Hallo,
Onlangs heb ik een v70 D5T4 185 pk uit 2008 met 145k Km geïmporteerd.
Na jaren lease auto's te hebben gereden, ga ik nu weer een eigen auto rijden. Ik wil er graag een tijd mee vooruit kunnen en heb in dat verband een paar vragen over (preventief) onderhoud.
Olie:
- standaard is 0-30W A5/B5 voorgeschreven, maar als ik goed geïnformeerd ben kan 5-30W A5/B5 ook prima in Nederland.
Vraag: A5/B5 is olie om brandstof te besparen -> is er een ander type olie ook geschikt die bijvoorbeeld meer gericht is op voorkomen van slijtage (C3/C4 bijvoorbeeld?). Of moet ik me niet druk maken en gewoon A5/B5 gebruiken en om de ca. 20k Km verversen.
- Zit er verschil in oliefilters en welke raden jullie aan? (heb er nu één van pruflux liggen, goed?)
- Ik en de geschiedenis van de auto niet goed. Wel weet ik zeker dat KM stand klopt en het onderhoud goed is gedaan. De laatste jaren is er niet veel mee gereden (met het risico dat het veel korte afstanden zijn geweest) - ik zit te denken om een motorflush uit te voeren om de boel te reinigen. Maar zitten hier ook nadelige effecten of risico's aan?
- Ik ben gewend om de olietempertatuur van de motor te kunnen zien op het dashboard. Nu kan dat niet bij mijn uitvoering. Is dit digitaal op te lossen via software of zijn er andere goede oplossingen bekend?
Roetfilter en EGR = is het ivm levensduur van de motor aan te raden om deze uit te schakelen? (even los van regelgeving)
Bedankt alvast
Onlangs heb ik een v70 D5T4 185 pk uit 2008 met 145k Km geïmporteerd.
Na jaren lease auto's te hebben gereden, ga ik nu weer een eigen auto rijden. Ik wil er graag een tijd mee vooruit kunnen en heb in dat verband een paar vragen over (preventief) onderhoud.
Olie:
- standaard is 0-30W A5/B5 voorgeschreven, maar als ik goed geïnformeerd ben kan 5-30W A5/B5 ook prima in Nederland.
Vraag: A5/B5 is olie om brandstof te besparen -> is er een ander type olie ook geschikt die bijvoorbeeld meer gericht is op voorkomen van slijtage (C3/C4 bijvoorbeeld?). Of moet ik me niet druk maken en gewoon A5/B5 gebruiken en om de ca. 20k Km verversen.
- Zit er verschil in oliefilters en welke raden jullie aan? (heb er nu één van pruflux liggen, goed?)
- Ik en de geschiedenis van de auto niet goed. Wel weet ik zeker dat KM stand klopt en het onderhoud goed is gedaan. De laatste jaren is er niet veel mee gereden (met het risico dat het veel korte afstanden zijn geweest) - ik zit te denken om een motorflush uit te voeren om de boel te reinigen. Maar zitten hier ook nadelige effecten of risico's aan?
- Ik ben gewend om de olietempertatuur van de motor te kunnen zien op het dashboard. Nu kan dat niet bij mijn uitvoering. Is dit digitaal op te lossen via software of zijn er andere goede oplossingen bekend?
Roetfilter en EGR = is het ivm levensduur van de motor aan te raden om deze uit te schakelen? (even los van regelgeving)
Bedankt alvast