dab +

digitale autoradio

oudek
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

dab +

· 
Posted: 14.10.2014 - 10:51  ·  #1
Heeft iemand al van zijn fn autoradio een DAB+ radio kunnen maken,weet iemand
welke mogelijkheden hier zijn?
Pica

Subject:

Re: dab +

· 
Posted: 14.10.2014 - 15:09  ·  #2
WouterR
Forumlid.
Geslacht:
Homepage: facebook.com/volvo…
Subject:

· 
Posted: 14.10.2014 - 20:22  ·  #3
Heb even zitten kijken wat ze hebben. Een module genaamd DABMOTION die middels een FM transmitter werkt, kun je net zo goed FM blijven luisteren. En een DAB module voor de aux ingang. Zou er nou niks zijn dat gewoon met de originele knoppen op de radio/het stuur te bedienen is?
mga1600
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 75
Subject:

· 
Posted: 14.10.2014 - 21:40  ·  #4
Er bestaat van Dension een systeem dat je via een USB poort aansluit op je bestaande radio. In de bestaande radio kies je als bron dan een extern USB-apparaat om naar DAB te luisteren. Het schijnt dat de dab-zenders er dan uitzien in het display als waren het mp3- bestandjes, en met knoppen op het stuur kun je daar dan ook 'doorheen lopen'. Zo'n systeem kost ca. 150 euro plus een (actieve) antenne.

Dat is wat ik al zoekende (omdat ik ook interesse heb) heb kunnen vinden, maar of het systeem goed werkt weet ik niet. Reuze benieuwd!
Leonium
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 14.10.2014 - 22:03  ·  #5
Ik vraag me af of dit niet gewoon veel te dure cq moeilijke oplossing is, ik heb een grom voor handsfree laten inbouwen en dus een prachtige BT verbinding.
Ik heb alle apps van alle radiostations op mijn telefoon en kan dus alles digitaal luisteren.
Volgens mij een eenvoudig en relatief goedkope oplossing.
Leonium
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.10.2014 - 22:42  ·  #6
De GROM werkt met A2DP, werkt geweldig met mijn HU650, ik gebruik voor muziek de radsone app, enorm goede kwaliteit! Luister ook veel Radio 6 via de app. Ik stream vanaf een iPhone 5, binnenkort 6, dus vrijwel alles is AAC bestand, maar heeft ook geen moeite met mp3 en 4 en WAV. Bovendien kan je de grom ook USB aansluiten, bij mij wat lastiger omdat ik ook voeding wilde en deze alleen daarvoor heb gebruikt.
Ik kan het iedereen aanraden, ik heb mijn eigen concertzaal, alleen jammer dat ik de 850 niet heb, maar men verzekert mij dat het verschil wel meevalt.
Driven2Shine
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 51
Homepage: driven2shine.eu
Subject:

· 
Posted: 14.10.2014 - 22:44  ·  #7
Die dension module werkt in ieder geval niet in mijn V70NN van 2008.
Dat heb ik al getest en vanuit Dension komt er maar bar weinig support helaas.
V-driver
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 15.10.2014 - 06:20  ·  #8
Als DAB/DAB+ als fabrieksoptie leverbaar was/is, dan moet het toch ook achteraf te integreren zijn zoals de fabriek bedoeld had?
Leonium
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.10.2014 - 08:59  ·  #9
Ik mag toch hopen dat dat wat minder is dan 10 jaar, men wil radio over FM al veel sneller afbouwen. We hebben toch een innovatieve autoindustrie? We beginnen nu ook carplay te krijgen e.d.
mga1600
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 75
Subject:

· 
Posted: 15.10.2014 - 11:13  ·  #10
Quote door Driven2Shine

Jammer om te horen- want dat Dension systeem leek mij ' op papier' wel wat! Waarom werkt het niet? Is de USB aansluiting niet geschikt of is het DAB signaal te zwak? Wat voor antenne gebruik je erbij? Actief of passief? Ben benieuwd!
Leonium
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.10.2014 - 22:15  ·  #11
Grappig dat dit draadje actueel is in de week van de digitale radio.
Nog even gezocht wanneer men van plan is analoge radio te stoppen, niet echt aangekondigd, maar wel stevige promotie onder de zenders om dab in te voeren, men richt op 80% dekking in 2015. Analoge vergunningen worden nog tot 2017 verleend. Daarna is onduidelijk wat er gebeurt.
Mijn idee is dat men toch wel snel van analoog afwil.
Driven2Shine
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 51
Homepage: driven2shine.eu
Subject:

· 
Posted: 15.10.2014 - 23:03  ·  #12
Quote door mga1600

Quote door Driven2Shine

Jammer om te horen- want dat Dension systeem leek mij ' op papier' wel wat! Waarom werkt het niet? Is de USB aansluiting niet geschikt of is het DAB signaal te zwak? Wat voor antenne gebruik je erbij? Actief of passief? Ben benieuwd!

