D5244T14 motor 0w30 naar 5w30

 
 
 
 
 
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 169
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

D5244T14 motor 0w30 naar 5w30

 · 
Posted: 30.04.2021 - 17:06  ·  #1
Nu 237.000 km gelopen het blok wat is het best ? gewoon de voorgeschreven 0w30 aanhouden of naar 5w30 gaan ?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5086
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: D5244T14 motor 0w30 naar 5w30

 · 
Posted: 30.04.2021 - 19:24  ·  #2
Hoe is je olieverbruik nu?
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 169
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: D5244T14 motor 0w30 naar 5w30

 · 
Posted: 01.05.2021 - 14:54  ·  #3
Hebben de wagen pas sinds een week ofzo
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 723
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: D5244T14 motor 0w30 naar 5w30

 · 
Posted: 01.05.2021 - 15:34  ·  #4
Ik heb onderstaande olie bij 150.000 km stand in mijn turboloze S60 gedaan en over 15.000 km ofwel bij 165.000 km gaat het er weer in.
Besteld bij Winparts.
Motorolie Kroon-Oil 34446 Torsynth 5W40 1L Motorolie Kroon-Oil 34447 Torsynth 5W40 5L

Het ene litertje ligt in de achterbak voor als er wat bij moet.
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 56
Berichten: 359
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: D5244T14 motor 0w30 naar 5w30

 · 
Posted: 01.05.2021 - 16:12  ·  #5
De laatste keer na vervangen carterventilatie en preventieve oliedruk herstelreparatie heeft Poika mijn V70 2.5T gevuld met Kroon Specialsynth MSP 5W-40:

https://www.kroon-oil.com/nl/c…5w-40/557/
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 1019
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: D5244T14 motor 0w30 naar 5w30

 · 
Posted: 01.05.2021 - 16:51  ·  #6
Ik zou gewoon de voorgeschreven olie gebruiken. Mocht je gedurende 15000 km olie verbruik meten, dan kun je altijd nog overwegen om van olie te wijzigen.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 1633
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: D5244T14 motor 0w30 naar 5w30

 · 
Posted: 02.05.2021 - 09:32  ·  #7
Boven de 1,5 a 2 ton kan je prima van olie veranderen toch? De toleranties zijn dan wat anders geworden lijkt me.
Vandaar de vraag van Richard naar het verbruik.
Die originele 0w30 olie is vrij dun (wel leuk voor een lange koude winter als die ooit komt 😉)

Dus bij een hogere km stand staat het je vrij om e.e.a te wijzigen lijkt me.
Die genoemde 5w30 of 5w40 zijn dan prima toch? Wel kan je brandstofverbruik in theorie ietsje pietsje toenemen, maar verwacht daar niet te veel van. Zelf denk ik dat deze iets dikkere variant beter voor je motor zal zijn.. Maar dat zijn slechts mijn gedachten😇🙏

0w30 norm voor olie heeft meneer Volvo voor het milieu gedaan, niet zozeer voor het welzijn van de auto noch de portemonee van de eigenaar/bestuurder.
(Niet verder vertellen: in mijn P3 kar moet 0w20... zucht..)
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 873
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: D5244T14 motor 0w30 naar 5w30

 · 
Posted: 02.05.2021 - 10:06  ·  #8
Quote door Spier1968

De laatste keer na vervangen carterventilatie en preventieve oliedruk herstelreparatie heeft Poika mijn V70 2.5T gevuld met Kroon Specialsynth MSP 5W-40:

https://www.kroon-oil.com/nl/c…5w-40/557/


Die heb ik ook in m’n 2.5T, origineel zat er ook 0W30 in maar dat is volgens mij voorgeschreven om milieu-eisen te halen.
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 169
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: D5244T14 motor 0w30 naar 5w30

 · 
Posted: 02.05.2021 - 10:29  ·  #9
ja dikte warm blijft w30
 
Selected quotes for multi-quoting:   0