DAB+ ontvangen met HU 1205

DAB en FM verdwijnen over niet al te lange tijd

alko
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

DAB+ ontvangen met HU 1205

· 
Posted: 19.10.2015 - 13:58  ·  #1
In mijn V70 2003 zit een HU 1205,
Daar vind ik ergens in de verboregen menu's een item over DAB.
DAB wordt inmiddels in Nederland niet meer uitgezonden en is vervangen door DAB+
Weet er iemand of deze audio/navi-set ook met DAB+ overweg kan, zo nee is er iets te verkrijgen waardoor de set wel met DAB+ overweg kan, want over niet al te lange tijd stopt men met de FM uitzendingen en dan zou ik geen ontvangst meer hebben.
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

Re: DAB+ ontvangen met HU 1205

· 
Posted: 19.10.2015 - 14:56  ·  #2
Je bedoelt op zijn vroegst in 2023 is over niet al te lange tijd?

Het ministerie van economische zaken gaat een definitieve afschakeldatum bepalen, zodra de DAB+-apparaten-verspreiding de 50% overstijgt. Daar is men nog niet aan, maar mocht dat voor de volgende FM-frequentie-veiling zijn (2017) dan is er op zijn vroegst sprake van afschakeling per 6 jaar later, 2023 dus.

Wat is de kans dat je op dat moment nog met deze auto rijdt?
Wat is überhaupt de kans dat DAB+ het gaat winnen van "de andere digitale radio" - streamen via een dataverbinding?

Ik weet het niet, vind het allemaal nog erg onzeker en doe dus ook geen investeringen hierin. Thuis luister ik radio via internet, fijne feature van mijn receiver, FM als backup. In de auto gewoon FM of eigenlijk altijd iPod.

Mocht je per se DAB+ ontvangst willen, kies dan voor een 12V DAB+-tuner die je via AUX met je HU verbindt.
Kaaskop
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.10.2015 - 15:01  ·  #3
Op de website van Motrade (GROM) wordt iets geroepen over een DAB module per eind 2015.

Wat noem je 'over niet al te lange tijd' ?

Ze (minister) willen ergens volgend jaar een besluit nemen over afschakeling van analoge radio. Daarna zal er nog een uitloop periode zijn van X jaar. Ik denk dat je je voorlopig geen zorgen hoeft te maken. Anders pak je een fatsoenlijke 2Din radio, onze 1205 radio's hebben toch geen stuurbediening.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 19.10.2015 - 18:24  ·  #4
Quote door VolvoS60Racer
Ik heb een plakantenne op het achterraam van Alpine. Geen moment gehad dat de dekking wegviel. Behalve in tunnels en parkeergarages.

Zit die antenne OP het raam of binnenin de auto? Ik vind het nou juist zo mooi dat de S60 geen zichtbare antennes heeft.

Selected quotes for multi-quoting:   0