Het apparaat was in gebruik bij de winkel waar ik het heb laten testen voordat ik tot aanschaf overging.
Bij elke radio in de zaak (aan zo`n wand) werd het apparaat via usb herkend en werden de stations geladen als mp3 tracks. Dit werkte uiteraard zonder antenne omdat de stations al eens geladen werden.

Bij het inprikken aan de originele Volvo USB en Ipod module werd er geladen maar een 3 tot 4 minuten kwam er een melding in beeld dat het apparaat niet gelezen kon worden.

Dat was voor mij reden om er geen aan te schaffen.
Leonium
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.10.2014 - 00:34  ·  #13
Analoge TV is vervangen door digitaal signaal, maar wordt nog meegestuurd, met DVB-C krijg je het automatisch en zonder abonnement decoder(wel nodig) gratis binnen. Lees mijn andere antwoord maar, men wil echt snel afbouwen bij radio.
Zo luxe is het niet meer, Sangean, Pure, Pioneer, blaupunkt, Sony, Dual, om er een paar te noemen hebben allemaal al DAB+ autoradio's vanaf 29,99 t/m heel duur. Ik denk dat af fabriek het heel snel gaat veranderen, wellicht nog met FM en DAB+ samen.
Kijk maar naar de huisradio's allemaal al DAB+/FM of WiFi/FM gebouwd.
Overigens Volkswagen en Peugeot en ook Volvo(forse meerprijs) bieden het aan, de blokkade ligt bij importeurs, het is al langer af fabriek mogelijk, maar had nog niet veel zin. Nu het er is en onder meer ook Frankrijk het breed aanbiedt, zal het over 1 a 2 jaar gemeengoed zijn.
Leonium
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.10.2014 - 13:38  ·  #14

ik weet niet hoe vaak jij sites van autoradio fabrikanten dan wel winkels binnenkomt. In de meeste gevallen kom je 20 FM toestellen tegen en 1 DAB toestel. Ik geloof niet dat dat de komende tijd rigoureus gaat veranderen....kan het mis hebben.

Ga eens bijvoorbeeld naar www.conrad.nl en kom ik op 12 DAB+radio's in allerlei prijs/kwaliteitcategoriën.....

Als fabrikant kun je het niet maken dat je autoradio, je auto niet meer bruikbaar is voor het ontvangen van radiosignalen. Ik vind het bijvoorbeeld al bijzonder dat er autofabrikanten zijn die 6 jaar na levering van de auto stoppen met ondersteuning van Navigatie updates....en als dit gebeurt bij support voor radio ontvangst dan ben ik wel benieuwd wat er gaat gebeuren.

....die ook allemaal FM ondersteunen...verhouding FM en DAB+, kwestie van tijd, over een jaartje hebben we het alleen nog maar over DAB+(+)

2017 is genoemd als einde verlengingsdatum zend licenties(erkenningen), wil niet zeggen dat het dan ten dode opgeschreven is, wet/regelgeving vernieuwt zichzelf pas na 20/30 jaar nadat een wetsonderwerp ter sprake komt, schat dus dat FM nog tot 2030 beschikbaar is, als we behoudende regeringen houden. Ik weet dat men ook 2023 in het vizier heeft, maar denk dat het net te vroeg komt.

Ik zou, als je BT echt niet wil(weet nog steeds geen goede reden waarom niet), en echt een after market radio wil, ieder geval één nemen met BT en Dab+. Mijn iphone 6 krijgt ieder geval alle radio apps en luister gewoon digitale radio via mijn BT(A2DP protocol), zonde van het geld om dat aan een autoradio te besteden omdat je DAB+ wil, zeker als je een HU650 of HU850 of nog beter in je Volvo hebt zitten
Leonium
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.10.2014 - 18:17  ·  #15
Laten we over een jaar het aantal radio's.eens peilen met dab op de sites, denk dat het dicht naar 100% loopt.
Ik denk dat de vlucht nu begint. Mensen zien de noodzaak nog niet zo.

Kwaliteit van Dab ligt in het feit dat je of wel, of geen ontvangst hebt, er bestaat niet zoiets als fadende zenders zoals FM waarbij de ruis toeneemt als je te ver weg bent. Bij dab is dat aan of uit, je bent in de bundel of niet. Daar moet nog een en ander gebeuren, men rolt heel snel uit nu.

Selected quotes for multi-quoting:   0