D5T4 2008 185 pk - paar vragen

 
 
 
 
 
Bestbewaard
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeeland
Leeftijd: 43
Berichten: 19
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

D5T4 2008 185 pk - paar vragen

 · 
Posted: 09.03.2018 - 11:04  ·  #1
Hallo,

Onlangs heb ik een v70 D5T4 185 pk uit 2008 met 145k Km geïmporteerd.
Na jaren lease auto's te hebben gereden, ga ik nu weer een eigen auto rijden. Ik wil er graag een tijd mee vooruit kunnen en heb in dat verband een paar vragen over (preventief) onderhoud.

Olie:
- standaard is 0-30W A5/B5 voorgeschreven, maar als ik goed geïnformeerd ben kan 5-30W A5/B5 ook prima in Nederland.
Vraag: A5/B5 is olie om brandstof te besparen -> is er een ander type olie ook geschikt die bijvoorbeeld meer gericht is op voorkomen van slijtage (C3/C4 bijvoorbeeld?). Of moet ik me niet druk maken en gewoon A5/B5 gebruiken en om de ca. 20k Km verversen.
- Zit er verschil in oliefilters en welke raden jullie aan? (heb er nu één van pruflux liggen, goed?)
- Ik en de geschiedenis van de auto niet goed. Wel weet ik zeker dat KM stand klopt en het onderhoud goed is gedaan. De laatste jaren is er niet veel mee gereden (met het risico dat het veel korte afstanden zijn geweest) - ik zit te denken om een motorflush uit te voeren om de boel te reinigen. Maar zitten hier ook nadelige effecten of risico's aan?
- Ik ben gewend om de olietempertatuur van de motor te kunnen zien op het dashboard. Nu kan dat niet bij mijn uitvoering. Is dit digitaal op te lossen via software of zijn er andere goede oplossingen bekend?

Roetfilter en EGR = is het ivm levensduur van de motor aan te raden om deze uit te schakelen? (even los van regelgeving)

Bedankt alvast
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 59
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: D5T4 2008 185 pk - paar vragen

 · 
Posted: 09.03.2018 - 11:26  ·  #2
welkom hier...
Over het algemeen wordt hier geadviseerd om elke 15000 km de olie te verversen. Of je er nu 0W30 of 5W30 ingooid maakt niet zoveel uit, als de specs maar volgens voorschrift zijn.
Ikzelf heb goede ervaringen met Ardeca Pure sports, een motorolie gebaseerd op esters. Kendall olie schijnt ook erg goed te zijn.
Ik denk dat het type oliefilter er niet echt toe doet. gewoon elke oliewissel mee vervangen.

Velen hier hebben ook een motorflush laten doen, waaronder ikzelf. Het is zekers aan te raden. Het beste is om een van de forumsponsoren hiervoor te benaderen of te wachten tot er weer een (klus)meeting plaatsvindt. Dan kan je tegen gereduceerd tarief een flush laten doen.

olietemperatuur op het dashboard: https://www.volvotech.eu/cfeplus
Een cfe, ik rijd er zelf ook mee rond en je kunt er nog veel meer mee dan alleen olietemperatuur zien.

Ook ik heb mijn egr klep uit laten schakelen. Dit (on)ding is de hoofdoorzaak van interne motorvervuiling. Roetfilter zou ik het liefst ook uitschakelen/doorboren. Dit dus ivm regenereren, wat een hoger brandstofverbruik geeft. Ook levert het reotfilter vermogensverlies op. Maar ja, de regelgeving he. Wij zitten als dieselrijders al in het verdomhoekje.

veel succes
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: D5T4 2008 185 pk - paar vragen

 · 
Posted: 10.03.2018 - 06:19  ·  #3
Ben het er geheel mee eens, roetfilter eruit slijpen en de buitenkant netjes dichtlassen zodat het optisch lijkt dat er een roetfilter onder zit. Dit ivm de iets strengere wetgeving inzake APK en roetfilters vanaf 2018. Ze moeten namelijk optisch aanwezig zijn :). EGR idd af laten sluiten want deze motoren vervuilen ontzettend van binnen, mede door de EGR en de te lange verversingstermijn van de olie + filter. Idd een goede (!) motorolie gebruiken en deze tijdig vervangen, mijn persoonlijke voorkeur voor deze blokken is de zogenaamde longlife olie (en dan nog om de max 15 dkm vervangen) ivm de dopes die erin zitten.

