5 januari 2009 | Tekst: Nic de Boer | Foto's: ANP/AFP | Bron: Autoweek.nl
Na BMW zegt nu ook Daimler af voor een overname van Volvo. Het bedrijf vindt de kosten voor de integratie van het merk te hoog.
Ford wil zijn zustermerk Volvo graag kwijt om de balans op te poetsen. Het merk moet zes miljard dollar opbrengen. Rond de helft van het vorige jaar zegde BMW al af voor een overname van Volvo. Nu meldt het Duitse Der Spiegel dat ook Daimler een overname van het Zweedse merk niet ziet zitten.
Daimler-baas Dieter Zetsche vindt dat er te veel nadelen aan een overname van Volvo zitten. Zo moet er veel geld worden geïnvesteerd om de Volvo-modellen om te bouwen tot Mercedes-techniek. Daarmee wordt de productie van de Volvo’s te duur, met name omdat de Ford-techniek goedkoper is. De besparing die kan worden geboekt door samen onderdelen in te kopen, is te gering volgens Zetsche.
Nu Daimler heeft afgezegd, kan Ford alleen nog hopen op redding uit China. Volvo, dat 400.000 auto’s per jaar bouwt, kan alleen nauwelijks overleven. Zweden heeft inmiddels voor Volvo en het eveneens noodlijdende Saab 2,6 miljard euro staatshulp toegezegd.
Na BMW zegt nu ook Daimler af voor een overname van Volvo. Het bedrijf vindt de kosten voor de integratie van het merk te hoog.
Ford wil zijn zustermerk Volvo graag kwijt om de balans op te poetsen. Het merk moet zes miljard dollar opbrengen. Rond de helft van het vorige jaar zegde BMW al af voor een overname van Volvo. Nu meldt het Duitse Der Spiegel dat ook Daimler een overname van het Zweedse merk niet ziet zitten.
Daimler-baas Dieter Zetsche vindt dat er te veel nadelen aan een overname van Volvo zitten. Zo moet er veel geld worden geïnvesteerd om de Volvo-modellen om te bouwen tot Mercedes-techniek. Daarmee wordt de productie van de Volvo’s te duur, met name omdat de Ford-techniek goedkoper is. De besparing die kan worden geboekt door samen onderdelen in te kopen, is te gering volgens Zetsche.
Nu Daimler heeft afgezegd, kan Ford alleen nog hopen op redding uit China. Volvo, dat 400.000 auto’s per jaar bouwt, kan alleen nauwelijks overleven. Zweden heeft inmiddels voor Volvo en het eveneens noodlijdende Saab 2,6 miljard euro staatshulp toegezegd.