D5244t4> Olie scheider naast olie filter: bron voor slurrie in de intercooler

Geeft deze vaker problemen?

martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

D5244t4> Olie scheider naast olie filter: bron voor slurrie in de intercooler

· 
Posted: 11.11.2018 - 22:38  ·  #1
Kan iemand meedenken:

Ik heb recent de EGR software matig dicht laten zetten bij Obbe in Elst. Hierbij bleek dat inmiddels het inlaattraject zo vervuild is dat de wervelklep bediening losspringt. Omdat ik de EGR dicht het laten zetten wilde ik alvast beginnen met het schoonmaken van de EGR. Hierbij viel het mij op dat deze, ondanks een reiniging een maand eerder alweer behoorlijk vuil was. Geen roet, maar behoorlijk wat slurrie.
Ik vermoed dus meerdere oorzaken, waarbij het dichtzetten van de EGR 1 van de oplossingen is.

De wagen heeft een paar jaar weinig KM gereden, dus ook dit verklaard veel interne vervuiling.

Ik ben wel verder gaan zoeken naar andere oorzaken.

Zo kwam ik op het volgende:
Naast het filterhuis van een D5 blok zit volgens Vida de oliescheider.
Kan het zo zijn dat vervuiling in dit element oorzaak kan zijn van het zo snel aankoeken van de EGR klep, buis en inlaat?

Voordat ik de inlaat en wervelklep ga schoonmaken, wil ik zeker weten dat de bron is aangepakt.

Ik kan geen hits vinden qua trekwoorden op een probleem met de oliescheider, dus aan jullie de vraag?

Ervaringen met vervuiling van de oliescheider?
staaf
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: D5244t4> Olie scheider naast olie filter: bron voor slurrie in de intercooler

· 
Posted: 11.11.2018 - 22:58  ·  #2
Martijn,

Ik vrees dat dit normaal is, in de dampen van de carterontluchting zit nog steeds wat olie, deze gaat mee het inlaatkanaal in.
Die olieafscheider is gewoon een 'catch can' die de olie zo goed en zo kwaad het kan uit de carterdampen haalt.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: D5244t4> Olie scheider naast olie filter: bron voor slurrie in de intercooler

· 
Posted: 11.11.2018 - 23:04  ·  #3
[quote="staaf"]
Martijn,

Ik vrees dat dit normaal is, in de dampen van de carterontluchting zit nog steeds wat olie, deze gaat mee het inlaatkanaal in.
Die olieafscheider is gewoon een 'catch can' die de olie zo goed en zo kwaad het kan uit de carterdampen haalt.
[/quote]

Ik ken het principe van carter ontluchting maar ook het doel van een olie scheider. En omdat het een behoorlijk verschil van vervuiling is tov mijn oude D5, zit in mijn hoofd met het idee dat de scheider slecht wegloopt en het vervolgens opslaat in het inlaat traject.
staaf
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 12.11.2018 - 09:28  ·  #4
Kan je het ontluchtingsslangetje niet gewoon afkoppelen en in een flesje of zo opvangen voor een tijdje?

Ik zie het momenteel niet goed voor me, maar ik dacht dat de afvoer van de dampen bij de V70NN D5 gebeurd in de grote inlaatbuis die voor de motor loopt. Ik dacht zelfs dat het daar was waar een electrische aansluiting opzit voor ik meen een electrische verwarming van de verbinding. Bij mijn motor stond dit ook goed vet.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 12.11.2018 - 14:15  ·  #5
IK kan me nog herinneren dat ik vroeger wel eens een potje naast het blok had gemonteerd waarop ik de carterventilatie had aangesloten. De dampen konden via extra gaatjes ontsnappen naar de buitenlucht en de gecondenseerde olie bleef in het potje zitten. De inlaat bleef op die manier perfect schoon en had nauwelijks tot geen vervuiling meer in de motor.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 12.11.2018 - 14:45  ·  #6
Als permanente oplossing moet je dat echt niet willen. De carter-dampen komen dan ook lekker het interieur in via de luchtinlaat.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 12.11.2018 - 16:27  ·  #7
Daar heb je gelijk in. Dit stamt ook uit de tijd dat ik nog ergens begin 20 was ofsow, toen dacht je niet zo na over dat soort neven effecten :lol:
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.11.2018 - 17:59  ·  #8
Ik ben daar kwaadschiks achtergekomen... niet via de carterontluchting maar via een lekke lasnaad op de uitlaat trok mijn ventilatie (bij mijn vorige auto) uitlaatgassen de cabine in waardoor ik vrij snel behoorlijke koppijn kreeg... bij koude motor kon je het ruiken dus kon ik het probleem wel opsporen, maar laten lassen was lastiger op die plek (lasnaad catalysator), uiteindelijk een sloopdeel gemonteerd. Toch tot het zover was nog een tijdje mee rondgereden en moest ik bij elk stoplicht de ventilatie uitzetten anders was het echt niet te harden.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.11.2018 - 18:14  ·  #9
Dit terwijl nog niet zo gek lang geleden open carterventilatie heel normaal was.... En ja, ook bij Volvo
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.11.2018 - 22:29  ·  #10
Vanavond de olie afscheider opengemaakt. Hier loopt alles gewoon normaal weg. Geen ophoping van olie te zien. Ook het membraam bovenin het potje is intact.

Eigenlijk had ik veel beter eerst de inlaatbuis in het zuigende gedeelte los kunnen maken.
Dan had ik al kunnen zien dat de mate van carterventilatie niet bijzonder veel is.

Ook het drukgedeelte, de slang voor de gasklep valt niet echt op.
Maar na de EGR klep is het huis zeiknat en zwart als een tor. Ondanks het feit dat de EGR inmiddels dicht staat.

Dan kom ik weer bij mijn oude D5. Daarin zat wel roet maar wat altijd relatief droog.

Ik kijk het een paar weken aan. Vanavond alles waar schoon gemaakt
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.11.2018 - 08:57  ·  #11
Lekt de EGR geen koelwater? Geen verlies daarvan?
staaf
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 13.11.2018 - 11:19  ·  #12
Martijn,
Zeiknat is het bij de mijne zeker niet, dat kan ik wel meegeven.
Het gaat eerder over aangekoekt roet dat wel ietwat vochtig/smeerbaar is.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.11.2018 - 12:20  ·  #13
[quote="Ed"]
Lekt de EGR geen koelwater? Geen verlies daarvan?
[/quote]

Nee, koelwater en olie blijft netjes op peil.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.11.2018 - 12:23  ·  #14
[quote="staaf"]
Martijn,
Zeiknat is het bij de mijne zeker niet, dat kan ik wel meegeven.
Het gaat eerder over aangekoekt roet dat wel ietwat vochtig/smeerbaar is.
[/quote]

Ik zou bij mij willen claimen dat het net iets meer is dan dat.

Voorlopig blijf ik de peilen monitoren. Binnenkort kijk ik de buis na de turbo eens na. Misschien dat de turbo keering lekt

Selected quotes for multi-quoting:   0