Ben persoonlijk geen fan van de Purflux filtertjes, zou eerder of Mann of origineel gebruiken. Maar dit is een puur persoonlijke voorkeur.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: D5T4 2008 185 pk - paar vragen

 · 
Posted: 10.03.2018 - 08:16  ·  #4
Het is veel makkelijker en sneller om het roetfilter te doorboren. Zodat er een doorlopend kanaal ontstaat. Ook geen lasspporen. Als je er op klopt klinkt hij ook nog vol.
Deze klus heb ik zelf gedaan. Is goed te doen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: D5T4 2008 185 pk - paar vragen

 · 
Posted: 10.03.2018 - 14:43  ·  #5
A5/B5 heb je alleen nodig voor de lange interval. Een C3 is beter voor je kat. 0W/5W/30/40: kan allemaal! Sterk met persoonlijke voorkeur te maken.

Volvotune heeft een hele betaalbare oplossing voor je DPf.

Mijn EGR staat ook uit. Nu, na 8.000km is mijn olie nog steeds bruinig (was altijd na 500km zwart...).

Vergeet niet af en toe een goede verstuiverreiniger. Dan is de D5 een genot!
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: D5T4 2008 185 pk - paar vragen

 · 
Posted: 11.03.2018 - 10:03  ·  #6
Quote door JJM


Vergeet niet af en toe een goede verstuiverreiniger. Dan is de D5 een genot!


Doe jij dat regelmatig? Heb nog nooit een reiniger gebruikt bij de D5’s. Heb inmiddels zeker 4 ton met verschillende D5’s gereden, maar eigenlijk nog nooit problemen aan de verstuivers gehad of er een moeten vervangen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: D5T4 2008 185 pk - paar vragen

 · 
Posted: 11.03.2018 - 12:16  ·  #7
Wat is regelmatig? Elke 20k. En een keer heel grondig doorgespoeld met LM Diesel Spulung. Ach, iets over baten en schaden.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: D5T4 2008 185 pk - paar vragen

 · 
Posted: 11.03.2018 - 13:19  ·  #8
Maar heb je de ervaring dan dat als je dat niet doet er iets mis gaat? Je vorige post suggereert dat namelijk.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: D5T4 2008 185 pk - paar vragen

 · 
Posted: 11.03.2018 - 16:16  ·  #9
Goedkope brandstof vervuilt je brandstoftraject en daar heb je met premium merken aantoonbaar minder last van.
Wat ook nog een optie is, is reiniger in de tank tussen de beurten door.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: D5T4 2008 185 pk - paar vragen

 · 
Posted: 11.03.2018 - 23:05  ·  #10
Quote door Ed

Maar heb je de ervaring dan dat als je dat niet doet er iets mis gaat? Je vorige post suggereert dat namelijk.


Mijne had in het begin (kmstand 321k) een wat schommelende stationairloop. Dat is nu (390k) grotendeels weg. Vandaar dat ik er wel in geloof. Maar niet in Teflon-busjes van het tankstation. Ik gebruik graag BG of anders Liqui Moly.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: D5T4 2008 185 pk - paar vragen

 · 
Posted: 12.03.2018 - 09:01  ·  #11
Bij mijn autos gaat er al jaren elk jaar een flesje forte in de tank.

Motorflush kan, maar vergeet niet dat als er grotere stukken los komen in het carter (erge vervuiling) dat dan de aanzuigbuis/zeef vol kan komen te zitten met die troep. Helaas niet te controleren, daarom vind ik het altijd erg spannend om te doen.

Purflux zeker niet monteren. Origineel is net zo duur, en anders indd mahle, of bosch.
Bestbewaard
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeeland
Leeftijd: 43
Berichten: 19
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: D5T4 2008 185 pk - paar vragen

 · 
Posted: 12.03.2018 - 10:07  ·  #12
Ok erg bedankt voor reacties zover:
Ik haal hieruit:
- EGR + Roetfilter aanpassen is positief voor de motor
- olieFilter -> Beter origineel of Bosch / Mahle

Nog niet helemaal scherp:
- Olie -> is beter C3 dan B5?
- Motorflush -> hoe bepaal je of zoiets zinvol is?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: D5T4 2008 185 pk - paar vragen

 · 
Posted: 12.03.2018 - 10:58  ·  #13
Positief voor de motor: ja. Voor het mileu: nee. En ja, dat standpunt leidt ook weer tot eindeloze discussies over het wel en wee van eerder vervuilen of kapot gaan van de motor, eerder moeten vervangen en de milieubelasting daarvan etc etc etc maar goed. Daar hou ik me liever buiten - daar heeft iedereen een al dan niet gefundeerde mening over.

