dus wanneer je de dop iets lost na een ritje zakt het niveau ook weer. De dop laat pas druk af als deze (uit mijn hoofd) meer is dan 1,5 bar... Ik verlies verder ook geen KVS en heb ook nog nooit een melding gehad dat het KVS niveau te laag is ofzo. En volgens mijn uiterst kundige en hier welbekende volvospecialist Poika zakt het niveau altijd iets bij Volvo's wanneer je de KVS bij onderhoud op niveau max vult. Kortom: maak je je niet gewoon te druk? Het is normaal dat het systeem wat druk opbouwt volgens mij. In je openingspost heb je het over 'een sterk vacuüm' : is dat niet verkeerd om geredeneerd en bedoel je niet gewoon druk?

Groet, Erik
mangelier
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ekshärad, Zweden
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 28.01.2024 - 21:33  ·  #14
Quote door Spier1968

Ha Mark,

Bij mijn v70 2.5T benzine zakt het KVS niveau ook altijd wanneer de motor koud is. Bij koude motor is het niveau precies tussen min en max. Bij warme motor staat het niveau net onder het max streepje. Ook blijft er altijd wel iets van druk staan op het KVS expansievat, dus wanneer je de dop iets lost na een ritje zakt het niveau ook weer. De dop laat pas druk af als deze (uit mijn hoofd) meer is dan 1,5 bar... Ik verlies verder ook geen KVS en heb ook nog nooit een melding gehad dat het KVS niveau te laag is ofzo. En volgens mijn uiterst kundige en hier welbekende volvospecialist Poika zakt het niveau altijd iets bij Volvo's wanneer je de KVS bij onderhoud op niveau max vult. Kortom: maak je je niet gewoon te druk? Het is normaal dat het systeem wat druk opbouwt volgens mij. In je openingspost heb je het over 'een sterk vacuüm' : is dat niet verkeerd om geredeneerd en bedoel je niet gewoon druk?

Groet, Erik


Hoi Erik,

Nou ik zeg vacuum gezien het pijl daalt en wanneer ik de dop losmaak het weer omhoog komt. Of zeg je de druk word idd opgebouwd in het vat en drukt de vloeistof naar beneden?

Mijn niveau is koud in het midden. Warm staat deze gelijkt maar wanneer ik gas geeft daalt hij naar min. Tijdens het rijden kwam dan wel eens de melding maar als ik dan het gas losliet verdween hij.

Nu na het vervangen van de waterpomp een keer de melding nog gehad en verder niet meer.

Wat jij zegt klopt misschien, dat ik mii te druk maak. Ik heb besloten de komende week er niet naar te kijken tenzij het lampje gaat branden. Wel gooi ik voor de zekerheid een flesje in de kofferbak maar ik ga niet meer steeds naar het niveau kijken.

Gr Mark
mangelier
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ekshärad, Zweden
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: D5244T Koelwater probleem

 · 
Posted: 28.01.2024 - 21:41  ·  #15
Quote door MTE

Quote door mangelier

Quote door MTE

Quote door mangelier

Nou ik ben eruit. Koppakking. Nu dus koppakking vervangen. Iemand een idee over vlakken van de kop? Gaan nogal verschillende berichten rond over het wel of niet doen. En staan de aanhaal momenten in Vida?

Ow en ik zag dat ik 2002 had staan als bj maar hij is zelfs van 2003 :-)


Ben geen technicus maar heb wel altijd begrepen dat je de boel idd moet vlakken.


Obv welke test ben je uiteindelijk tot deze conclusie gekomen ?


Heb een CO2 lektest laten doen echter twijfel ik, een dag later, zelfs daar aan.

Ik heb het nooit eerder meegemaakt maar kun je deze testen hergebruiken? Dus weer zuurstof bij de vloeistof tot hij de originele kleur weer heeft en terug in de fles ermee?



Is zo’n test zo duur dan , dat je m wilt bewaren ? Geen idee overigens waar je zoiets zou kunnen kopen.

Kwam dit tegen over dit onderwerp voor wat het waard is. https://www.anwb.nl/experts/au…4gasmeting

Als je nu echter geen kvs niveau ziet dalen ( zou het even goed bijhouden over iig 1000km) zie ik geen reden voor een koppakking actie, maar das mijn gedachte.


Nee volgens mij niet, althans in Zweden omgerekend ongeveer 100euro en hier zit dan een fles vloeistof en tester in een koffer. De vloeistof kun je nabestellen. Snap daarom het hergebruik niet zo.

Dank voor het meedenken. Ik zit nu op zon 300km en nog geen verschil zichtbaar. Eenmaal ontlucht na het vervangen van de waterpomp. Ik heb besloten, mede door jullie reacties, dat ik het ga aankijken en idd over een km of 1000 weer eens ga kijken of bij een melding uiteraard.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0