Oliediscussies zijn oneindig op elk autoforum, zo ook hier, dus ik raad je aan de zoekfunctie te gebruiken. Je gaat echter nooit een duidelijk antwoord krijgen want er is een kamp wat zegt: voorschrift constructeur volgen (=A5/B5) en er is een kamp wat een beetje flexibeler is (C3 heeft in principe dezelfde specs als A5/B5 op veel punten, maar is beter voor het roetfilter ivm lagere 'SAPS' waarde (Google is uw vriend), maar als je het roetfilter wegneemt heeft het gebruik van C3 olie niet per sé toegevoegde waarde meer. En ten laatste ook over de viscositeit (0W30, 5W30 of 5W40 of nog anders) kan je eindeloos discussieren, ook daarover zijn de meningen verdeeld.
Ik heb zelf al 0W30 A5/B5, 5W30 C3 en 5W40 C3 gebruikt en niet gigantisch veel verschil gemerkt. Toch neig ik zelf naar 5W30 C3 ivm behoud roetfilter en gematigde temperaturen waar ik woon (dus 0W niet per sé nodig en W30 is OK maar W40 kan ook).

Voor wat betreft filters heeft Mann toch de beste naam (naast origineel maar dikke kans dat die door Mann geleverd worden) al zou ik zelf ook wel Bosch monteren. Mahle weet ik niet, maar ken ik ook niet goed. Laatst had ik een Bosch oliefilter voor mijn andere auto, en daar kreeg ik netjes een carterring en een O-ring voor het oliefilter huis bij, maar beide waren wel van een verkeerde maat (terwijl het wel het juiste filter was) en mijn klusmaat wist te melden dat bij het Mann-filter wat hij had besteld wél de juiste maat extra's zaten. Ik bedoel maar.

Motorflush is denk ik wel zinvol. Zelf nog niet gedaan, maar ik denk er wel over. Er zijn er die het doen bij elke beurt, maar ik weet niet echt of dat nodig is gezien dat elke olie zelf ook al schoonmaakadditieven bevat. Zeker de huidige synthetische olien. Het belangrijkste punt is het losweken van rommel van de zuigerveren, met verbeterde compressie en olieschrapen tot gevolg. Kwaad zal het niet doen tenzij je motor intern enorm vervuild is (wel een beetje te zien door de olievulopening) maar als je auto goede olie heeft gehad en die niet te lang is blijven zitten (daar is men het doorgaans wél over eens: vervangen bij 15.000km is raadzaam, en dat is eerder dan voorschrift van Volvo) dan zal dat wel meevallen. Toch blijft het een risico, zoals Blade beschrijft.
In feite raadt elke autofabrikant het gebruik van extra additieven af, omdat het effect niet altijd voorspelbaar is. Een diesel additief vind ik dan zelf nog minder risicovol dan een olie-additief wat direct in de aderen van je motor gaat.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: D5T4 2008 185 pk - paar vragen

 · 
Posted: 12.03.2018 - 11:12  ·  #14
Super uit gelegd señor Bolbo!

Mann filters inderdaad ook erg goed.
Rossi
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 117
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: D5T4 2008 185 pk - paar vragen

 · 
Posted: 12.03.2018 - 11:20  ·  #15
Leuke vragen waarvan ik de beantwoording graag van volg.

Ik heb dezelfde Volvo echter met de 2.4D 163pk motor, dit is de software gedetunede versie van jouwe. Verder ook zelfde verhaal met eigen auto (sinds dec 17) na een groot aantal jaren lease-auto's.

Inmiddels 4dkm 5w30 C3 olie van Castrol in mijn blok, motorloop is niet anders van de 0W30 A5/B5 die erin zat. Daar ik de olie elke 15dkm ga vervangen zou deze C3 iig beter moeten zijn voor de roetfilter welke ik er niet uithaal omwille het milieu (en zwarte wolken).

Inmiddels wel een LM Diesel spoeling bij de tank gegooid voor de injectoren, ook tank ik alleen premium brandstoffen (Total Diesel Excellium). Deze premium brandstof verdiend zichzelf bijna terug door een besparing in verbruik, rest dan een kleine bijdrage voor het schoonhouden van de motor.

Moet motorspoeling bedoel je daarmee een zogenaamde air-intake reiniging? Hier denk ik zelf nog over om te doen...

Olietemperatuur in dashboard kan voor zover ik begrepen heb helaas niet met CFE-plus in de V70(NN) met modeljaar vanaf 2008.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0